Gå til innhold

Olympus C-750 vs DiMAGE Z1

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg digitalkamera snart, og etter mye mysing, har jeg falt på modellene nevnt i topic.

Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken av de jeg skal satse på. Finner det vanskelig å skikkelig vurdere og sammenligne de to modellene, siden Z1 ikke er testet på akamera.no. Begge har sine fordeler, og jeg klarer rett og slett ikke peke ut en vinner.

Z1 er rask(av det jeg har lest), bruker mmc (som jeg allerede har), og har brukbar film-modus, men er 3.14 megapixel, har innimellom problemer med kanter, er bygd i plast, og står ikke om den fungerer som masselagrings-enhet (blant annet).

C-750 har flere megapiksler, er bygd i metall, har oppladbare batterier, og fungerer som masselagrings-enhet. Men, den bruker xd-kort (som er svindyrt..), og film-modus er crap.

Jeg har aldri hatt et digital-kamera før, så har egentlig ikke peiling på hva jeg bør legge vekt på.

Begge kameraene har fått ganske lik bruker-rating i produkt-guiden.

Kameraet må kunne funke på linux-maskiner (noe C-750, som masselagrings-enhet, klarer fint ihvertfall)

Jeg vil helst høre synspunker på begge kameraene, fordeler og ulemper ved dem, og hva som er viktig å legge vekt på med digitalkameraer :) Argumenter av typen "Du må kjøpe den fordi det er den jeg har" er jeg uinteressert i ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej

Jeg er ved at teste kameraet for akamera.dk. Testen kommer formodentlig ud i næste uge. Min umiddelbare konklusion er, at det under gode lysforhold er meget hurtigt. Byggekvaliteten kunne være bedre. www.dcresource.com har en udførlig test.

mvhy

jens hansen

akamera.dk

Lenke til kommentar
C-750 har flere megapiksler, er bygd i metall

Begge kameraene er bygd i plast, forskjellen er at plasten på C7x0 er metallfarget..(noe som åpentbart var et smart trekk, siden folk tror det er metall :yes: )

Feil! C-750 er bygd i metall, vet ikke hvordan det er med resten av C-7xx.

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale C-750, blir mer og mer fornøyd med det. Hadde C-700 først, som også var meget bra, men nå har de forbedret en hel del ting som var bra fra før. Se www.manskow.net/kameratest og www.manskow.net/galleri for bildeeksempler.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Kan varmt anbefale C-750, blir mer og mer fornøyd med det. Hadde C-700 først, som også var meget bra, men nå har de forbedret en hel del ting som var bra fra før. Se www.manskow.net/kaneratest og www.manskow.net/galler for bildeeksempler.

Vil du ikke ha folk til sidene dine, eller? :( Skrivefeil i begge linkene... :scared:

Ellers enig med deg, har selv C-750, og er veldig godt fornøyd med det. Eneste jeg er litt misfornøyd med er autofokusen ved lite lys og ved maks tele.

Også kunne det ved filming godt gå an å zoome selv om man tar opp lyd, eventuelt ta opp lyd selv om man zoomer. Men det er jo en filleting på et fotokamera.

Lenke til kommentar
Eneste jeg er litt misfornøyd med er autofokusen ved lite lys og ved maks tele.

Derfor bør du bruke manuell fokus når forholdene er for dårlige. Alternativt kan man bruke en laserpenn med vertikalt mønster for at kameraet skal ha noe å fokusere på. Årsaken til problemet er rett og slett at linsa har 10x zoom, og derfor er problemet likt på de fleste slike kamera. Eneste løsning er hjelpelampe for autofokusen, noe vi kan håpe kommer på framtidige modeller..

Også kunne det ved filming godt gå an å zoome selv om man tar opp lyd, eventuelt ta opp lyd selv om man zoomer. Men det er jo en filleting på et fotokamera.

Det har en naturlig forklaring; linsa og mikrofonen sitter så tett at lyden blir ubrukelig når du zoomer. Derfor går det ikke an å bruke lyd og zoom samtidig.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Derfor bør du bruke manuell fokus når forholdene er for dårlige. Alternativt kan man bruke en laserpenn med vertikalt mønster for at kameraet skal ha noe å fokusere på. Årsaken til problemet er rett og slett at linsa har 10x zoom, og derfor er problemet likt på de fleste slike kamera. Eneste løsning er hjelpelampe for autofokusen, noe vi kan håpe kommer på framtidige modeller..

Det har en naturlig forklaring; linsa og mikrofonen sitter så tett at lyden blir ubrukelig når du zoomer. Derfor går det ikke an å bruke lyd og zoom samtidig.

Ja, klar over hvorfor problemet er det, og hva som er bøtemidlene. Det hadde vært kjekt med hjelpelampe ja... :yes:

Greit at lyden blir ubrukelig akkurat når du zoomer, men da får man heller bare klippe bort den delen av filmen etterpå. Nå må man jo stoppe filminga, zoome, og så starte filminga igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...