Gå til innhold

Levetid på billig PC-er?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den pc'n du linka til er helt grei (til og med mer enn "grei") til den bruken.

Skolelinux er ikke noe dårlig valg. Har hørt om skoler som er veldig fornøyd med det :yes:

Jeg har ike testet ut skolelinux, meni dag så passer det dårlig in. Vi har en del linjer som bruker mye data og er avhenging av både e-post og lagring på server.

men det saken dreier seg om. Har fåt et tilbud fra en lokal forhandler og her for vi PC-er med oem lisens og 3 års garanti for nesten den same prisen som et bygesett. Sliper da også porto når vi for varen og eventuele garantisaker.

Lenke til kommentar
Simen1:

Samisk er vel ike et ofiselt språk i norge på papiret, men burde ha vert det.

Jo, nordsamisk fikk faktisk offisiell skriftspråk-status en gang tidlig på 80-tallet, men det er noen begrensinger på hvilke kommuner i norge der nordsamisk er så offisiellt at man kan kreve å få offentlige papirer og slikt på nordsamisk. (tror det er 13 kommuner uten at jeg er helt inne på det der)

Skriftspråk-statusen gjør faktisk at nordsamiske unger har rett til å få skoleundervisning i morsmålet sitt uansett hvor i norge de bor. (Men det er selvfølgelig umulig av skolevesnet å holde statens lovnader dersom ungene bor i typiske ikke-samiske kommuner på grunn av mangel på lærere med riktig kompetanse)

Sør-samene har et ganske annerledes språk enn nord-samene, men de er mye færre og har ikke klart å sette sammen en skriftnorm som er god nok for godkjenning ennå. Nord- og sør-samisk er faktisk mer forskjellig enn Norsk og islandsk.

Jeg har litt peil siden jeg kjenner ei som er samisk spesialpedagog. (utrolig hvilke kunnskaper man får brukt her på forumet. :p )

Beklager avsporingen..

Lenke til kommentar

I845 og celeron ja... Håper du ikke lot deg lure av Celeron Gigahertz-tallet... Spesielt om du skal bruke maskina til spilling, så kan det bli tøft i tiden fremover med en celeron CPU.

Feks koster AMD Barton 2500+ omtrent det samme som Celeron 2,5GHz - men ytelsesforskjellen er STOR i favør AMD...

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1927 er en link som gir et lite bilde av "virkeligheten"... Selv athlon 1700+ banker celeron 2,6GHz i støvlene...

JEG vil si at du har gjort en tabbe, men det er min personlige mening.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Edita det inn i posten min men så så jeg din post :p og sletta det igjen hehe... Er jo latterlig hvor dårlig Celeron egentlig er i forhold til det den "høres ut som" (woot 2,6GHz!).

The Pentium III based Celerons offered, at one time, acceptable performance. However, it is clear that in the value segment today, Intel has nothing to offer but a high clock speed. AnandTech readers will know to stay away from the Celeron at all costs; however, what is troublesome are the number of retail customers who are faced with the decision between a higher priced 2.6GHz Celeron system and an Athlon XP 2200+. We would highly encourage system vendors like Compaq and eMachines to shift their low-end focus to AMD if their customers are of any importance at all. As we've seen through our extensive benchmarking, the Celeron's performance is truly dismal; so while Intel is quite competitive in the mid-range and high-end segments, their value processors are inexcusably slow compared to AMD.

Det sier det meste av min mening egentlig.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Den pc'n du linka til er helt grei (til og med mer enn "grei") til den bruken.

Skolelinux er ikke noe dårlig valg. Har hørt om skoler som er veldig fornøyd med det :yes:

Jeg har ike testet ut skolelinux, meni dag så passer det dårlig in. Vi har en del linjer som bruker mye data og er avhenging av både e-post og lagring på server.

men det saken dreier seg om. Har fåt et tilbud fra en lokal forhandler og her for vi PC-er med oem lisens og 3 års garanti for nesten den same prisen som et bygesett. Sliper da også porto når vi for varen og eventuele garantisaker.

Off-topic, men hvilken jobb har du på den skolen?

Lenke til kommentar

KirFos:

Ført og fremt vil jeg si. Vi vil heller ha kvalitet en kvantitet. Disse PC-ene skal vi ha i flere år (over 5 år). Samtlige AMD maskiner på skolen har det bare tull med. Disse maskinene består både av Via, AMD og Nvidia chipsett.

Klar over at Celeron er en råtten prosessor på ytelse, men disse PC-ene skal kun brukes til office pakken, men Intel lager stabile og gode prosessor og brikkesett.

thoering:

Jeg er lærling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
KirFos:

Ført og fremt vil jeg si. Vi vil heller ha kvalitet en kvantitet. Disse PC-ene skal vi ha i flere år (over 5 år). Samtlige AMD maskiner på skolen har det bare tull med. Disse maskinene består både av Via, AMD og Nvidia chipsett.

Klar over at Celeron er en råtten prosessor på ytelse, men disse PC-ene skal kun brukes til office pakken, men Intel lager stabile og gode prosessor og brikkesett.

thoering:

Jeg er lærling.

Å det gjør ikke AMD? Farlig å komme med slike (usanne) utsagn. Kan godt være du/dere har hatt problemer, men det kommer kanskje litt an på hvordan man behandler maskinene også.

Lenke til kommentar
KirFos:

Ført og fremt vil jeg si. Vi vil heller ha kvalitet en kvantitet.  Disse PC-ene skal vi ha i flere år (over 5 år). Samtlige AMD maskiner på skolen har det bare tull med. Disse maskinene består både av Via, AMD og Nvidia chipsett.

thoering:

Jeg er lærling.

Å det gjør ikke AMD? Farlig å komme med slike (usanne) utsagn. Kan godt være du/dere har hatt problemer, men det kommer kanskje litt an på hvordan man behandler maskinene også.

Da er det vel farlig å beskylde noen for å snakke usant også? Av innlegget forstår jeg at samtlige av AMD-maskinene på skolen har trøbbel, mens man ikke har trøbbel med SAMTLIGE av de Intel-baserte. Sannhetsgehalten i utsagnet får stå for Bøgge sin regning, jeg har ihvertfall ikke grunnlag for å trekke dette i tvil.

Rart hvor lett enkelte fyrer seg opp så snart noen antyder at det KAN vært noe galt med ei kasse som er AMD-basert. Det er da unødvendig. Personlig mener jeg at historien har vist at det kanskje er hovedkort- og brikkesettprodusentene som har laget et dårlig rykte for AMD noe tilbake i tid, men jammen har jeg ikke vært borti et par crappy hk i det året som gikk også *host*via*host*...

Satte sammen 4 selvbyggere basert på billige XP-prosessorer i fjor, og alle fungerer som en drøm enda, til tross for at det var noen hovedkort som måtte byttes før ting ville opp og gå.

Ikke la dette bli til en det-ene-vs-det-andre-tråd som aldri ender.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Som sagt, fordommer... AMD slet tidligere hovedsaklig på grunn av dårlige chipset (spesielt VIA), og det er akkurat det Intel spiller på den dag i dag for å tyne lettlurte og godtroende PC-kjøpere for ekstra slanter.

Som vist i testen fra AT, er ytelsen 50-100% bedre på en Barton for samme pris... Denne Celeron ga bare en 20-30% ytelse over PIII-1GHz - dvs at den er avleggs allerede et år før du nå kjøper den...

Jeg mener fortsatt det var et meget uklokt trekk - og det forsterker det bildet jeg fikk da jeg gikk på VGS om skolens prioriteringer på datautstyr... AMD systemet ville i hvertfall vart 1 år lengre enn Celeron systemet (ytelses messig).

Muffin: Han nevnte ikke et ord om at samtlige intel pc'er var problemfrie... ;p Det kan godt hende de var det, og at du bare er synsk ;)

Og nei, jeg har Intel selv - ingen Celeron though, jeg er veldig prisbevisst og prøver alltid å få mest ytelse igjen for pengene. Egentlig ville jeg valgt AMD, men de hadde STORE leveringsproblemer høsten 2002, dermed kjøpte jeg det beste som var tilgjengelig.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Jeg er enig med valget til Bøgge Bakken her. Når det gjelder skolepc'er så er det faktisk helt irrelevant om en AMD yter 20-30% bedre enn celeron. Det som er viktig er "total cost of ownership".

Kjøper du ferdig maskiner har du gjerne 3 års garanti. Kjøper du deler har du bare komponent garantien.

Og husk at noen faktisk også skal bygge disse byggesettene. Og det er ikke gratis. Da blir disse maskinene ikke billige lenger.

Endret av Signatur
Lenke til kommentar

Jeg vurderer og å kjøpe en slik billigmaskin fra psdata og jeg tror ikke det er noen dårlig investering. Snakket med en kar en gang som bestilte 100 stykker til en kommune og endte opp med å måtte sette de sammen selv.

Uansett, få elevene til å bygge maskinene, dette sparer du tid og penger på, videre er ikke utdanningskurven til skolelinux/annet linux så veldig høy som folk skal ha det til. Har selv kjørt et lite prøveprosjekt på ungdomsskolen jeg jobber med skolelinux og det ble mottatt bra blant elevene, som ikke hadde problemer med å bruke det. Ellers er det en kjennsgjerning at om du kjøper en dell maskin sparer du masse tid, strev og kommer ut på ca lik pris om du ser på lisenser.

Om du er veldig mot å prøve linux (med skolelinux kan du forresten spare en tusenlapp per pc ved at du ikke trenger harddisk til de) vill ejeg absolutt anbefale å gå fra MS office, til openoffice, som er like god, åpner flere typer filer og er basert på åpne standarder. På vårt kommunedriftede (telenor) nettverk på jobb har vi 3 forskjellige versjoner av word pluss word perfect og når elevene må fra en maskin til en annen for å skrive ut, sliter det svært med at programmene ikke kan lese de andres proprietære format.

Har ikke tid til å skrive bedre akkurat nå, elevne maser..

Mvh

Simen A. Farstad

Lenke til kommentar

Det som dere ikke nevner her er stabilitet... Bedre ytelse gir deg større garanti for at maskinen plutselig ikke henger seg osv.. Hmmm... ja, syns bare jeg skulle slenge inn det her innspillet. Ellers så sier du(bøgge bakken) at du kan ikke gå for linux fordi at dere har masse spesialprogrammer som ikke passer med linux. Litt senere i posten så sier du at det kun er officepakken og sånt som skal kjøres? Vel, ikke vet jeg, men da er faktisk skolelinux eller linux generelt like greit.. Vi har ett RENT windows-basert nettverk her på skolen, men nå merker jeg det på stemningen, ikke bare her på kontoret, men også hos flere av de ansatte lærerne her, at de blir oppgitt over windows og hva som egentlig skjer med de. Så nå har vi da planlagt å sette opp ett testrom hvor linux skal innstalleres og alle skal ha tilgang for å gå inn å se på om de liker det eller ikke. Med tanke på opplæring så er det en metode som vi bruker litt her, og det er opplæring av såkalte "super-brukere". Disse er kanskje interesert i data fra før av og kan endel, pluss at de får litt informasjon fra oss om diverse ting som kan være nyttig, så slipper vi endel av all denne brukerstøtten. Vel, jeg skal iallefall komme med tilbakemeldinger når linux-prosjektet vårt er over, men håper at det var noen som ble litt opplyst og fikk lyst til å prøve noe nytt. Sånn helt på tampen bare.. Jeg har ikke snøøøøøring på linux, så dette er helt nytt for meg også. Men vi skal alle lære engang... :yes:

Jeje, nå får dere plukke ut det dere synes så vettig ut, og tenke over det. for dette svaret ble sånn der "vi skriv alt det vi kommer på i den her sammenhengen"-opplegg.. :blush:

Endret av redface
Lenke til kommentar

Skole, sier du. Med mindre det er en privat skole har du jo groteske rabatter fra IBM, HP osv. De leverer gode PC'er med 3 års on-site garanti og Windows XP ned til 4-5000,- for skoler. Hør med en lokal forhandler og be om tilbud på et klassesett med PC'er.

Det bør være en bedre løsning enn å kjøpe"bygge-PC'er" fra webshoppene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...