[ReXoR] Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hei. Har en Western Digital 80GB 7200rpm HDD (WD800JB). Denne har i det siste hatt noen dårlige sektorer, og nå har jeg kopiert det jeg kan kopiere fra den, og prøvd å formatere (og lete etter bad sectors). Nå lurer jeg på om det er noen programmer som oppdager disse, og utelukker de i disksystemet hvis jeg formaterer? chkdsk <- funker ikke. går ut på samme filen om og om igjen etter 27%. Partition Magic <- funker ikke. Holdt på i 6-7 timer, og exita til slutt med meldingen "Not Enough Memory". EasyRecovery <- Møkk. Dette programmet vil ikke engang starte å gjøre noe. Får opp menyen med alt sammen, men med en gang man trykker på noe, får man en programfeil. Erfart det samme med den samme programvaren tidligere. Noen som har noen tips til programmer jeg kan bruke? Kort sagt, vil jeg kunne formatere harddisken, og BARE ta i bruk de sektorene som funker. Takker på forhånd for eventuell hjelp (o: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Du bør bruke Data Lifeguard og DLG Diagnostics. http://support.wdc.com/download/index.asp Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Nei, off.. det funka dårlig, hårek.. Den klarte å finne bad sectors, ja! etter ca tre kvarter så kom den med feilmeldinga "08 - Too many bad sectors!" Norton vil jeg ikke nærme meg (for min del hadde det funka helt ålreit hvis bare 10gb var skada, og jeg tviler på at mer er ødelagt.. blir vel å sende tilbake HDDen) Takk for forslag, folkens Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Gå på WDs hjemmesider og finn et program som kjører en low-level formattering før du så partisjonerer og formatterer. Etter dette kan du godt prøve f. eks. chkdsk. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Gå på WDs hjemmesider og finn et program som kjører en low-level formattering før du så partisjonerer og formatterer. Etter dette kan du godt prøve f. eks. chkdsk. Right. Dette skal jeg prøve. Blir litt upraktisk med tanke på at jeg ikke har diskettstasjon, men det er bestilt! (menneh.. sånn "for the record" - jeg får satt opp partisjoner (FAT32) med partition magic 8 uten å scanne etter bad sectors.. men når jeg skal begynne med chkdsk, låser den seg allikevel.. :/ Prøvde å ta en sånn "write zero"-greie, og den gikk, men etter en stund så begynte den å gå innmari tregt, jeg hørte en typisk "HDD av/på"-lyd fra disken, så fikk jeg bare I/O-error utover.) Endret 2. februar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Husk at low-level format sletter alt på disken. Dermed får du ikke hentet noe data, og da er det like greit å bruke garanti og få en ny disk! Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 til og med FDISK klarer vanligvis å fixe bad sectors... Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 hehe, yeah. men jeg har prøvd partition magic, chkdsk /F /R, WD Bad Sector Test, vanlig windows-formatering med bad sector test.. Enten har den quitta med "No more memory", eller så har jeg fått I/O error, ELLER så har jeg fått opp meldinga (I WD-tool); "08 - Too many bad sectors". Rart, med tanke på at det er MAKS 10GB som er "ødelagt" :/ Hadde gjerne klart meg nedi 60GB tom. jeg.. :/ Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Foreslår du egentlig bare reklamerer disken så du får en ny i stede. Har den først begynt med "bad sector" er det egentlig ikke så mye å gjøre. Det eneste er å forsøke cecelons forslag: lavformatering Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Mmm.. Hva ligger i uttrykket lavformatering / low level format egentlig? Skal sende den til komplett i morgen. har den ferdig pakka ned, men er nysgjerrig. Endret 2. februar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Low level format er et noe misbrukt uttrykk. Før i tiden, med MFM disker, så kunne man skrive om hele disken med lokalisering av sylinder og sektor-struktur etc. Det kalles low-level format. Moderne disker kan kun lavformateres på fabrikken under produksjon. Det som kalles lavformat i dag er bare en overskriving av datafeltet i hver sektor. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Har ikkeno nytt å komme med, men lurer på om det var chkdsk som gjorde dette automagisk for meg under installasjon ? Har en IBM med endel bad sectors, etter jeg formaterte og la inn XP på nytt er det forsvunnet, er vel programmet som har "lukket av" disse områdene da ? Det er ikke hoveddisken. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 eller har du kanskje ikke oppdaget dem ennå? (o; neida, men hvis du formaterer ved XP-installasjon og IKKE bruker "Hurtig-Formatering", pleier den å sjekke etter bad sectors.. tror jeg. Lenke til kommentar
skol Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 Hei, dersom garantitiden for harddisken din ikke har gått ut, så vil jeg sterkt anbefale deg om å levere den tilbake der du kjøpte den og få en ny en tilbake. Men først så vil det lønne seg å laste ned diagnoseverktøyet som du finner på hjemmesiden til produsenten og kjøre den først. Skriv ned feilkoden du eventuelt får når du kjører diagnoseverktøyet, slik at du kan "bevise" at det er en feil med din harddisk Dersom en disk først begynner å få dårlige sektorer så er det i de fleste tilfellene begynnelsen på slutten på den disken. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 ' date='03/02/2004 : 16:37'] eller har du kanskje ikke oppdaget dem ennå? (o;neida, men hvis du formaterer ved XP-installasjon og IKKE bruker "Hurtig-Formatering", pleier den å sjekke etter bad sectors.. tror jeg. Ja, noe har i allefall skjedd... Før kunne jeg ikke bruke disken i 3 sekunder før den begynte å skurre og bråke og hele pc'en hang seg, nå funker det som en drøm Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. februar 2004 Del Skrevet 3. februar 2004 ReXoR: Send den til komplett ja, du har vel ikke hatt den disken i 3år. Du har en WD 80GB JB. Selv har eg aldri opplevd bad sector på noen av mine disker, har faktisk hatt veldig lite disk problemer oppgjennom årene. Kanskje det er på grunn av at alltid har brukt vifte på diskene mine. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 3. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2004 Disken er sendt. Håper jeg bare får den tilbake før vinterferien. skal på lan (har allerede nok HDDer, men hadde vært ålreit med litt mer ledig diskplass) Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 12. februar 2004 Del Skrevet 12. februar 2004 Prøv HDD Regenerator 1.32, det funker garantert mot bad sectors. Har erfaring med med retting av over 12000 bad sectors på IBM disken min, og det funker. Har holdt på med det i 4-5 dager nå, har rundt 8000 igjen. Programmet tar 375 bad sectors i timen på disken min, så jeg kjører det mens jeg sover og er på skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå