Gå til innhold

Bassen som forsvant...


Anbefalte innlegg

I går kveld spilte jeg en trance-låt litt høyt, da var det bra "dunk" i bassen.

Da jeg slo på maskina i morrest var bassen så godt som borte! Selv om jeg spiller sinnsykt høyt hører jeg såvidt bassen!

 

Der er ikke noe galt med forsterkeren, har prøvd med andre høyttalere, de fungerer fint!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk equalizer instilliner i avspiller programmet ditt + i OS evt. Sjekk om det er en justeringsknapp på sub'en eller på høytarene som an skru bassen ned med.

 

Evt prøv å sette på ett annet høytalerpar (hodetelefoner) bare for å sjekke om lyden er slik der også.

da finner du fort ut om det er høytalerene eller PC'en du ber se nærmere på.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Sjekk equalizer instilliner i avspiller programmet ditt + i OS evt. Sjekk om det er en justeringsknapp på sub'en eller på høytarene som an skru bassen ned med.

 

Evt prøv å sette på ett annet høytalerpar (hodetelefoner) bare for å sjekke om lyden er slik der også.

da finner du fort ut om det er høytalerene eller PC'en du ber se nærmere på.

 

Lykke til.

Han skrev jo at han har prøvd andre høytalere og at de funka.

 

Bassen er nok sprengt tror jeg, merka du noe stygg lyd i bassen på slutten før du skrudde av maskina?

Lenke til kommentar

Vær forsiktig med lyd fra pc til forsterker, jeg har allerede tatt live av en inngang på forsterkeren. :( Pc lyd kan inneholde veldig lave frekvenser som kan ødelegge enten inngang eller høytalere, spesielet i det man skrur av eller på pc. Skriver kun av egen erfaring og ikke noe mere en det.

Endret av Jail
Lenke til kommentar

Jail: Han har skrevet at det IKKE er noe feil med forsterker/pc eller noe sånt (han har prøvd andre høytalere)

 

Så da er det bare å gjøre som foreslått, høytalerne/kabler må undersøkes - sannsynligvis er de sprengt men - sjekk om en sikring har gått (hvis den har det).

 

Hvis du har en annen forsterker kan du jo prøve med den. Kjipt når slikt skjer (been there)

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med lyd fra pc til forsterker, jeg har allerede tatt live av en inngang på forsterkeren. :( Pc lyd kan inneholde veldig lave frekvenser som kan ødelegge enten inngang eller høytalere, spesielet i det man skrur av eller på pc. Skriver kun av egen erfaring og ikke noe mere en det.

Jeg har hatt min Harman/Kardon AVR 5500 tilkoblet PC'en i 2 år nå. Har kjørt den gjennom alle lyder en PC kan gi fra seg, enda ingen problemer her ;)

Lenke til kommentar

Det som kan ha skjedd er at hvis du spillte ganske høyt på dem over lengre tid og så slo av forsterkeren utenom å spille lavt igjen, kan elementene ha opparbeidet seg såpass mye varme at de kan ha ødelagt coil'en.

 

Ofte tilfelle med PA anlegg som mishandles over lang tid og deretter bare blir slått av.

Slike anlegg må spille musikk lavt over en liten stund etter hardt bruk for å holde membran i bevegelse slik at den flytter varmluften ut mens den kjøler seg ned. Ellers brenner coilen seg istykker.

 

Spørs om dette er tilfelle for deg, har ikke hørt at noen har klart det med hifi før. Men man vet aldri.

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med lyd fra pc til forsterker, jeg har allerede tatt live av en inngang på forsterkeren.  :(  Pc lyd kan inneholde veldig lave frekvenser som kan ødelegge enten inngang eller høytalere, spesielet i det man skrur av eller på pc. Skriver kun av egen erfaring og ikke noe mere en det.

Jeg har hatt min Harman/Kardon AVR 5500 tilkoblet PC'en i 2 år nå. Har kjørt den gjennom alle lyder en PC kan gi fra seg, enda ingen problemer her ;)

Offtopic : har alldri opplevd å sprenge innganger på forsterkeren med stereokabelene :p virker litt for teit.. menn seff slår jo ned forsterkeren så man ikke får det kraftige dunken når man slår av og på datan.

 

Ontopic: du får ikke skrudd ut høytaleren å sjekket att du har kabel til den som ikke er inntil den andre ellerno lingnende?

 

men du .. 8" til bass.. ossen holder du ut når det ikke rister??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...