Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva står 16v for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekke åtter? Hva fabler du om? Innbiller du deg at du må ha twincam for å kunne ha 16v? Da er du på bærtur gutten...

 

Edit: Mazdas 323F fra ca 1990-91 hadde 2 forskjellige 1.8-16V motorer. En single cam på 106hk og en twin cam på ca 140 hk.

 

Ford (og et par til) har også brukt twin cam 8V-motorer.. :ermm:

Endret av drkaos
Lenke til kommentar

Dersom du henvender deg til meg, drkaos, så har du misforstått. Jeg er fullt klar over at man ikke trenger å ha doble kamaksler for å ha 16ventiler. Men nå er det snakk om en Primera med 2liters motor. Alle primeraene jeg har gløtta under panseret på (inbiller jeg meg) har doble overliggende kamaksler

 

Angående rekkeåtter (les 8 sylindre som står på rekke) så tolket jeg det slik at Bose mente det kun var rekkeåttere som kunne ha 16ventiler med enkel kamaksel. Og, såvidt meg bekjent, har rekkeåttere gått av moten for lenge siden.

 

*edit: i ettertid så forstår jeg at du siktet til Bose sitt innlegg

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Er twincam det at det er doble kamaksler?

Ja.

 

Og hva er en kamaksel?

En aksling bestående av usentrerte kammer, hvis oppgave er og dytte på (løfte) ventilene til sylindrene, for å slippe inn luft/bensin/diesel og slippe ut eksos.

Kunne sikkert forklart det mer presist, men har ikke tid nå...Må på jobb... :)

 

Edit: ymse leifer..

Endret av Opus
Lenke til kommentar
hva er egentlig det, og kan jeg gjøre det samme med min bil?

og hva er fordeler/bakdeler med det?

Kvasskam har større durasjon(tiden ventilen er åpen) og/eller løfter ventilene mer, enn en standard kam.

Bedre timing.

 

Fordelen er at større mengder luft/bensin kommer inn i sylindren, ventilene åpner og lukker seg til mer gunstige tider(timingen).

 

Ulempen er at de er kostbare, og gir lite ekstra effekt hvis du har forgassermotor med standar forgassere.

De kan ta knekken på ventilfjærene hvis du ikke er obs på det, og forsterker de.

Noen topper må maskineres for å få plass til kammene.

 

Les siden adyton linket til, hvis du vil vite mer om hvordan kammen og resten av en stempelmotor funker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...