Gå til innhold

Lukkertid/Blender/ISO

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har C-750 UZ, og jeg tenker å ta bilder med lang lukkertid (eksempelvis av byen om natta).

Hvordan skal jeg stille inn kameraet for å få best resultater?

-

Bør jeg ha ISO 50 og lang lukkertid, eller ISO 200 og kort lukkertid?

-

Hva med blender? Hvilken funksjon har den?

-

Noen som kan gi en enkel forklaring på Lukker/Blender/ISO?

-

Mottar alle forslag med stor takk!

Mvh Narvis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LUKKER:

LAV (eks: 1/5 sek)=slipper mer lys inn, men kameraet må holdes i ro. Gir i tillegg mye ekstra støy på digitale kamera pga pikslene går varm osv.

HØY (eks: 1/500 sek)=slipper lite lys inn, men bildet blir veldig skarpt (såfremt fokus er korrekt stilt)

BLENDER:

LAV (eks: F2.8)=slipper mer lys inn, men gir dårlig dybdeskarphet. I tillegg forringer ofte laveste og høyeste blender på en linse bildet pga kromatisk aberrasjon og vignettering (sjekk ordliste for forkl.) Du bør bruke blender mer i mellomregisteret heller enn ytterpunktene (eks. F5.6 eller F8).

HØY (eks: F11)=slipper mindre lys, men gir større dybdeskarphet. I tillegg forringer ofte laveste og høyeste blender på en linse bildet pga kromatisk aberrasjon og vignettering (sjekk ordliste for forkl.) Du bør bruke blender mer i mellomregisteret heller enn ytterpunktene (eks. F5.6 eller F8).

ISO:

LAV (eks: 50)=slipper inn mindre lys, men gir også mindre støy i bildet. I den analoge verden er de fleste filmer med ISO400 absolutt brukbare, mens digitalkamera bør holdes på ISO50-ISO100.

HØY (eks: 800)=slipper inn mye lys, men gir også mer støy i bildet.

Som du ser er hvert valg tosidig. Den kontroller JEG oftest pleier å slippe inn mest lys på er blenderen. Jeg tror at ved å gå ned på blenderen (laveste tall) så mister du mindre bildekvalitet enn om du går opp et steg på ISO. Her i Norge er det jo generelt lite lys, så håndholdt er det som oftest minimum lukker 1/60 eller 1/50 som gjelder. Har du stativ kan du godt gå opp på blender til fordel for litt mindre lukkertid, såfremt det ikke er veldig bevegende motiver du skal fange.

Så i din situasjon: Jeg veit ikke hvor mye støybehandling C750 har, men jeg ville på alle mulige måter prøvd å komme ned på ISO50 og ha så kort lukkertid som mulig, i og med at det går an å kompensere litt i Bildebehandlingsprogrammet. Blenderen kan sikkert stå på laveste tall, i og med at skaden den gjør er konstant, mens lukkertiden skader bildet mer og mer desto mer den står på. (sånn er det ikke i analogverdenen (erte, erte)).

Du får ha lykke til!

Lenke til kommentar
Er det forøvrig noen som har C-750 UZ som kan fortelle meg hvordan jeg stiller manuelt på blenderen?

Les manualen....

Jeg har C-750UZ og hvis du snur på funksjonshjulet til du velger A/S/M, så kan du velge ting selv. Du kan også velge i menyen om du skal ha A, S, eller M funksjon. Les manualen.

På www.dethzaint.myip.org har jeg lagt ut noen bilder som er tatt nattestid. Jeg pleier å bruke ISO-50 med lukkertid på 1-16 sek om natta. F.3,7-5,6 ... har ikke eksperimentert så mye som ønsket enda... :)

LES MANUALEN og prøv deg frem

Lenke til kommentar

Ja manualen til Olympus-kamera er nødvendig.

A står for Aperture, altså blender[prioritering]

S står for Shutter, altså lukker[prioritering]

M står for Manual, altså full kontroll!

De fleste setter kameraet på A med en gang de får det bare for å prøve noen bilder, og de tror Aen står for automatisk. Mange får seg et sjokk da :)

lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
' date='26/02/2004 : 22:05'] Jeg lurte på hvorfor jeg får sånne bilder

Lang lukkertid uten stativ ser det ut som.

Når det er såpass mørkt må du nesten bruke stativ hvis du ikke bruker blitz eller lignende.

Blitz vil som regel aldri kunne lyse opp noe som er mer enn 4-5 meter unna kameraet og vil dermed neppe være noe alternativ for det bildet du har tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...