cosmo Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Jeg skulle flashe min bios for førte gang. Det gikk dritt. Jeg vet sannelig ikke om jeg gikk riktig frem, men masknen låste seg under prossessen. Jeg visste jeg ikke kunne restarte men følte etter 10-12 min at det ikke var noe annet å gjøre. Makinen fyrer og stopper brått med et pip etterfulgt av et litt mørkere pip. Beskjeden lyder: Award BootBlock BIOS v.1.0 copyright © 1998 Award Software, Inc. BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media..._ Jeg har lett og lett etter løsninger på nettet, men...............NEI!!!!!!!!! Jeg har prøvd å lage en driver løs boot disk m/gammel bin. (nada funktion) Vet ikke om jeg har gjort det rett. Idioten jeg skrev ikke opp el. husker hva den gamle bios versonen het. Det er i allefall Award bios(På brikken står det et nr: AV61SØ27), VIA et eller annet HK (På chipen v/bateriet står det VT82c596b. Hvordan finner jeg ut det spesifikt uten papirer. Kjøpte droget brukt, med en god del trøbbel) Prossessor 600 Mhz/ 675B Mhz NÅ ER JEG LEI, MEN ER FATTIG OG HAR IKKE CASH TIL NOE SÆRLIG I DET HELE TATT. KAN NOEN DER UTE HJELPE MEG? HJELP !!!HJELP !!!HJELP !!!HJELP !!! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 BIOS'en din er nok beyond repair, ja. Det er alltid en fare for at ting går til h*****e under BIOS flashing. Mulig du kan få tak i en BIOS fra hovedkortprodusenten? Det står sikkert noe relevant informasjon på selve kortet ett sted. Kanskje en grei databutikk i nærheten kan hjelpe deg med det? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Det du har kommet inn i nå er en liten bit av biosen som ikke ble flasha, som betyr at biosen din er redda hvis du klarer å finne riktig bios å flashe med på nytt. Bare legg alle filene du trenger på en floppy og ha den i diskettstasjonen når du starter maskinen så fikser den alt sammen selv. Jeg har ihvertfall gjort det samme uten problemer. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
rabagast3 Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Hvis du kjenner noen med samme hk kan dere ta ut denne personens bios chip og legge din inn i hans maskin etter oppstart. Slik kan du flashe din bios brikke uten problemer. Men husk la hans brikke staa i naar den booter opp med diskett. Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Skulle være mulig å redde denne. Sjekk om det er liv i diskettstasjonen når du starter opp. Det kan hende at systemet prøver å lese inn .bin-fila på nytt. Hvis maskinen leter på diskettstasjonen kan en på forumet som har det samme hovedkortet som du kjøre aflash og legge ut .bin-fila til deg. (for å være sikker på at du legger inn rett bin-fil) Denne kan du legge på disketten du kjørte flash fra og håpe på at systemet klarer å laste den inn. Yoda [ Denne Melding var redigert av: Yoda på 2002-03-14 08:44 ] Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Når du får meldingen Detecting flopy osv, prøver bootcoden i BIOS å laste inn en ny BIOS fra disketten. For at det skal gjøres automatisk må du legge følgende i autoexec.bat på bootdisketten: a:awdflash.exe backup.bin /py /Sb /sn /cc /cp /cd /R forutsatt at flashprogget heter awdflash.exe og BIOSen heter backup.bin (det lages en backup av orig. bios som default, ellers kan du prøve med den nye BIOSen). Lenke til kommentar
cosmo Skrevet 16. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2002 Takk for alle svar. Nå er jeg bare trist, for det er ganske dødt i maskinen min. Jeg får ikke sjermbilde el. feil indikasjoner pr. beep. Jeg får begynne å spare til et nytt HK. Hvis noen har et brukt HK m/SLOT 1 BILLIG!!! Mail meg please :wink: Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Jeg har et, men det bruker jeg.. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. mars 2002 Del Skrevet 16. mars 2002 Behold fatningen. Alt håp er ikke ute. http://www.badflash.com/ mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
cosmo Skrevet 17. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2002 Bare for å være sikker. Har jeg nå gjort rett? Jeg lager en boot floppy m/ 3 ingrendienser: 1. autoexec.bat (AWDFLASH a:V1023iag.bin /sn /py /cc /r) 2. awdflash.exe 3. V1023iag.bin Jeg har letet lenge på www.... for endelig å finne korrekt bios for mitt HK m/ chipsett VT82C596B og VT82C693A Men så langt uten teknisk hell. Maskinen kommer fortsatt med de samme signaler: Uten floppy to beep av forsjellig karakter(lys/mørk). Med følgende: BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media... INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_ Med floppy disk stopper den ved: BIOS ROM checksum error Detecting floppy drive A media..._ Lyset på floppy driven lyser konstant etter dette og det er alt som skjer. ER LØPET KJØRT? HELP ME GOD`DAMNed ;-( Lenke til kommentar
cosmo Skrevet 17. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2002 Grunn til at maskinen var død en stund, viste seg å være at jeg hadde glemt å skru til sjerm kortet. Man blir jo litt stressa i blandt. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Det skal funke det der. Når jeg gjorde det samme på et epox hovedkort så var det eneste jeg gjorde å laste ned ny bios fra hjemmesida og extracte den på en diskett og startet maskinen og da fant den det den trengte og startet flashingen av seg selv. Jeg brukte en diskett med oppstartsfiler på. Format a: /s men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig. Det funka ihvertfall. Lenke til kommentar
Yoda Skrevet 17. mars 2002 Del Skrevet 17. mars 2002 Hmmmm.... I prinsippet skulle det funke med den disketten du har laget til. Jeg er litt usikker med hensyn til .bin-fila. Det er om å gjøre at denne er helt korrekt. Har du den som fulgte med kortet?. Denne kan du være helt sikker på vil fungere hvis du får den lest inn. Prøv uten parameter altså : Diskett formatert med : format a: /s Legg inn filene AWDFLASH.exe og V1023iag.bin Lag autoexec.bat med innhold som under AWDFLASH.exe a:V1023iag.bin Et annet alternativ er kun å legge inn AWDFLASH.exe i autoexec.bat, slik at du selv kan velge funksjon når programmet forhåpentligvis starter. Ikke gi opp mener fortsatt at det er en mulighet til å berge biosen. Yoda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå