peet-79 Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hva er Peltier og hvordan virker den? Det heter at d ikke finnes dårlige spørsmål bare dårlige svar Lenke til kommentar
Gef Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 -Feilpostet Flyttes til Vann- og ekstremkjøling pga. det er der den hører hjemme. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Peltierelement er en metall/kjeramisk sak som ved hjelp av strøm flytter varme fra ene til andre siden. Så med kjøling av den varme siden, blir den andre siden kald. Peltierelementer finner du gjerne i 12v kjølebokser eller i greit klokka PCer... Lenke til kommentar
peet-79 Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Peltierelement er en metall/kjeramisk sak som ved hjelp av strøm flytter varme fra ene til andre siden. Så med kjøling av den varme siden, blir den andre siden kald. Peltierelementer finner du gjerne i 12v kjølebokser eller i greit klokka PCer... så den blir som kjøle pasta bare mye bedre? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 selv vet jeg ikke, men jeg tviler, hvis det hadde vært tilfelle, så hadde det vel vært mer brukt.. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Peltierelement er en metall/kjeramisk sak som ved hjelp av strøm flytter varme fra ene til andre siden. Så med kjøling av den varme siden, blir den andre siden kald. Peltierelementer finner du gjerne i 12v kjølebokser eller i greit klokka PCer... så den blir som kjøle pasta bare mye bedre? Nei, for du må bruke en coldplate med kjølepasta mellom cpu og peltier. Peltier er ei såkalt "varmepumpe". Dvs at den dytter den varmen den blir tilført på den kalde siden over på den varme siden sammen med sin egenproduserte varme. Den kalde siden fungerer som en varmesuger nesten. Den fjerner varmen fortere enn den blir tilført, noe som igjen medfører til at den føles kald. Dette kan på mange prosessorer hjelpe deg til å komme ned i temperaturer under romtemp, og ned til bare noen få varmegrader. Lenke til kommentar
flabben Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 BRA post! Sånn må jeg ha! Ante ikke hva man bruker en sånn til! Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Kanskje verdt å nevne at et peltierelement trekker uhordelig mye strøm, og krever mye kjøling for at den ikke skal få en "meltdown". Lenke til kommentar
Vegar Hanzen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ! ! ! http://www.overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html ! ! ! Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ! ! ! http://www.overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html ! ! ! Kunne ikke sagt det bedre selv Lenke til kommentar
peet-79 Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 ! ! ! http://www.overklokking.no/guides/peltier_guide/index.html ! ! ! Nå ble d forståelig ja. Takk så mye Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 kjører ca 2.9 jeg med pc2700 ram, p4 2,40 B type, dette er kun vann, helt greit og emd IC7 MAX3 da.. men trur noen jeg kommer veldig mye lengre med peltier? mine tempraturer: romtemp 27 (ja det er rimelig varmt her ja) cpu @ idle: 40,50 cpu @ max 48+ Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 går det an å bruke et peltier når man har luftkjøling? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. februar 2004 Del Skrevet 4. februar 2004 Jepp, men da må du ha en heftig kjøleribbe og kraftig vifte for å fjerne overskuddsvarmen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå