ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 jeg har fått meg en ny cpu vifte, men viss jeg kobler den til og tar strøm fra hovedkortet, så går pc'en av etter ei lita stund, skal jeg prøve å koble til sånn at jeg får strøm fra strømforsyininga ? kan det gå ? Lenke til kommentar
Jim Rager Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 vilken vifte er det? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvis pc'en slår seg av etter en stund kan det tydde på at det er noe som er galt. Alle moderne hovedkort har en innebygd sikkerhets funskjon som slår av maskinen når cpu'en når et visst antall grader, det kan hende at det er denne funksjonen som slår av maskinen din, gå inn i bios på maskinen din så finner du nok den funksjonen der. Det kan være noe galt med monteringen av vifta på cpu, har den god nok kontakt med cpu? Er vifta "stor" nok i forhold til cpu? Sjekk også gradene på cpu før maskinen slår seg av. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvis pc'en slår seg av etter en stund kan det tydde på at det er noe som er galt. Alle moderne hovedkort har en innebygd sikkerhets funskjon som slår av maskinen når cpu'en når et visst antall grader, det kan hende at det er denne funksjonen som slår av maskinen din, gå inn i bios på maskinen din så finner du nok den funksjonen der. Det kan være noe galt med monteringen av vifta på cpu, har den god nok kontakt med cpu? Er vifta "stor" nok i forhold til cpu? Sjekk også gradene på cpu før maskinen slår seg av. Hovedkortet støtter ikke ubegrenset stor vifte. Er viften FOR stor kan det også få konsekvenser. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Regner med at den nye vifta har "turteller", sjekk at den har tre ledinger istedet for to. Kan vere at instillingene for vifte overvåkningen i bios er stilt inn på for høyt rpm, for når maskinen skal slåes av. Dersom du kobler vifta til strømforsyningen istedet, mister du muligheten til å måle hastigheten på viften. Du må da sjekke at overvåkning er slått av i bios. Hvordan er temp på cpu. Har du tatt av og montert kjøleribba igjen ? . Kanskje ikke så sansynlig dersom du bare har bytta vifte, og vifta er kraftig nok, men kan jo vere at maskina slår seg av pga høy temp. EDIT: Kom en del innlegg her mens jeg skrev, så dette er vel det samme som nevnt lengre opp Endret 1. februar 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 jeg har denne vifta http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet782.htm og en cpu på xp 2600+ Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 kan noe skje viss jeg prøver å koble den til sånn at den får strøm fra strømforsyninga? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Hvilken strøm tilkobling er det egentlig på viften? Hvis det er to (slik som på Volcano 11) så kan du koble den ene på HK og den andre på PSU Endret 1. februar 2004 av suzze Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 har bare en vanlig tilkobling... sånn FAN.. Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 hvorfor må overvåking ver slått AV i bios viss jeg kobler vifta til strømforsyninga ? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 har bare en vanlig tilkobling... sånn FAN.. Hvordan skal du koble den til PSU da? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 hvorfor må overvåking ver slått AV i bios viss jeg kobler vifta til strømforsyninga ? Bruk hodet litt da.. Overvåkningen vil forsøke å slå av maskinen for å unngå overoppheting om den ikke tror at viften ikke er tilstede.. Lenke til kommentar
MartinLillo Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvis du har montert vifta feil vei, da vil det ikke være god kontakt mellom kjøleribba og CPU, det vil føre til at hovedkortet slår seg av etter en stund. Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 vifta er satt på rett, den har sånn tilkobling at den kan stappes nedi FAn... jeg prøvde nettopp å koble til sånn at den får strøm fra strømforsyninga men det gjekk heller ikke... ja men hvordan tar jeg i så fall AV den der overvåknigen ? Lenke til kommentar
ftv88 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 det som skjer er at når jeg kommer til login (der jeg skriver passord ) så slår pc'en seg av! det gjer den same om jeg får strøm fra strømforsyinga eller strøm fra hk.. men den gamle vifta, den virker og det går fint da.. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvis pc'en slår seg av etter en stund kan det tydde på at det er noe som er galt. Alle moderne hovedkort har en innebygd sikkerhets funskjon som slår av maskinen når cpu'en når et visst antall grader, det kan hende at det er denne funksjonen som slår av maskinen din, gå inn i bios på maskinen din så finner du nok den funksjonen der. Det kan være noe galt med monteringen av vifta på cpu, har den god nok kontakt med cpu? Er vifta "stor" nok i forhold til cpu? Sjekk også gradene på cpu før maskinen slår seg av. Hovedkortet støtter ikke ubegrenset stor vifte. Er viften FOR stor kan det også få konsekvenser. Må innrømme at jeg aldri har hørt om folk som har problemmer med maskinen fordi de har for stor vifte, dette må du gjerne utdyppe litt mer. Det jeg tenkte på når jeg svarte var at hvis han hadde en vifte som var beregnet opptil feks xp2100+ og han brukte feks en xp2500+, så kunne kanskje det være grunnen til at cpu ble overopphetet og slo seg av, fordi at viften ikke klarte å kjøle ned cpu godt nok, for det kunne jo hende at det var, selv om det ikke var sannsynlig. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Kan du sjekke tempen på cpu'en din?? Det kan hende maskinen slår seg av pga. overoppheting. Du bør ikke slå av overvåkingen, da risikerer du å brenne opp prosessoren din. Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Må innrømme at jeg aldri har hørt om folk som har problemmer med maskinen fordi de har for stor vifte, dette må du gjerne utdyppe litt mer. Prøv å sett ei delta 120mm rett på HK. Strømuttaket på HK er ikke beregna for vifter som trekker så mye strøm. Edit: skrivefeil Endret 1. februar 2004 av XenZor Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hvis pc'en slår seg av etter en stund kan det tydde på at det er noe som er galt. Alle moderne hovedkort har en innebygd sikkerhets funskjon som slår av maskinen når cpu'en når et visst antall grader, det kan hende at det er denne funksjonen som slår av maskinen din, gå inn i bios på maskinen din så finner du nok den funksjonen der. Det kan være noe galt med monteringen av vifta på cpu, har den god nok kontakt med cpu? Er vifta "stor" nok i forhold til cpu? Sjekk også gradene på cpu før maskinen slår seg av. Hovedkortet støtter ikke ubegrenset stor vifte. Er viften FOR stor kan det også få konsekvenser. Må innrømme at jeg aldri har hørt om folk som har problemmer med maskinen fordi de har for stor vifte, dette må du gjerne utdyppe litt mer. Det jeg tenkte på når jeg svarte var at hvis han hadde en vifte som var beregnet opptil feks xp2100+ og han brukte feks en xp2500+, så kunne kanskje det være grunnen til at cpu ble overopphetet og slo seg av, fordi at viften ikke klarte å kjøle ned cpu godt nok, for det kunne jo hende at det var, selv om det ikke var sannsynlig. Det hadde f.eks gått vest hvis jeg ikke hadde koblet min Volcano vifte på PSU i tillegg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå