Gå til innhold

Oppløsning/kompresjon?

Anbefalte innlegg

Gjennom en annen tråd her ble jeg anbefalt alltid å bruke høyeste oppløsning (1600x1200 på mitt kamera). Hvilket jeg har tatt til følge :yes:

Med denne oppløsningen er det to valg av kompresjon: "Fine"=1:4, og "Normal"=1:8. Ville dere alltid velge 1:4 da?

Grunnen til spørsmålet er bl.a. at jeg kanskje burde satse på 256 Mb CF kort hvis jeg skal kjøpe ett i tillegg til det 128 Mb jeg allerede har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjennom en annen tråd her ble jeg anbefalt alltid å bruke høyeste oppløsning (1600x1200 på mitt kamera). Hvilket jeg har tatt til følge :yes:

Med denne oppløsningen er det to valg av kompresjon: "Fine"=1:4, og "Normal"=1:8. Ville dere alltid velge 1:4 da?

Grunnen til spørsmålet er bl.a. at jeg kanskje burde satse på 256 Mb CF kort hvis jeg skal kjøpe ett i tillegg til det 128 Mb jeg allerede har.

Jeg for min del bruker alltid så lite komresjon som mulig. Selv om jeg f.eks skal bruke bildene kun på nettet. Er veldig bittert å bruke mye kompresjon og finne ut at du har tatt årets bilde.... og det er jo typisk. På PC-skjermen ser du mest sannsynlig ikke større forskjell på de forskjellige nivåene på kompresjonen, men det er avgjørende om du skal printe de ut litt store. Jeg bruker også som regel høyeste oppløsning på kameraet. Jeg ville i alle tilfeller gjort det om det høyeste var 1600 x 1200.

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...