Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan lage maps i Half-Life?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Worldcraft het vel programmet før. vet ikke hva det heter nå. Har laga ett bra mapp som jeg ble meget fornøyd med. det funket bra..

Du må lese tutorials på nettet, søk på mapping og tutorial og cs/halflife

Det er ikke lett og det krever MYE arbeid for å få til bra. Jeg har brukt flere dager med intensivt arbeid på mappet mitt, og det var ett lite ett.

Etter at du har laget vegger sånt, så kan du laste ned "prefabs" som er ferdiglagde gjenstander som biler o.s.v. men du må da tilpasse texturen på dem så det passer.

Endret av Jee
Lenke til kommentar
www.mapping.no har vært nede i en halv evighet nå ;) .. vi kan bare håpe at den kommer opp igjen...

Håpe? Den er faktisk på vei igjen! Jeg har personlig ringt til firmaet som eier webserveren 3 ganger. De fant samme feil på 3 andre webservere også,r, og så tok det litt tid å få de opp igjen. Siden kan komme opp hvilken som helst dag nå..

Lenke til kommentar

Programmet skiftet navn fra Worldcraft til Hammer.. Er en stund siden jeg drev med det programmet så jeg husker ikke hvilken versjon som er den nyeste..

Generelt så er det ikke så veldig vanskelig å lage brett.. Du trenger ikke å kunne programering.. Du må ha evnen til å sette deg inn i et windows basert program...Les manualene spesielt den delen som forteller deg hvordan du får programmet riktig stilt inn(kan være litt knotete..)

Når det gjelder å lage maps så er det ganske rett fram.. Det som er vanskelig er å lage et brett som ser bra ut.. Riktig bruk av lys, bruke teksturene.. osv..

begynn med noe enkelt... Lag noen små rom med noen ganger imellom.. Så begynn å lek deg.. test ut dører, lys, triggers osv.. Du lærer mye om programmet med å leke deg med mulighetene..

og så et siste tips LES TUTORIALS!! Finn tutorials på nettet!! du kan lære ufattelig mye av dem...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Programmet heter Valve hammer editor (det hette wordcraft før, opptil v 3.3)

Siste versjon nå er Hammer 3.4 (det finnes en 3.5 beta ute som kan vise modeller i 3dviewporten men det ser vel ikke ut til at den versjonen noengang blir gitt ut)

Skal man bruke Hammer, så er det HELT nødvendig å laste ned Zoners half-life tools. Zoner er en gubbe som var med på å lage Opposing Force modden til HL.(siste versjon nå er 2.5.3 hvis jeg ikke tar feil) Zoner HL tools er mye raskere, bedre, og gjør det mye enklere å lokalisere feilkilder når man kompilerer mappet.

(du veit LEAK LEAK LEAK er ikke moro å få)

Stikk innom Valve-ERC.com for basic tutorials

www.invade-defend.com (et TFC guild jeg er medlem i) har også et forum for half life mapping, primært for TFC, men seff funker teoriene i alle half-life mods.

Her får man som regel svar hvis man spør om noe.

Jeg anser meg som.. semiflink i å svare på spørsmål om mapping :)

Du må faktisk kunne litt om programmering og.. for et map funker ikke uten entities som kontrollerer hva som skjer på mappet til enhver tid o.s.v. Men det er minimalt og enkelt og forstå.. men til tider frustrerende når man sitter fast. (jeg vet :p )

Man kan også bruke Quark editoren (QuakeArmyKnife) som også kan bruker til alle quake motor spill som er laget (hvis jeg ikke tar feil?).

[skryt] TFC mappet mitt Sandbowl_r2 blir brukt i [stronger Than All - Attack Defend League] (sta-adl) leaguen [/skryt]

Håper det var til hjelp!

Endret av Erad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...