^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Hey hey, jeg har som sakt innstalert mandrake og har et problem med internetten og nettverkskortet. (jeg har lest litt i den STORE faq tråden, men fant ikke det jeg ville) Jeg har nextgentel som internett leverandør og lurer på hva og hvor jeg skal stille inn dette, sånn at jeg kommer meg på nette(sikkert enkelt, men er så kjempe newb at det er vondt) det andre problemet mitt er nettverkskortet, som er på hovedkortet, mandrake finner det ikke og jeg er totalt hjelpes løs. -En annen ting jeg kom på, Skrivebordet mitt er så stort at når jeg flytter musa til høyre så "spoler" skrivebordet seg bort over, det samme skjer når jeg skal ned til oppgave linjen. Gidder noen å hjelpe meg?? Mvh aM Endret 31. januar 2004 av ^aM^ Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 1) Hvilket nettverkskort er det? 2) Se spørsmål 1. 3) Hvordan kom du hit? Det burde ikke være mulig. Se spørsmål 1. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 ang. det med skrivebordet, det er slik fordi virtual size er satt på. sjekk /etc/X11/XF86Config evt. /etc/X11/XF86Config-4 , og fjern virtual fra SubSection "Display" Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Svar på nummer 1) Jeg fant en bok om pcen min når jeg letet gjenom noen esker med pc greier, Nvida eller nForce2, som sagt nettverkskorte ligger på hovedkorte og jeg vet ikke noe navn på det. svar på nummer 3) jeg bruker Pappa sin pc Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 /etc/X11/XF86Config Hvor skal jeg skrive inn dette?? som sagt liten peiling på noe angående linux Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jah, da har du nok nForce2 sitt integrerte nettverkskort. For dette er det to løsninger: 1) Legg inn en 2.6.x-mm-kernel og slå på experimental drivers. Velg så "Reverse Engineered nForce2 network driver (EXPERIMENTAL)". 2) Hvis du bruker en 2.4.x-kernel, se nvidia.com for nforce-drivere. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Nforce2 driverne er noe dritt å få inn i Mandrake 9.2... Jeg sleit masse (er newbie selv), løsningen fikk jeg tilslutt i et flott forum kalt www.mandrakeusers.org. Ta et søk der etter nvidia og nick'et mitt så finner du tråden der jeg fikk veldig god hjelp (husker ikke lenger hva jeg gjorde). Ang. NextGentel trenger du ikke gjøre noe når du har fått opp nettverkskortet. Du setter det til DHCP (standard valg) og alt ordner seg. Er det første gang du bruker routeren må du gå inn på en side du har fått oppgitt av NGT for å aktivere abonnementet ditt. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Bare noe jeg lurer på, wtf er en kernel, ka hjelper den, kan den hjelpe med problemet mitt, hvor får jeg den/de. Og takk for alle svar Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Nichotin skrev: ang. det med skrivebordet, det er slik fordi virtual size er satt på. sjekk /etc/X11/XF86Config evt. /etc/X11/XF86Config-4 , og fjern virtual fra SubSection "Display" Kan ikke skrive i denne filen, hvordan gir jeg meg selv skrive rettigheter eller logger inn som root slik at jeg kan endre den ekle filen. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Laster ned kernel-source-2.4.22-10mdk.i586.rpm, siden det var det topdog fikk som svar i linux formumet han ba meg besøke, men korrdan bruker jeg denne?? Jeg kan hive den inn på en cd og så hive den inn på linux maskinen for å så instalere? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 wtf er en kernel Ikke vondt ment, men jeg tror du bør kjøpe deg en bok om Linux. Det gjorde jeg, hvis du takler en engelsk bok, kan "Mandrake 9.2, The Ultimate Manual" være en fin start(må kjøpes på www.mandrakestore.com). I was really easy once I'd downloaded the kernel from tyme's link and after following NeoXP's good how-to! Forklaringen disse to gutta gav meg var veldig god, les den litt mer nøye og du skjønner poenget. Kernel'en skal du installere på maskinen din. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Alle problemene min er egentligt løst, utenom den ekle nvidia nettverkskortet, er det ingen her inne som kan dette og orker forklare meg steg for steg(Lest det topdog ba meg lese, fatter litt mere av kerne) men selvom jeg instalerte den filen de sa i det forumet funket ikke netverket mitt får ikke til eternet(tror det var det) er erroren som kommer opp når jeg prøver å sette det opp Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Ingen som kan dette?? