Ronnyronny Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Har en Primera 2.0, og på motoren står det 16v. Hva betyr det, hva er det godt for? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 16 ventiler............. Lenke til kommentar
eab Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 motoren har da doble overliggende kamaksler regner jeg med.. og 4ventiler pr sylinder (4*4=16). To på innsug og to på utblås Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Nå kan du jo også ha 16v med kun en kam.. Lenke til kommentar
Bose Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 hvis det er en rekker8r så. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Har en Primera 2.0, og på motoren står det 16v. Hva betyr det, hva er det godt for? hvis det er en rekker8r så. det er godt jobba, lenge siden det ble brukt rekkeåttere Buick brukte det fram til 30-tallet vet jeg Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Rekke åtter? Hva fabler du om? Innbiller du deg at du må ha twincam for å kunne ha 16v? Da er du på bærtur gutten... Edit: Mazdas 323F fra ca 1990-91 hadde 2 forskjellige 1.8-16V motorer. En single cam på 106hk og en twin cam på ca 140 hk. Ford (og et par til) har også brukt twin cam 8V-motorer.. Endret 5. februar 2004 av drkaos Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 (endret) Dersom du henvender deg til meg, drkaos, så har du misforstått. Jeg er fullt klar over at man ikke trenger å ha doble kamaksler for å ha 16ventiler. Men nå er det snakk om en Primera med 2liters motor. Alle primeraene jeg har gløtta under panseret på (inbiller jeg meg) har doble overliggende kamaksler Angående rekkeåtter (les 8 sylindre som står på rekke) så tolket jeg det slik at Bose mente det kun var rekkeåttere som kunne ha 16ventiler med enkel kamaksel. Og, såvidt meg bekjent, har rekkeåttere gått av moten for lenge siden. *edit: i ettertid så forstår jeg at du siktet til Bose sitt innlegg Endret 5. februar 2004 av Ezekiel Lenke til kommentar
L&D Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Fiat ritmo abarth har twincam og 8 ventiler Ble sååå skuffet når jeg fant det ut Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 5. februar 2004 Del Skrevet 5. februar 2004 Ezekiel: Da er vi enige, og du har rett ang. Nissan. Rekkeåttere har også gått av moten ja.. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 6. februar 2004 Del Skrevet 6. februar 2004 Alfa Romeo har hatt tvin cam på samtlige motorer uten om noken av bokserene og noken av V6 erene siden 1914, men det er kun i seinere tid at dei kom med 4 ventiler. Lenke til kommentar
bilgutt Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 D burde du vite vis du er bil inntresert... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Er twincam det at det er doble kamaksler? Og hva er en kamaksel? Jeg har veldig lite peiling. Noen som vet om noen sider det står enkelt om det mest basic om bilmotorer? Er interessert i å lære! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 (endret) Er twincam det at det er doble kamaksler? Ja. Og hva er en kamaksel? En aksling bestående av usentrerte kammer, hvis oppgave er og dytte på (løfte) ventilene til sylindrene, for å slippe inn luft/bensin/diesel og slippe ut eksos. Kunne sikkert forklart det mer presist, men har ikke tid nå...Må på jobb... Edit: ymse leifer.. Endret 25. mars 2004 av Opus Lenke til kommentar
adyton Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 Tror dette webstedet du er ute etter: HowStuffWorks Lenke til kommentar
sony606 Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 jeg har også en nissan primera 2.0. 16v twincam. hørte en kompis pratet om at han skulle bytte til kvasscam? hva er egentlig det, og kan jeg gjøre det samme med min bil? og hva er fordeler/bakdeler med det? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 hva er egentlig det, og kan jeg gjøre det samme med min bil?og hva er fordeler/bakdeler med det? Kvasskam har større durasjon(tiden ventilen er åpen) og/eller løfter ventilene mer, enn en standard kam. Bedre timing. Fordelen er at større mengder luft/bensin kommer inn i sylindren, ventilene åpner og lukker seg til mer gunstige tider(timingen). Ulempen er at de er kostbare, og gir lite ekstra effekt hvis du har forgassermotor med standar forgassere. De kan ta knekken på ventilfjærene hvis du ikke er obs på det, og forsterker de. Noen topper må maskineres for å få plass til kammene. Les siden adyton linket til, hvis du vil vite mer om hvordan kammen og resten av en stempelmotor funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå