Gå til innhold

Blanda drops

Anbefalte innlegg

Hei, av og til popper det opp div spørsmål i hodet på meg mens jeg driver og roter i maskina også glemmer jeg dem etter noen sekunder, men nå har jeg prøvd å huske så mange som mulig og samlet dem i her slik av dere med peiling kanskje kan svare meg. Altså:

Er det farlig å bruke skrujern med magnetisk tupp når man skrur nedi PC'en (fester HK og lignende)?

Alle kabinettviftene mine blåser luft ut av kabinettet (1stk 80mm på døra og ei i PSU'en på 120mm), er det en tabbe?

Greier aldri å smøre kjølepastaen pent utover CPU'en, får ofte lyst til å klemme ut masse pasta i en liten topp oppå CPU'en også feste kjøleren og satse på at trykket mellom CPU og kjøler vil fordele pastaen.. Har på følelsen at dette ikke funker, men hvorfor?

Det var alt jeg kan komme på akkurat nå, men hvis det er mer så bruker jeg dette emnet.

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NR 1: Veit ikkje

NR 2: Det er ikkje tabbe å la alle vifter blåse luften ut. Visst dei hadde blåst luft inn ville det kommt veldig mykje støv inn!

NR 3: Kjølepasta skal ikkje smørres utover som eg har fått med meg. Det som eg trur er vanligt er å legge en "dæsj" med pasta mitt på cpu en og sette kjøleren oppå. Da blir det god kontakt :)

Lenke til kommentar
NR 1: Veit ikkje

NR 2: Det er ikkje tabbe å la alle vifter blåse luften ut. Visst dei hadde blåst luft inn ville det kommt veldig mykje støv inn!

NR 3: Kjølepasta skal ikkje smørres utover som eg har fått med meg. Det som eg trur er vanligt er å legge en "dæsj" med pasta mitt på cpu en og sette kjøleren oppå. Da blir det god kontakt :)

Håper du kødder!

1. Nei, det er ikke farlig.

2. Du bør sette noen vifter i fronten til å blåse inn i kabinettet og noen vifter bak til å blåse ut.

4. Kjølepasta skal smørres utover.

Lenke til kommentar

Sorry... Hadde bare sett på en video fra tomshardware og der pressa dei ut litt på midten og satt kjøleren på. På hardware skriver dei at pastaen skal smøres jevt utover cpu en! Eg veit ikkje kva som er best med det er sikkert mykje det samme..............

Lenke til kommentar

hmm, mye rart her...

1. Ingen av mine maskiner som har tatt kvelden av magnetisme enda

2. Det er en heftig diskusjon om dette i overklokking --> kjøling kuft, men tester viser i alle fall at serielle vifter kun gir ytelsesøkning på 30%. La derfor alle vifter blåse samme vei. Lar du alle vifter blåse ut må det jo komme luft inn som viftene kan blåse ut, og der kommer det støv og :roll: Hvis du lar alle viftene blåse inn kan du i det minste kontrollere HVOR støvet kommer inn, og bruke et støvfilter (JIF tørrmop er genialt til dette ;) ) Alt avhenger egentlig av luftgjennomstrømming og varmekilder, etc. Spør i tidligere nevnt kategori for et utfyllende svar.

3. Klædd på endel pasta og bruk et bankkort til å smøre det utover før du skraper av nesten alt igjen. Det fungerer akurat som å sparkle en vegg. Smør og på litt på kjøleren og ta en REN plastpose og vreng den før du bruker den som hanske og gnir det utover. Tørk så av med en fille som IKKE LOER. pokker heller poster like greit linken til oppskriften[/ur]

Endret av enden
Lenke til kommentar
Er det farlig å bruke skrujern med magnetisk tupp når man skrur nedi PC'en (fester HK og lignende)?

Farlig er det nok neppe, men du må nok passe litt på hvor den skrujerntuppen danser - men det er jo gjengs for et hvilket som helst skrujern. Du må bare passe på at skrujernet ikke sklir og raper bortover en hel masse kontakter på hovedkortet ditt......... :D

Alle kabinettviftene mine blåser luft ut av kabinettet (1stk 80mm på døra og ei i PSU'en på 120mm), er det en tabbe?

Tappe er det nok ikke, men litt innsug av luft bør du ha. Litt kald luft som tas inn fra bunnen i fronten av kabinettet er bra. Dessuten skal det optimalt være et lite undertrykk i kabinettet for å få best mulig kjøleeffekt - dvs flere vifter som blåser ut enn vifter som suger inn.......

Greier aldri å smøre kjølepastaen pent utover CPU'en, får ofte lyst til å klemme ut masse pasta i en liten topp oppå CPU'en også feste kjøleren og satse på at trykket mellom CPU og kjøler vil fordele pastaen..

Det som oftest gir best resultat er at du kliner på en liten dash kjølepasta på midten av CPU'en din - og sørger for at pastaen dekker kjernen på CPU'en. Altså ingen vits i å ha pasta jevnt fordelt utover hele CPU- overflaten. Kun på kjernen der det blir varmt. Det finnes plenty bilder på nettet som viser hvor kjernen på CPU'en er (som regel et lite firkantet område midt på CPU - ihvertfall hvis det er en Intel- CPU).

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Altså ingen vits i å ha pasta jevnt fordelt utover hele CPU- overflaten. Kun på kjernen der det blir varmt. Det finnes plenty bilder på nettet som viser hvor kjernen på CPU'en er (som regel et lite firkantet område midt på CPU - ihvertfall hvis det er en Intel- CPU).

Du kan ikke mene det...

Du SKAL ha på kjølepasta på hele varmespredern,ikke bare der selve kjernen er under.

Hele plata er jo en varmespreder,det er derfor den er der,for å spre varmen bedre til kjøleren ved at det er større flate å overføre varmen på..

TaZ

Lenke til kommentar
Altså ingen vits i å ha pasta jevnt fordelt utover hele CPU- overflaten. Kun på kjernen der det blir varmt. Det finnes plenty bilder på nettet som viser hvor kjernen på CPU'en er (som regel et lite firkantet område midt på CPU - ihvertfall hvis det er en Intel- CPU).

Du kan ikke mene det...

Du SKAL ha på kjølepasta på hele varmespredern,ikke bare der selve kjernen er under.

Han tenker sikkert på P3. De har ikke IHS, ihvertfall ikke Coppermine versjonen.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Kan altså fortsette og stikke magneter nedi HK'et med god samvittighet, bør skaffe ei 80mm vifte til for å dra luft inn i kabinettet og bruke finger\kort til å smøre pasta med..

Har et lite spørsmål til (som ikke er relatert til HW) Finnes det en funksjon i windows som gjør at man får ikonene til å stå der man vil ha dem selv om man roter med oppløsninga og slikt (som når man installerer nye drivere til skjermkortet)? Er lei av å måtte plassere alle ikonene dit jeg vil ha dem igjen og igjen..

Lenke til kommentar
Sorry... Hadde bare sett på en video fra tomshardware og der pressa dei ut litt på midten og satt kjøleren på. På hardware skriver dei at pastaen skal smøres jevt utover cpu en! Eg veit ikkje kva som er best med det er sikkert mykje det samme..............

Det er slikt dem gjør for å ikke kjede den som ser på i en evighet mens dem filmer, til vanlig smører man utover!

Vifter:

Jeg bruker en god regel: Vifter nede i kabinettet skal suge inn, vifter oppe i kabinettet skal suge ut.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål til (som ikke er relatert til HW) Finnes det en funksjon i windows som gjør at man får ikonene til å stå der man vil ha dem selv om man roter med oppløsninga og slikt (som når man installerer nye drivere til skjermkortet)? Er lei av å måtte plassere alle ikonene dit jeg vil ha dem igjen og igjen..

Njet, men det finnes små utilities som lagrer hvor de ligger og henter det frem igjen :)

Lenke til kommentar
Bare så det er sagt, magnetisk skrujern er FARLIG du må huske på at du håndterer senestiv elektronik! Det står på alle komponente, må ikke komme borti magnestisk materiale.

må du lese før du sier noe...

Hvorfor er det da magnetisk tupp på mine elektro skrujern for pc, til 600,-??

Kan du forklare meg det? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...