nilsheim Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Skal oppgradere og har blant annet kjøpt nye disker hvordan skal jeg gjøre oppsettet best mulig? Har bestilt: 1 Stk 121126 Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200LLPRO DIMMs (1) MSI K8T NEO-FIS2R Hovedkort Socket 754 K8T800, SATA, GbLAN, ATX, Raid, Firewire (2) 1 Stk 120919 AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 754, 1 MB cache, BOXED (3) Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM (4) Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 160GB 8MB Personal Storage 7000, Ekstern 7200RPM (5) (Backup) Fra før har jeg: 1 Stk 106596 IBM Deskstar 60GB IDE 7200RPM ATA/100 harddisk 60GXP / IC35L060AVER07 (22) 1 Stk 108528 Actima DVD-spiller IDE 16x/40x Tray Retail (22) 1 Stk 108063 Asus CD-brenner IDE 24x/10x/40x Intern Retail (Burn-Proof) (22) Jeg planlegger å reformatere eksistende HD. Hvor bør jeg legge OS, andre programmer og filer? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg ville ha lagt OS på den minste disken, og brukt 160gigen til datadisk. På den måten mister du ikke all data hvis du dkulle gjøre noe dumt. Men siden du har backupdisk regner jeg med at du kjører Ghost, og da blir det vel sånn sett ett fett. Men allikevel mest ryddig med en OS disk og en Data disk. Ser ikke poenget i flere partisjoner hvis du kjører XP. Eventuellt kjøre en OS partisjon og en spill/programmer partisjon. Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg ville ha lagt OS på den minste disken, og brukt 160gigen til datadisk. På den måten mister du ikke all data hvis du dkulle gjøre noe dumt. Men siden du har backupdisk regner jeg med at du kjører Ghost, og da blir det vel sånn sett ett fett. Men allikevel mest ryddig med en OS disk og en Data disk. Ser ikke poenget i flere partisjoner hvis du kjører XP. Eventuellt kjøre en OS partisjon og en spill/programmer partisjon. Takk. Lurer på om jeg evt skal lage en partisjon til f.eks. Linux i tillegg. Er det noen ulempe med flere partisjoner? Er det et drawback å legge OS'et på den tregeste disken? Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Å ha OS på den raskeste disken "føles alltid godt".. Selv bruker jeg raptorer og er fornøyd med det. Jeg liker å ha os og programmer på en kjapp disk og så lager jeg digitale bilder, musikk, backups etc. på større disker. Mange partisjoner skulle ikke være noen ulempe. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Du vil ikke merke den store ytelsesforskjellen. Ikke noe problem å lage en linux partisjon i tillegg. 60 GIG holder lenge til både linux og XP. De fleste linux distroer fikser jo også en grei bootmeny. Anbefaler Partition Magic som også kan kjøres i DOS før du innstallerer XP og Linux. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Hei! Jeg ville partisjonert SATA disken slik: c: 50GB d: 50GB e: 50GB Alle Primary partisjoner og IBMen din som f: 60GB. Ingen tvil om at jeg ville kjørt systemet (hvilket enn system du har) på SATA disken. Tror du vil få et kjappere system enn hvis du bruker IBMen. I tillegg kan man jo ikke stole på IBM sine disker for de tar jo, som kjent, kvelden ganske ofte... *Tronaldo* Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Hei! Jeg ville partisjonert SATA disken slik: c: 50GB d: 50GB e: 50GB Alle Primary partisjoner og IBMen din som f: 60GB. Ingen tvil om at jeg ville kjørt systemet (hvilket enn system du har) på SATA disken. Tror du vil få et kjappere system enn hvis du bruker IBMen. I tillegg kan man jo ikke stole på IBM sine disker for de tar jo, som kjent, kvelden ganske ofte... *Tronaldo* Takk. Kjører forresten XP Professional. Kanskje like greit å utelukke IBM'en? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 nah jeg ville hatt c: ikke større enn 10GB, så resten på en partisjon. har hatt det problemet før at jeg kaller en partisjon for filmer, og en annen for musikk, og så får jeg en mengde filmer som overskriver 100GB partisjonen, og må derfor gjemme unna noen filmer i musikk mappa. har nå en western 120GB, maxtor 200GB og en western 250GB, og eneste som er delt i flere partisjoner er den minste western'en, grunnet denne kan ikke bli ødelagt på noen måte grunnet at windows ikke kan vise mer enn 137GB uten sp1 eller intel drivere eller amd drivere. på den disken har jeg en partisjon på 10GB, og da en på ca 100(for jeg mister jo nesten 10GB formatert) de andre diskene er ikke partisjonert. mitt råd er: del systemdisken din, enten den minste, raskeste whatever, i to partisjoner. en på 10, og resten av plassen i en annen partisjon. mer enn dette kan bare by på problemer. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) 50GB til Xp og Linux Hva er vitsen med så mye plass..? Jeg har 25GB på C: og har 16GB ledig , men har bare XP og endel programmer. Holder nok med 30GB for windows og linux.. Endret 31. januar 2004 av M@R7!N Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Bruker ikke mer enn 12-15GB på C: der har jeg stort sett bare OS som kan gå til hel*e*e av og til Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Det er en fordel å ha operativsystem på en egen mindre partisjon av flere grunner: systemdisken blir gjerne mer fragmentert, og da er det mye enklere å bare defragmentere en liten partisjon på 5-10 gig en hele disken... Det samme gjelder for disksjekk etter kræsj o.l. Godt å ha separat partisjon for programfiler mappa og... Den eneste ulempen med flere partisjoner er at det er ikke like raskt å flytte store filer mellom disse som det er mellom mappene i en partisjon.... Jeg har 3 stykk 4-5gig partisjoner for OSene jeg har på PCen, 15 gig til programmemer, 80 til spill og resten til div filer som film musikk o.l. Lenke til kommentar
nilsheim Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Tror jeg ender opp med 2 partisjoner 16GB-disken, en liten for Win og en større for resten. Kan bruke den andre disken til å eksperimentere med Linux. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg tenkte å bruke en 160GB Samsung Spinpoint S-ATA til ALT jeg,er dette dumt? Kanskje jeg skal bruke en "gammel" Hitachi 40GB som OS disk? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det viktigste å huske er at, OS kræsjer/slutter å fungere innimellom og enenste løsning er å formatere. Da er det kjekt om ingenting viktig ligger på denne partisjonen. Bruk Ghost, og legg backup på separat harddisk. Hvis disken tar kvelden så kan du legge inn i igjen OS og alt annet på en ny disk, uten å måtte innstallerer på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå