Gå til innhold

Levetid på billig PC-er?

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med valget til Bøgge Bakken her. Når det gjelder skolepc'er så er det faktisk helt irrelevant om en AMD yter 20-30% bedre enn celeron. Det som er viktig er "total cost of ownership".

Kjøper du ferdig maskiner har du gjerne 3 års garanti. Kjøper du deler har du bare komponent garantien.

Akkurat som om man ikke får kjøpt ferdigygde AMD-maskiner ?? Så vidt jeg vet er det kun ett selskap av alle de hundrevis av selskapene som lager PC'er som ikke lager AMD-PC'er. Men nå får jo lederen av det firmaet store penger under bordet for å ikke ta til seg AMD..

Moralen er: Bidra til å bekjempe korrupsjonen ved å unngå slike selskaper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Null problem!!

Tror du faktisk kunne brukt min gamle p2 400mhz til det i 5 år :)

Kanskje bare ikke for stor grafikk på excel diagrammene :p

Enhver billig pc kan holde til det bruket i lange baner.. skaff deg en billig 1.5ghz eller rundt der...

Null problem å lage tunge Excel-regneark heller da, som definitivt vil få en P200 til å jobbe en stund... Men det er neppe den slags den skal jobbe med :)

Lenke til kommentar

Hei

Microsoft har kommet ut med en spesial avtale til Skoler på lisenser nå etter nyttår.

Man an nå som skole få kjøpt windows 2000 og win98 lisenser til 30kr stk

Sikkert ikke noe problem å få PS-data eller andre Web-butikker til å ta inn disse.

Filmaet må bare først bli godkjent av Microsoft som salgsparter av ome lisenser

og så er det bare å sette igang.

Vi har solg veldig mange slike lisenser til skoler etter at denne ordningen kom igang.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med valget til Bøgge Bakken her. Når det gjelder skolepc'er så er det faktisk helt irrelevant om en AMD yter 20-30% bedre enn celeron. Det som er viktig er "total cost of ownership".

Kjøper du ferdig maskiner har du gjerne 3 års garanti. Kjøper du deler har du bare komponent garantien.

Og husk at noen faktisk også skal bygge disse byggesettene. Og det er ikke gratis. Da blir disse maskinene ikke billige lenger.

Har du å de fordommene om at AMD er så ustabilt?

Dessuten var det ikke snakk om 20-30%, men 50-100%... Les den testen du - selv Duron 1600MHz var betydelig raskere i de aller fleste tester...

Celeron var bare 20-30% raskere en P3-1GHz (det er jo nesten en vits), som jeg sa, maskinen er avleggs over et år før den blir kjøpt...

Jeg er ikke i mot intel pentium, jeg er i mot intel celeron.

Lenke til kommentar
Krifos: Det er jo til skolebruk ffs! Ikke spill eller noe sånt. En celly holder til det.

Ja, og fortsatt? Om man tenker på ytelse ville AMD systemet holdt mål i hvertfall 1 år ekstra før det trengtes oppgradering, kanskje mer - og som en skole bør man prøve å få mest igjen for pengene - ting til å vare lengst mulig...

Lenke til kommentar

Voldtomt med svar da. Farlig å si noe "dritt" om AMD. Som noen enver så må VIA ta for seg mye av skylda for det rykte AMD har fått i dag. Selv har jeg erfart og hørt med forhandlere at feilraten på AMD systemer er svert høy iforhold til Intel.

Det med at Celeron yter dårlig er jeg fult klar over, men trur det har liten etydning i officepakken. Når det gjelder spesialprgrammer så er de samme med disse. Flesteparten av disse er enkle pedagogiske programmer som ikke krever alverden. Vi har f. eks. et transportprogramm som kjører helt fint på Pentium 166 maskiner.

Men valget nå tatt. Det blir Celeron PC-er med intel i845 chipsett og kabinett fra Aopen. Så til vårt bruk så er disse maskinene gode nok.

Lenke til kommentar

Uansett, få elevene til å bygge maskinene, dette sparer du tid og penger på.

:scared: Lurer på hvilke elever det er? "Oi sann der røyk den ram brikka, Hvor skal denne dingsen??? ser ikke ut som vi trenger denne ledningen kaster den jeg!"

Er ikke akkurat store systemkrav du trenger til Office

Må jo regne Office lisens i tillegg og da, for det følger jo ikke med Windows

Blir det bruk for høytalerne??

Og som en sa her, skolepc'er som sjeldent blir åpna bør nok ha en ekstra vifte

sånn at det ikke legger seg så mye støv der inne for da reduseres levetiden betraktelig.

p.s. Tror du har fått et litt feil inntrykk av AMD. ;)

Lenke til kommentar
Er ikke akkurat store systemkrav du trenger til Office

Det er ikke gitt at det mest krevende som skal bli kjørt på maskinene er office. Er det vel? Og hva med office 2008 når det kommer. Hadde jo vært kjekt om man kunne brukt disse PC'ene lengst mulig.

Hvilken lisens? Office er da helt gratis ..

Det fulle navnet er "OpenOffice".

Lenke til kommentar
Setter du i en vifte så for du enda mer støv. På en slik system holder det med den vifta som er i. ER ikke noe hefdig prosessor eller grafikkort i slike PC-er.

Poenget er at med en ekstra vifte i front så skaper du overtrykk i kabinettet slik at all luft som kommer inn i kabinettet går gjennom viften i front, og med et støv-filter til 30,- kr plassert foran denne viften, så forblir PC'en støvfri innvendig, i motsettning til kun å bruke PSU viften som skaper et undertrykk i kabinettet slik at luft og støv kommer inn gjennom alle de små åpningene som kabinettet har.

Lenke til kommentar
Hvilken lisens? Office er da helt gratis ..

Det fulle navnet er "OpenOffice".

Skal han kjøre OpenOffice da?? har ikke jeg fått med meg ;)

Poenget er at med en ekstra vifte i front så skaper du overtrykk i kabinettet slik at all luft som kommer inn i kabinettet går gjennom viften i front, og med et støv-filter til 30,- kr plassert foran denne viften, så forblir PC'en støvfri innvendig, i motsettning til kun å bruke PSU viften som skaper et undertrykk i kabinettet slik at luft og støv kommer inn gjennom alle de små åpningene som kabinettet har.

You said it.

Endret av Timur
Lenke til kommentar

Hvilken lisens? Office er da helt gratis .. Det fulle navnet er "OpenOffice".

Er det gitt at han skal ha Microsoft sin officepakke? Det virket sånn på innlegget om at han "MÅ" regne office-lisens i tillegg...

Poenget mitt er at man fint kan la være å regne med en slik lisens.. (om man vil slippe å betale selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Vi har en avtale der vi kan installere hvilke som helst MS operativsystem og MS office på maskinene. Eneste avtalen krever er at du har en windows lisens i bunn.

Det en som nevte med at man kunne kjøpe win9x linserser viste jeg ikke om. det skal sjekket ut.

Når det gjeller å spare penger spå er det også et faremoment. Hsuk at vi er i offentlig sektor og klare du å kutte 100 000 ,- ved å gå over til linux så er takka at du for 100 000 ,- mindre å rutte med.

Lenke til kommentar
Når det gjeller å spare penger spå er det også et faremoment. Hsuk at vi er i offentlig sektor og klare du å kutte 100 000 ,- ved å gå over til linux så er takka at du for 100 000 ,- mindre å rutte med.

Vel.. Da må man vel bare prøve å skyve softwarebudsjettet over på hardwarebusjettet.. (Fetere PC'er, billigere software)

Lenke til kommentar

Hvilken lisens? Office er da helt gratis .. Det fulle navnet er "OpenOffice".

Er det gitt at han skal ha Microsoft sin officepakke? Det virket sånn på innlegget om at han "MÅ" regne office-lisens i tillegg...

Poenget mitt er at man fint kan la være å regne med en slik lisens.. (om man vil slippe å betale selvfølgelig)

Jeg er ingen MS fan bare for at det skal være sagt.

Grunnen til at jeg tenkte på MS Office lisensa var jo at han ville ikke saste på verken Linux eller Open Office fordi da kom det til og bli penger i opplæring !

whatsoever.

Også trodde jeg bare at han var liksom bestemt på og kjøpe office, men ja det spiller jo egentlig ingen rolle hvis det følger med i Windows lisensa dere får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...