Gå til innhold

Post dine største tabber her ved OC!


Malvado

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm....!

 

Har en.... :p:blush:

 

Det skjedde da jeg skulle "ordne" litt i kabel rottet mitt i kabinettet...

 

I tilegg skulle jeg teste div ting med HK...

 

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg hadde gjort det, men jeg hadde nå skrudd av CPU vifta.....! :scared:

 

Anaway, jeg styrte nå frem og tilbake i BIOS og rotta litt, flyttet litt på jumpere osv.

 

Men så plutselig ringte telefonen...! og i min storre iver for og rekke telefonen glemte jeg og skru av pc'en..! :scared::cry:

 

Så hva ventet meg når jeg kom opp...?

 

 

:thumbs: Heldigvis, ingen ting annet en CPU på 80 °C :scared:

 

Nå er dette heldigvis en P4, så ingen skadde skjedde, men leksa ble lært!!!

Lenke til kommentar

Dette må da uten tvil være den dyreste og kjedeligste leksa man kan få om data.........

 

Det var i mine "glade" dager, ca 2 år siden jeg hadde blitt den stolte eier av min (da) splitter nye Pc'e....

 

Lur som jeg var skulle jeg bygge den selv....

 

Alt gikk forsåvidt helt greit, jeg brukte guiden til "komputer for alle" som var "meget" godt forklart....! :no:

 

Der sto det nemelig, "LED'S" er ikke nødvendig, bare teip dem sammen pent og legg dem i et hjørne i kabinettet",,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Så, hva skjedde så når jeg skulle skru på PC'en?! Selvfølgelig ingenting....:-P

 

Så.... Hva gjorde jeg..? Lur som jeg var...? Trykkte på den "røde" knappen...!(altså, forandre volt styrken) :scared::no::blush::devil::p:wow::angry::scared::ermm::cry::blush:

 

ZAPP!!! Sa d, og lyse gikk! Heldigvis greidde jeg på et (mirakelløst???) elle annet viss og få det meste på garantien, egenandelen ble på ca 3000,-...! :dribble::green:

 

Så, jeg holder fast til mottet mitt; "Have great respect for your power supply, it controls life and death for your computer.......

Lenke til kommentar
Verste jeg har gjort var før jul, da pc'en til en kompis tok kvelden...

Jeg fant ut at bios var feilen og prøvde å flashe brikken med en ny bios i min pc.

Så glemmer jeg selvfølgelig å bytte til den andre bios brikken (var noe rot der med disketter så jeg surra litt) resultatet er at NF7-M bios skrives til min bios brikke...

Så setter jeg min bios brikke på NF7-M kortet og booter det, etter mye tull, og uventede reboots så får jeg boota disketten.

Så skriver jeg NF7-S bios tilbake på brikken, og midt inni prosessen fryser pc'en...

 

Heldigvis løste det seg etterhvert, jeg fikk bios brikken min flasha tilbake etter et par uker på en annen pc, og kompisen mins kort ble RMA'et og erstattet med et helt nytt...

kan du skrive den posten på nytt?

Jeg skjønte ikke noe jeg... BIOS brikke? Hvordan kunne du flashe den i en annen pc?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gjort de helt store, men noen har de da blitt. En gang klarte jeg (og ja, det er faktisk mulig) å montere en RAM brikke feil vei. Selvfølgelig satt den ikke skikkelig på plass, men siden jeg ikke hadde giddet å legge ned kabinettet engang, var det vanskelig å få med seg dette. Selvfølgelig ringte telefonen, og jeg tenkte at jeg kunne kjøre oppstarten mens jeg tok denne. Lukten som møtte meg når jeg kom tilbake var ikke til å ta feil av, og jeg måte sporenstreks ut og kjøpe meg nytt hovedkort. RAM brikken overlevde (!).

 

En annen gang jeg "bare skulle ordne litt" i kabinettet mens strømmen var på, kom klarte jeg å sette strøm på min SCSI CD-Rom. Plextor ville IKKE bytte denne på garantien, da jeg vanskelig kunne forklare svimerkene på en naturlig måte.

 

Heldigvis lærer man så lenge man lever!

 

;)

Lenke til kommentar

Da jeg skulle montere min første pc, hadde jeg ikke peil på hva jeg skulle gjøre. brød som jeg var, tok jeg med fingrene på min splitter nye p4 prosessor. På en eller annen måte klarte jeg å fake ettellerannet til komplett, så jeg fikk tilsendt ny cpu uten mellomlegg eller no annet :) Jeg tok på pins'a :D

Endret av dD.
Lenke til kommentar

Jeg har også tatt knappen på PSU som velger Volt til 115 mens strømmen var på... IKKE lurt. :dribble:

 

En annen ting var i min pc-barndom, det var en gammel maskin med win3.1 :green: som jeg klarte å slette skjermdriveren på. Skjermen ble svart uansett hva, og jeg skulle dermed åpne en pc for første gang. Jeg tok et skrujern og brukte den til noe litt annet enn jeg gjør i pcn i dag: Jeg brakk opp hver eneste del jeg så. Hovedkortet tror jeg gikk i fire biter, vifta til CPU-n tror jeg jeg hogde(ja, faktisk) opp med skrujernet. Det var den pcn! ;)

Lenke til kommentar

Fikk vannkjøling i begynnelsen av desember og måtte selvsagt prøve litt overklokking. :yes:

Jeg klokket og klokket, kjørte prime95 for å sjekke om systemet var noenlune stabilt. ville gjerne nå 2500MHz så jeg økte volten gradvis til det som var max på hovedkortet, 2.0V

Startet maskina på noe rundt [email protected].. det fungerte fint i rundt 3 minutter så luktet det svidd. :(

Slo av maskina og ventet en halv time, prøvde å slå den på igjen.. Ingen respons.. bare mere lukt. tok ut alt fra pc'n og studerte HK, det var noen svarte brikker som ikke var i vater. Jeg så da på de bildene jeg hadde tatt av maskina under montering av vannkjølinga og så at disse var i vater før jeg overklokket.

Jeg hadde med andre ord klart å smelte loddinga på noen brikker slik at disse kom borti hverandre slik at det kortslutta. Dette var resultatet av 2.0V og tyngdekraft :w00t:

Den andre delene kom fra det uten skader og har nå systemet som vist under.

Dette HK gir meg ikke mulighet til å stille multiplayer så jeg orker ikke oc foreløpig. :cool:

Lenke til kommentar

Styra på og skulle overklokke litt eg, så måtte eg seff restarte etter en periode. Men neida, den ville ikkje boote til bios engang.

 

Vel, opna kassa og resetta bios på den vanskelige måten, og etterpå lurte eg grundig på korfor PCen ikkje starta....

 

Det viste seg at eg hadde satt jumperen tilbake, men kun på 1 av 3 pinner... Brukte en time på å finne det ut :shrug:

 

Moralen er; dobbeltskjekk alltid en jumper når du har forandra instillinger på den! :w00t:

Lenke til kommentar

jaja. det er noen av oss som "skulle ordne noe" mens pcn var på...

tingen var at jeg hadde akkurat modda kabinettet mitt og hadde satt alle delene inni igjen. slått på maskina men eg hadde ikke giddet og lage ny "fin" på knapp som passa til kabinettet. så det jeg gjorde var og ta ut påknappen(med ledning) av hovedkortet mens pcn var på..da jeg hadde ordna på knappen og jeg skulle slå på pcn igjen (mamma sa at jeg måtte slå den av om natten) sjedde det ingenting. hmmm...da hadde jeg vist kortslutta et eller annet.. det var et kt4v... nå er jeg en stolt eier av 8rda+.. da var den leksen lært! ikke fikle inni ocn mens det er størm på..

 

en annen historie er at jeg holdt på å klokke klokke pcn natt til 2juledag.. kl4 eller noe.. hadde satt mp til 13 eller 14 og fsb på 166 (std 15x 133) xp2400+ t-bred. pcn ville ikke boote og jeg la pcn ned.. trakk ut strøm kontakter..(dette hadde jeg lært fra forgje gang) finner en pin tar og flytter den fram og tilbake. slå på pcn bootet framdeles ikke...ble litt redd nå.. hadde hatt dette hket i 14dager eller noe..flyttet på samme pin 2ganger til..ingen ting sjedde... jaja... eg får ta ut bios batteriet tenkte jeg.. så ser jeg ned rett ved sida av bios batt...JCMOS!! flyttet den fram og tilbake... ba til gud og jaaaaaa.. jippii..!! maskina mi var bra i gjen..for et mareritt...

Lenke til kommentar
Skulle bare bytte kabinett og da jeg skulle sette på CPU vifta.....(med maktbruk) så knakk hovedkortet.....Må ha vært noe råtne greier det der..... :p

:p:p

 

Du må være forsiktig vettu! Har du ikke sett de redigerte filmene fra Toms hardware? Man skal jo liksom få inntrykket av at de bygger pc'n på 1 minutt..!

 

Men det går som regel bra mange HK til "hurtig-filmene" :tease::tease:

Lenke til kommentar

Heller ikke direkte OC relatert, men det var i de tider man fortsatt brukte boxedkjøling at den stygge Carbonsaken under på boxedkjølerne hadde klart å smelte seg fast i CPUen,pga av litt for mye Vcore og annet, med følgen at cpuen ble med på turen opp, som resulterte i en stk meget bøyd pin...smart som jeg var tok jeg en tapetkniv å skulle rette ut pinen, noe som så klart gikk så bra at hele pinnen knakk...men siden jeg var blakk som en oter tenkte jeg "pokker heller, må vel bare sjekke om den virker" og jada, etter litt om og men starta den helt uten noe som helst tegn på ustabilitet eller annet. Så føler meg ganske sikker på at jeg er en av de få i verden som bruker en socket477 CPU nå :p

Endret av darkfury
Lenke til kommentar

Hehe...nok en klassiker fra Pc'ens indre; Jeg hadde montert 2 laser LEDs, med PC'en av selvsagt (vi er vel ikke dumme er vi vel :thumbup:). Isolasjon var av en eller annen grunn ikke så viktig akkurat da :cool:. Jeg skrudde på PC'en, og nøt den nye effekten.

 

Så måtte jeg jo bare "ordne litt", åpna pc'en med strømmen på, kom borti bak på CD-brenneren med LEDsens uisolerte del. SPAFF!! Gnister og jævelskap før PC'en skrur seg av.

 

:scared: ! ! !...... :cry:

 

Men hejsann, Pc'en lar seg skru på, jeg kasserer LED-idéen, og lever lykkelig idag med en svart prikk på Plextoren min. :D

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

tja har vel vet borti mage av feilan da .. flippa den røde kanppen på pus over .. på skole maskin .. dagen etter hadde alle en tapbit over den knappen :roll:

 

har svid alle psi portan på et kg7 Hk di tålte ikke at cpu hadde en temp på 90Ccpu overlevde og er i bruk i dag (xp 1600) det var kjøle vifta som stoppet.

har og en xp 1400 som mangler et hjørne .. den funker å .. skadet når jeg satte på kjøler .. hørte en knase lyd men gad ikke bry meg og bare startet maskinen

har og drept en gammel åå husker ikke hva di datan heter .. jo tiki 100 eller noe i den duren .. kasta hele driten ut av vinduet fra 4 etg .. skole maskin lærer ikke blid etter på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...