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jo, alle kan dette, men du opptrer ikke på en slik måte at vi får inntrykk av at du har intelligensen som kreves for å sitte og høre på en forklaring, eller bruke Google. Sier ikke at du skal forstå dette helt av deg selv, men ro deg ned, og få noen til å forklare deg det hele i ro og mak. Dette er ikke noe som kort og greit kan forklares i en forumpost (med mindre noen føler seg modig). Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 FRASKRIVINGAVANNSVAR Denne metoden fungerte for meg under mdk 9.1 og 9.2 rc-1/2 Er ikkje 100% sikkert at det fungerer for deg Eg køyrer fedora fortiden, så eg kan ikkje teste på meg sjølv... /FRASKRIVINGAVANNSVAR Gå inn på www.nvidia.com og last ned driverene til nforce2 hk. Gå in på mdk kontollpanelet, og velg software>install/add Legg in pakken kalt kernel-develop(source) (eller tilsvarande) Så tar du og åpner ein terminal/konsoll, og skriv: (eg veit det er ein stygg måte å legge in driverene på...) cd /sted/hvor/du/lasta/ned/driverene/till su root passordet rpm -ivh --force nvidiablablablablabla shutdown -r now Når maskinen har starta på nytt, så gå in på mdk kontrollpanel, og netverkinstilinger. legg til kortet, og bruk driveren nvnet Kryss av for dhcp Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 qspr skrev: Jo, alle kan dette, men du opptrer ikke på en slik måte at vi får inntrykk av at du har intelligensen som kreves for å sitte og høre på en forklaring, eller bruke Google. Sier ikke at du skal forstå dette helt av deg selv, men ro deg ned, og få noen til å forklare deg det hele i ro og mak. Dette er ikke noe som kort og greit kan forklares i en forumpost (med mindre noen føler seg modig). Beklager oppførselen min, vil bare ha det til virke( sist jeg prøvde på sånt på egen hånd, måtte jeg levere pcen min inn til reperasjon) så maser og oppfører meg som en dritt unge fordi jeg er litt ivrig. Takker for all Hjelp til nå! MVH aM Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ingen som kan dette?? Jeg synes dette er en veldig god forklaring, så jeg gidder ikke skrive den om til norsk, forklaringen tar utgangspunkt i at du lastet ned kernel-source, og såvidt jeg skjønner har du gjort det!? Go to the dir where you saved the kernel-source and type: urpmi kernel-source 2.4.22-.....mdk. After this is finished download the NVIDIA_nforce....src.rpm Still in the terminal as su type: rpm --rebuild NVIDIA_nforce.....src.rpm A lot of info will pass your screen, when it is finished, look for a line like "wrote /urs/...... Go to that dir and there you will find the rebuild NVIDIA_nforce...rpm Type rpm -ivh NVIDIA_nforce........rpm After this go to the mandrake configuration and configure your network! Hvor er det vi mister deg i denne forklaringen? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ^aM^: ikke hør på dem som ber deg skrive i rare systemfiler, dette skal ikke være nødvendig på Mandrake. For å si at du ikke vil ha en virtuell størrelse på skrivebordet, start Mandrake Control Center (mcc) og velg X-konfigurasjon eller noe sånt, der skal du kunne klikke vekk dette. Så må du nok starte X på nytt, dvs. logge seg ut av KDE og inn igjen. Det er trist å høre at du har nForce- og/eller nVidia-maskinvare, ettersom disse er laget av et veldig hemmelighetsfullt firma som nekter å si noe om hvordan maskinvaren egentlig fungerer, slik at Linux-distroene ikke kan levere god støtte. Lenke til kommentar
^aM^ Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Top Dog: Jeg skrev inn urpmi kernel-source 2.4.22-10mdk.i586.rpm Da fikk jeg denne erroren: Kunne ikke nå rpm-fil [kernel-source 2.4.22-10mdk.i586.rpm] feil ved registrering av lokale pakker. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Last ned pakkene du trenger et annent sted først, brenn dem på cd pg hiv dem inn på mandrake-boksen etterpå. Du må nemlig ha filene først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå