Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele nette med Xp

Anbefalte innlegg

har 4 pcer i huset, 2 stk med xp, min far og bror. Og 2 stk med Linux en server og en dekstop pc. XP pcen er den som står å deler linja her hjemme. Men i går drev gamlingen å surra. Reparerte eller ett eller annet (er ikke helt sikker på hva han gjorde). Alle instillingen var som de skulle være, i allefall i 'Network Connections'.

En som står å deler, en som mottar. Den stod som den stod før han drev å surra.

Men det blir ikke delt. På min dekstop pc, har jeg ikke ip, og får derfor ikke sjekket om jeg "ser" den andre pcen. Men "servern" har fortsatt en ip (men kommer ikke på nette) og får pinga XP pcen. 0

XP->svitsj->andre pcene 

Noen som vet hva som kan være feil?

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ene ipen på nettverkskort2 er: 169.254.106.113

Det blir den automatisk, det virker ikke helt normalt.

Og når du velger "Allow other network users to connect through this computer`s Internet connection" så får jeg denne feilen: "An error occurred while internet Connection Sharing was being enabled. The Dependency service or group failed to start"

Lenke til kommentar

sjekk så ingen andre pc'er tar opp ipen 192.168.0.1

hvis de gjør, endre til DHCP

slå av og på igjen sharing på XP maskinen som deler

refresh IP på de andre

det burde funke

vær også sikker på at XP maskinen ikke kjører en EKSTRA firewall (som f.eks ZoneAlarm) uten at internet connection sharing er aktivt

_

johanf

Lenke til kommentar
sjekk så ingen andre pc'er tar opp ipen 192.168.0.1

hvis de gjør, endre til DHCP

slå av og på igjen sharing på XP maskinen som deler

refresh IP på de andre

det burde funke

vær også sikker på at XP maskinen ikke kjører en EKSTRA firewall (som f.eks ZoneAlarm) uten at internet connection sharing er aktivt

_

johanf

Ingen andre tar 192.168.0.1. Bare en pc til som har ip. det er 192.168.0.2

Har restarta, har disabla begge nettverkskorta, har til og med uninstallert driverene til nettverkskorta. Ingen eksterne firewall. Firewall i xp er også slått av.

ipconfig release funker, ipconfig renew funker ikke.

Lenke til kommentar

XP maskinen som deler, skal ha to IP'er - den ene skal den få fra ISP og den andre skal automatisk settes til 192.168.0.1. Pass på så du har riktig label i riktig nettverkskort også. Om du har gjort det du sier, fatter jeg ikke hvorfor det ikke funker - hat.

_

johanf

Lenke til kommentar

UPC og dele internett blir fort tull.

Har du Chello pluss kan du ha tre pcer kobla til, det kan funke fint med 10 pcer, men så kan det slutte å virke og bare tre går.

Har du vanlig chello kan du egentlig bare koble til en PC men det går ofte med fler, men det kan plutselig slutte å virke

(snakker ut fra egne erfaringer her)

Lenke til kommentar
UPC og dele internett blir fort tull.

Har du Chello pluss kan du ha tre pcer kobla til, det kan funke fint med 10 pcer, men så kan det slutte å virke og bare tre går.

Har du vanlig chello kan du egentlig bare koble til en PC men det går ofte med fler, men det kan plutselig slutte å virke

(snakker ut fra egne erfaringer her)

Kjører selv en chello classic linje med to PC'er. Dette funker utmerket.

Trikset er nemlig å bruke samme MAC adresse til modemet uansett, siden modemet ikke kan bytte MAC. Eneste måten å gjøre dette på er å skru det av, og ha det av en god stund.

Husk at UPC ikke kan på noen måte forhindre deg å bruke å flere PC'er til en tilkobling dersom du bruker router eller DHCP server.

Lenke til kommentar

Enkleste løsningen er en bredbåndsruter med NAT. D-link sin Di-604 koster ingenting lengre, og av erfaring funker slike uten problem.

Den har innebygget DHCP , IPSec, passtrough og alt det derre der du skulle trenge. Til og med foreldrekontroll for å kontrollere hva foreldre bruker nettet til :D

Bruk litt penger og spar deg for MYE trøbbel :thumbs:

Lenke til kommentar

vel, ruter er ikke en løsning nå.

Ethernet adapter Local Area Connection 1:

Connection-specific DNS Suffix  . : chello.no
       IP Address. . . . . . . . . . . . : 80.111.76.83
       Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.252.0
       Default Gateway . . . . . . . . . : 80.111.76.1

Ethernet adapter Local Area Connection 2:

Connection-specific DNS Suffix  . :
       IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
       Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
       Default Gateway . . . . . . . . . :

sånn ser i allefall ipconfig ut.

Og når jeg velger "Allow other network users to connect through this computer`s Internet connection" så får jeg denne feilen: "An error occurred while internet Connection Sharing was being enabled. The Dependency service or group failed to start"

det er ganske irriterende.

Får det på begge nettverkskortene når jeg prøver å dele

Lenke til kommentar

Nå vet jeg i allefall at jeg får tilgang til de andre pcene i nettverket. De får ikke ip fra denne pcen(altså den som skal være dhcp), men må sett ip selv. Men kommer ikke på nette eller noe. Det som er det lille problemet. Får også pinga alle pcene som har ip. Og alle pcene som har ip, får pinga denne.

EDIT: selve problemet er at jeg ikke får skrudd på delinga.

"An error occurred while internet Connection Sharing was being enabled. The Dependency service or group failed to start" 

Endret av JuZt3r
Lenke til kommentar
Sjekk at "workstation" (service) er på og funker. Mye nettverksrelatert avhenger av denne.

Den står på den..

Men får ikke starta Remote Access Connection Manager.. Uansett hva jeg prøver. Om noen har noen tips til hvordan jeg får starta den hadde det vært flott

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...