Extantitus Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Kan man være aldri så ydmyk, å spørre om hva linux brukerne benytter sin "lille" pc til? Det er en del av oss som bruker pc'n i en jobbsammenheng, og da er man som oftest avhengig av en del SW som kan fungere i lag med de fleste brukere, fra profesjonelle til "vanlige" brukere(i mitt tilfelle: grafiske publikasjoner). Sånn som jeg ser det er ikke noe annet alternativ enn Windows(Mac..hmm - jada), hvis jeg skal bruke de beste programmene(Adobe osv. - noen som tviler på det?), men hvis disse er/kommer til Linux, så gi gjerne ett hint om det. Dette er ikke et nytt hat/elsk innlegg, kun litt nyskjerrig på hva som rører seg innen mulighetene i Linux, når det gjelder seriøse verktøyer på forskjellige bruksområder, f.eks DTP. Har ofte inntrykk av at det er mange(ok, noen) som som har det som hobby å stusle på med pc'n i heimen, og det er en ærlig sak det. Men kom med noen ytringer om hva som benyttes i arbeidssituasjoner, og da tenker jeg ikke på dette med servere osv. Dette kan øke min interesse for Linux. Har en eller annen Suse versjon liggende, som jeg har tenkt å sette meg mer inn i efterhvert. Bruker nå W2000 Pro, som hittil ikke har forvoldt meg noe problemer, men har også vært gjennom tidligere Wind. med alle plagene som fulgte med der. Et lite tips til slutt: hvis man er interessert i å spre "Linux-budskapet", så unngå og kalle Windowsbrukere for mindre intelligente mennesker, det øker ikke min lyst.. for å si det sånn. Er neppe en fullendt pc-mann, men har en del år foran skjermen(og i kabinettet). Man må benytte seg av det som er "tingen" innenfor sitt område, og da hjelper det lite å gråte over Windows. Yes yes.. håper det blir sving på sakene, sånn at Linux bli "matnyttig" for flere. Tjodilo :smile: Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg bruker bare Linux til web og fil server og som brannmur og NAT router. Har testet på arbeidsnaskiner også, men var ikke helt fornøyd med programmvare utvalget. Corel Office er greit, men ...resten ? Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Akkurat dette er neppe til interesse for så mange, men eg puslar med nettverksimulering, og brukar i den forbindelse ns2 (Network Simulator 2, Berkeley). Denne fins og i ein Windowsversjon, men utviklarane anbefaler å bruke *nix-versjonen. Har etterkvart funne ut at Linux dekker dei andre behova mine og(stort sett surfing, skriving og mp3), så eg gidd ikkje lenger å re-boote inn i XP når arbeidsdagen er over. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Skjønner hva du mener med dette innlegget. Du har helt klart rett, Windows er standard. Får du mail fra en venn kan denne mailen inneholde Word dokumenter (som nå for så vidt funker halvveis i Linux også), Excel dokumenter og evt. Powerpoint dokumenter. Hvorfor? Jo, fordi han regner med at du har Windows og Office, det er jo på en måte ganske så praktisk for oss, men sånn som jeg ser på det er det ganske skremmende hvor mye ett enkelt selskap skal bestemme over verden. Microsoft har helt klart gjort noe stort, men... Hva om truslene om å trekke Windows fra markedet, hva ville skjedd da? Dette monopolet Microsoft har er rett og slett skremmenede. Jeg er også enig med deg når det gjelder å kalle Windows brukere "mindre intelligente", det er bare tull. Man bruker det man synes er best selv. Linux er stort, men Microsoft er større, jeg håper for guds skyld dette senere vil gjevnes ut, ellers tror jeg framtiden kan bli farlig. Verden trenger noen som særiøst kan konkurrere med Microsoft. Ha en fortsatt god dag! Mvh, Frank J. Karlsson Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 software til linux som jeg har prøvd, kunne tenke meg å prøve: KOffice, rask, hyggelig officepakke. funker bra på gamle maskiner StarOffice 5.2, siste gratisversjonen fra sun. bra, M$ kompatibel, tar lang tid å laste på gamle maskiner. OpenOffice: tror d kan minne om SO5.2 i funksjonalitet CTscanner software: har kun sett d på sourceforge. litt digg da, open source og greier :wink: de fleste arbeidsprogrammer finnes i en eller annen form i linux (clone, kompatibel eller på annen måte) anbefaler "Geniale programmer" tråden her. står om en mengde programmer der :wink: [ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-03-14 18:27 ] Lenke til kommentar
Dj_Offset Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Her er mitt personlige bruk (mine hjemmepc'er) - Jeg surfer på nettet ned Konq (evt Mozilla og Opera for sære sider) - Jeg leser news med KNode eller Pan. - Jeg leser mail med pine, og bruker exim som mailserver. - Jeg programmerer C/C++ med KDevelop+Kate+Qt-designer - Jeg programmerer java vha Forte Internet Edition. - Chatter på IRC av og til med bx eller KVirc - Spiller mp3/mpeg med noatun - Spiller divx med aviplay ...og det hender at jeg fyrer opp rtcw, men jeg er ikke spesielt glad i å spille så det skjer ytterst skjelden. Kunne jeg gjort dette i Windows? - Javisst, men jeg er ikke like fortrolig med windows og holder meg derfor til Linux. Jeg påstår ikke at windows folk er "brødhuer" av den grunn (er vel kanskje et brødhue selv som ikke fikser windows?). Og helt til slutt om jeg får noen Word/Excel/Powerpoint som er verdt å se fikser StarOffice, KOffice og Gnome's Abiword+ Gnumeric de aller fleste. Lenke til kommentar
Extantitus Skrevet 15. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2002 (endret) Vel, kom da noen innspill her.. jeg skjønner jo at dette ikke er det mest engasjerende tema. Takk til de som har svart. Det er hyggelig å høre at det finnes Officepakker som funker i linux(og som takler dok. fra andre)... men jeg er ikke spesiellt overrasket, har også hørt en del om det før. Jeg var kanskje ikke spesifikk nok. Det jeg ettersøker og vil vite litt mer om er f.eks.: Jeg bruker bl.a. Adobe Pm, Photoshop, Illustrator i mitt arbeide, og det er ikke fordi de er tilgjngelig for Windows(mac). Det er pga. at de er sett på som de beste verktøyene på området(punktum). Jeg risikerer å få dumpet Pm-dokumenter og Photoshop filformater(men også Powerpoint og Word, ja) i "posten" hver dag, og da er det ålreit å kunne begynne jobben på de med en gang. Dette går begge veier. Dermed så er det ikke spesielt fristende å sitte med cloner, emulatorer som funker(kanskje), enn så genialt det måtte være. I heimen så går mesteparten av tida på PC-en med til å pusle på med Cakewalk Sonar inkl. Softsynther som f.eks Roland VSC DXi og andre GM/GS(som jeg har lært å like. Har surfa på det, og ikke funnet noe som har pirra meg på dette. Det er mulig at jeg tar feil, og at det finnes gode alternativer, men Sonar er forbaska bra da :smile: Altså: Programvare er cluet. Hva brukes der ute i jobbsammenheng først og fremst(seriøse verktøyer), alt av interesse.. selv om jeg er mest opptatt av mine områder. Jeg er klar over at innenfor noen ganske så spesialiserte områder(SFX-folket f.eks) så blir det brukt X-kjerne, men at den sannsynligvis blir strippet ned kraftig. Og disse gutta mekker sine egne programmer, og da blir det på en måte uaktuellt i sammenhengen. Kjører W2000 både på "arbeids"PC-en og "heime"PC-en, og har ikke hatt noen plager så langt. MEN... snuser alltids etter noe nytt og kanskje bedre. Men da må jeg kunne benytte verktøy som jeg er 100% fornøyd med, ellers så blir det noe dumt å sitte med en velsmurt, sikker og stabil maskin, når jeg ikke får brukt den til det jeg vil :smile: Kjør på. Mvh E. Endret 7. desember 2005 av Extantitus Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: Jeg var kanskje ikke spesifikk nok. Det jeg ettersøker og vil vite litt mer om er f.eks.: Jeg bruker bl.a. Adobe Pm, Photoshop, Illustrator i mitt arbeide, og det er ikke fordi de er tilgjngelig for Windows(mac). Det er pga. at de er sett på som de beste verktøyene på området(punktum). Jeg risikerer å få dumpet Pm-dokumenter og Photoshop filformater(men også Powerpoint og Word, ja) i "posten" hver dag, og da er det ålreit å kunne begynne jobben på de med en gang. Dette går begge veier. Dermed så er det ikke spesielt fristende å sitte med cloner, emulatorer som funker(kanskje), enn så genialt det måtte være. I *nix har man lenge hatt Gimp. "GIMP is the GNU Image Manipulation Program". Har brukt det en del til å "hacke" bilder. Funker fint. Quote: Altså: Programvare er cluet. Hva brukes der ute i jobbsammenheng først og fremst(seriøse verktøyer), alt av interesse.. selv om jeg er mest opptatt av mine områder. Jeg er klar over at innenfor noen ganske så spesialiserte områder(SFX-folket f.eks) så blir det brukt X-kjerne, men at den sannsynligvis blir strippet ned kraftig. Og disse gutta mekker sine egne programmer, og da blir det på en måte uaktuellt i sammenhengen. Det kommer vel litt ann på hva du jobber med. Jeg jobber med utvikling/drift. Det er vel ingen spesielle programmer jeg bruker. Ssh har vel de fleste brukt. Det letter hverdagen så sinnsvakt! Det er et program jeg er avhengig av. Ellers; Emacs(editor), Mozilla(browser, duh!), XMMS(Winamp-klone), OpenLDAP(jobber med det), litt programeringsverktøy(Make, gcc, osv.) Lyd har jeg ikke jobbet med. Søk på nettet se hva du finner. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Jeg bruker for tiden windows og linux. Jeg bruker linux primært men, windows for spill + photoshop ol. GIMP er kompatibel med photoshop filer men, funksjonaliteten er langt i fra den samme. Tror du skal lete lenge etter før du kan få programmer som er like gode som adobe, macromedia ol til linux. Håper noen av disse kommer til linux snart. Adobe programmene finnes jo for MacOS X, så det er vel ikke så mye jobb å få de til å funke i linux(er ikke helt sikker på den der men, men!). Det er synd å si det men, til ditt bruk så må jeg anbefalle at du bruker windows. Heller vente til det kommer noen sikkelige programmer for linux. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-15 13:38, lorderror skrev:Jeg bruker for tiden windows og linux. Jeg bruker linux primært men, windows for spill + photoshop ol. GIMP er kompatibel med photoshop filer men, funksjonaliteten er langt i fra den samme. Tror du skal lete lenge etter før du kan få programmer som er like gode som adobe, macromedia ol til linux. Håper noen av disse kommer til linux snart. Adobe programmene finnes jo for MacOS X, så det er vel ikke så mye jobb å få de til å funke i linux(er ikke helt sikker på den der men, men!). Det er synd å si det men, til ditt bruk så må jeg anbefalle at du bruker windows. Heller vente til det kommer noen sikkelige programmer for linux. Ja, men så er jo du litt rar og da! :razz: :razz: :razz: Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Deejphant... Jeg er ikke den eneste... hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå