Howdy Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Jeg driver og skal installere Windows XP på en gammel 13Gb harddisk. Det var meningen at jeg skulle ha denne gamle harddisken inne i en reserve PC. Den er skrudd sammen av de nest beste delene jeg har til overs fra diverse oppgraderinger som jeg har gjort i årenes løp. Det er en AMD 1.3 GHz barton prosessor på den. Alt går som det skal til å begynne med. Jeg får maskina til å boote fra XP CD-en, formaterer harddisken i NTFS system så kopieres filene over slik som det skal. Men så skal maskina boote på nytt for å fortsette med neste del av installasjonen. Da får jeg beskjeden: "Ugyldig systemdisk. Sett inn en annen disk, og trykk en tast." Jeg vet at det går an å oppdatere til XP fra f.eks. Win98, så jeg tenkte å prøve dette. Win98 var det null problem å installere, det gikk rett inn uten noen boot-problemer. Da jeg skulle oppgradere til XP fikk jeg PC-en til å boote etter at den var ferdig med første del av installasjonen, men plutselig fikk jeg blåskjerm rett etter at XP logoen kom fram . Etter det formatterte jeg igjen harddisken og prøvde å installere XP. Men da skjedde noe utrolig rart. Når XP skulle boote denne gangen for å fortsette installasjonen boota ikke XP, men Win98 enda jeg hadde formattert harddisken. Jeg kobla denne gjenstridige 13G disken på min hoved PC. Under XP ser jeg kun en tom harddisk på 13G. Men hvis jeg booter opp med en Win98 oppstartsdiskett ser jeg plutselig bare litt over 4G av harddisken og da ligger plutselig Windowskatalogen der. Jeg trodde at når man formatterte så forsvant alt uansett, men tydeligvis ikke. Det er tydelig det kommer litt an på i hvilket filsystem man opererer. Etter å ha søkt rundt på nettet har jeg på en måte kommet fram til at det må være noe rart med boot-fila på harddisken. Det store spørsmålet er. Hvordan kan jeg fikse på denne fila slik at jeg får boota opp XP på denne 13G harddisken? Jeg har prøvd alle mulige boot komandoer: fdisk /mbr, fixboot, fixmbr og enda flere. Ikke noe hjelper. Som dere skjønner har jeg prøvd og fikla en hel masse. Så jeg begynner å bli rimelig frustrert. Howdy... Endret 1. februar 2004 av Howdy Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Prøv å formater disken til FAT i stedenfor NTFS. Hadde noe alla samme problemet når jeg la inn 2000 på en 2 GB disk, da måtte jeg formatere den til FAT. Lenke til kommentar
Howdy Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Takk for tipset chrisege. Men dessverre hjalp ikke det heller. Enden på visa har blitt at jeg har brukt en enda gamlere 6,5G harddisk og installert XP (i NTFS format). Den er både tregere og mer bråkete enn 13Gig-en. Jeg har fremdeles null peiling på hvorfor jeg ikke klarer å boote XP fra 13Gig-en. Så jeg er fremdeles åpen for forslag. Jeg holder fremdeles en knapp på at noe er fullstendig tragisk med boot sektorene på harddisken. Jeg glemte å nevne sist at det var noe sånn DiskWizard opplegg på denne harddisken tidligere. Så først trodde jeg at det var nok å fjerne denne DiskWizard greia fra oppstarten for å få boota. Etter å ha kjørt fdisk /mbr kommandoen forsvant DiskWizard. Men fremdeles er det umulig å boote. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Last ned en oppstart disket fra nettet (eller bruk en du har). Start f-disk og slett alle partisjoner. Deretter starter du maskinen på nytt, og oppretter disken på nytt, restar maskinen igjen, og formater partisjonen. Prøv det, enest jeg kan komme på som kan hjelpe. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Kanskje produsenten av harddisken har et verktøy/program for å lav-fomatere disken? Lenke til kommentar
eiriksen Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Kanskje produsenten av harddisken har et verktøy/program for å lav-fomatere disken? du tar orden ut av munnen på meg, det er ihvertfall det jeg anbefalt i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Tanguero Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 (endret) Edit: må lese bedre før jeg svarer... Endret 2. februar 2004 av Tanguero Lenke til kommentar
Howdy Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Takk for alle tips! Jeg hadde egentlig gitt opp og satt opp min trege og bråkete 6,5G harddisk som OS-disk. Men så tenkte jeg at jeg måtte prøve et par oppstartsdisketter som jeg hadde lastet ned fra Seagate tidligere, "Disk Wizard Starter Edition". Delvis etter tips fra dere her på forumet. For det skulle gå an å lav nivå formatere harddisker med disse diskettene. Jeg hadde prøvd dette tidligere, men når jeg hadde 13Gig-en som primary master nektet PC-en og godta diskene. Loadinga av første diskett stanset halvvegs. Men nå som jeg hadde satt opp 6,5Gig-en med XP som OS fungerte diskettene. (Mulig dette egentlig bare var en tilfeldighet.) Der kunne jeg formattere 13Gig-en til primary master med XP sp1. Dette programmet var faktisk så inteligent at det flyttet over min XP installasjon fra 6,5Gig-en over på 13Gig-en i samme slengen som den fiksa boot opplegget på den. Nå fungerer faktisk reserve PC-en akkurat som jeg ville ha den i utgangspunktet!!! Det er frustrerende å ikke få til slike banale ting. Men når man får det til føles det helt fantastisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå