ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Hei. Nå har jeg endelig innstalert Redhat men så trenger jeg MSN. Jeg har hørt at MSN finnes til Linux, så jeg har søkt litt på google osv.. men jeg finner ikke noe , jeg har redhat... Kan noen hjelpe meg? Endret 31. januar 2004 av ATi-Radeon Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 http://prdownloads.sourceforge.net/amsn/am...tar.gz?download Q: How do I install and run amsn? A: Just download the amsn-x_xx.tar.gz file. Untar it with the command: gzip -d amsn-x_xx.tar.gz tar xvf amsn-x_xx.tar It will create a msn/ directory, and amsn is installed and ready to run. To launch it, do: cd msn ./amsn or if this doesn't work, try wish amsn If wish command doesn't exist, then you don't have tcl/tk correctly installed. If "wish amsn" works, but "./amsn" doesn't, edit 'amsn' file and set the correct path to 'wish' in the first line. By default it's set to: /usr/bin/wish Lenke til kommentar
dvj Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 apt-get install amsn ..eller gaim, eller kopete eller hva det måtte vær du ønsker å bruke http://www.fedora.us/wiki/FedoraHOWTO Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) altså jeg er litt noob på linux. hvor skal jeg skirve cmnden hen? i consolen? hvordan knapp? edit: altså jeg har prøvd uzip cmd i consol.. det funka ikke Endret 31. januar 2004 av ATi-Radeon Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Skal prøve å forklare kommandoene Egil.B postet,: gzip -d amsn-x_xx.tar.gz tar xvf amsn-x_xx.tar Disse to kommandoene tilsvarer unzip i Windows. De må skrives i terminal, konsoll, eller hva du nå har. Du må også stå i samme katalog. For å få vite mer om disse kommandoene, kan du skrive gzip --help tar --help Da kan du lese hvilke muligheter du har. F.eks. betyr "tar xvf" at programmet tar skal pakke ut (=x), vise hva den gjør (v=verbose), og gjøre det på filen hvis navn følger etterpå (f). Ofte kan du bruke "gunzip" istedenfor "gzip -d". Jeg synes det er lettere å huske. cd msn Skifter katalog (cd = change directory) til msn, som akkurat ble opprettet. ./amsn Starter programmet amsn. "./" betyr at linux skal se etter programmet i katalogen du står i, og ikke i PATH. Håper dette var oppklarende! Men det er godt mulig at amsn, kopete eller gaim er lettere tilgjengelig fra "Legg til/fjern programmer", som jeg tror Redhat har. Endret 31. januar 2004 av anderlin Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 altså jeg er litt noob på linux. hvor skal jeg skirve cmnden hen? i consolen? hvordan knapp? edit: altså jeg har prøvd uzip cmd i consol.. det funka ikke Fikk du en feilmelding? Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 altså; jeg kan unzipe amsn-0_83.tar.gz uten å skrive noen cmder, høyre klikk og <Pakk ut her> kan jeg bruke det i steden for cmdene der jeg ikke skjønner så mye av da? Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 altså jeg er litt noob på linux. hvor skal jeg skirve cmnden hen? i consolen? hvordan knapp? edit: altså jeg har prøvd uzip cmd i consol.. det funka ikke Fikk du en feilmelding? på den sisste fikk jeg en Error Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Ja, det går bra. (til å bruke GUI, altså) Endret 31. januar 2004 av anderlin Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 altså jeg er litt noob på linux. hvor skal jeg skirve cmnden hen? i consolen? hvordan knapp? edit: altså jeg har prøvd uzip cmd i consol.. det funka ikke Fikk du en feilmelding? på den sisste fikk jeg en Error [vlnt@localhost vlnt]$ gzip -d amsn-0_83.tar.gz gzip: amsn-0_83.tar.gz: No such file or directory [vlnt@localhost vlnt]$ tar xvf amsn-0_83.tar tar: amsn-0_83.tar: Cannot open: Ingen slik fil eller filkatalog tar: Error is not recoverable: exiting now Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Klarer du å pakke ut grafisk, kan du sikkert dobbelklikke på 'amsn' inne i mappa også Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Klarer du å pakke ut grafisk, kan du sikkert dobbelklikke på 'amsn' inne i mappa også da jeg prøvde å dobbel klikke på "amsn" i mappa kom "En feil oppsto under oppstart av applikasjon Detaljer: Feil under kjøring av underprosess «amsn» (Ingen slik fil eller filkatalog)" Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) [vlnt@localhost vlnt]$ gzip -d amsn-0_83.tar.gzgzip: amsn-0_83.tar.gz: No such file or directory [vlnt@localhost vlnt]$ tar xvf amsn-0_83.tar tar: amsn-0_83.tar: Cannot open: Ingen slik fil eller filkatalog tar: Error is not recoverable: exiting now Dette betyr bare at gzip- og tar-programmene ikke finner filen. Sannsynligvis stod du i feil katalog. Prøv å skrive wish amsn mens du står i riktig katalog (verifiser med å skrive "ls", f.eks). Endret 31. januar 2004 av anderlin Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 gzip: amsn-0_83.tar.gz: No such file or directory[vlnt@localhost vlnt]$ tar xvf amsn-0_83.tar tar: amsn-0_83.tar: Cannot open: Ingen slik fil eller filkatalog Det var ikke så enkelt som man skulle tro å forstå at "Ingen slik fil eller filkatalog" betyr at filen du leter etter har et annet navn? Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 allt jeg veit er at aMSN fila liger her </home/vlnt/MSN/msn> eller nøyaktig </home/vlnt/MSN/msn/aMSN> Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 allt jeg veit er at aMSN fila liger her </home/vlnt/MSN/msn> eller nøyaktig </home/vlnt/MSN/msn/aMSN> Da prøver du å skrive følgende: wish /home/vlnt/MSN/msn/aMSN (Husk at det er forskjell mellom store og små bokstaver i linux) Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 [vlnt@localhost vlnt]$ wish /home/vlnt/MSN/msn/aMSN bash: wish: command not found Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) dette ble for stress. last ned http://prdownloads.sourceforge.net/amsn/am...86.rpm?download, dobbelklikk og installer, trykk alt+f2 og skriv amsn ED; feil url Endret 31. januar 2004 av Egil.B Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 [vlnt@localhost vlnt]$ wish /home/vlnt/MSN/msn/aMSNbash: wish: command not found Det betyr at tcl/tk-pakken mangler. Prøv å se om du finner den i "Legg til/fjern programmer" (eller hva det nå heter) Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 TAKK TAKK ! <3 det funket , men bare 1spm til hvordan browser jeg harddisken min med Linux? siden jeg må finne MSN mappa og lage en svar veit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå