bearcarlsen Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Håper jeg ikke feilposter her men en Filserver kan vel ses på som et "Lagrings Medium" så jeg tror ikke jeg tar noen sjangse når jeg poster her. Jeg har planer om å sette opp en filserver. Jeg putter oppsettet jeg kunne tenkt meg under ingenting er sikkert enda men jeg har følgende kriterier 1.SATA i RAID 5 2. 1 TB lagrings plass 3. Raid kontrolleren jeg vil ha må ha et 64bits 133mhz PCI-X Mitt forslag Prosessor -Opteron 142 1,6GHZ kr 2325,- Chassis fra canada link - U2-UFO, BLACKn RED kr 2975,- Hovedkort -Tyan Tomcat K8S S2850G2N kr 2082,- RAM 2stk -Corsair PC2700 512MB ECCREG kr 2144,- SATA Raid kontroller vet ikke hvor jeg kan kjøpe den! tips! - RAIDCore RC4000 170 dollar test fra tomshardware Hardisker ikke sikker på hvilken men følgende liste har jeg nå. Seagate 120GB = 7,166 kr/GB Seagate 160GB = 6,812 kr/GB WD Caviar 200GB = 7,350 kr/GB WD Caviar 250GB = 7,720 kr/GB Skal bli 8 stk men tipper jeg må kjøpe rundt 2 eller 4 om gangen. Jeg ser helst at alt blir samme merke pga stabil RAID (noe jeg har hørt) Jeg er ikke særlig glad i caviar fordi min forrige WD disk var en 30GB som kræsja og hadde alt viktig på den Jeg vet ikke om mye har forandret seg men jeg er fremdeles skeptisk til WD. Servern skal hovedsakelig brukes til å ta backup av 900 DVD filmer. + være backup til hele hjemmenettverket her. (5 pcer) Raid 5 er foretrukket for å ha sikker backup, dessuten håper jeg på lære noe samtidig. Noen som har bygd en lignende server før? Jeg trenger litt I/O siden dette blir en "liten" investering for min del. Endret 31. januar 2004 av bearcarlsen Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Skulle ikke være noe problem det der. Blir en krafig og fin server. Men du trenger vel på langt nær den ytelsen der til Backup og å serve 900 DVD filmer? Hvor mange er det du skal serve? Edit: Ser du spør etter SATA Raid 5. De har på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...5&GrpID=11&s=pl Endret 31. januar 2004 av larskrru Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Noen som vet om jeg burde slå til på et dual kort med en gang? Kan jeg kjøre en CPU til jeg syns det blir strengt tatt nødvendig å smelle inn en til? Jeg hadde planlagt å kjøre Debian på servern forresten. Edit: Jeg mener Samba 2 P4 maskiner som skal kode ned til DIVX tenkte jeg. -Lokalt De 900 filmene er til lokalnettet hos meg da. -Webserver Filmen som onkel har tatt opp de siste 15 åra samt scanne alle tusenvis av bildene familien har til sammen å ha så hele familien har tilgang. Endret 1. februar 2004 av bearcarlsen Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Skulle ikke være noe problem det der. Blir en krafig og fin server. Men du trenger vel på langt nær den ytelsen der til Backup og å serve 900 DVD filmer? Hvor mange er det du skal serve? Edit: Ser du spør etter SATA Raid 5. De har på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...5&GrpID=11&s=pl Jeg tenkte den kom til å serve Internt til 5 maskiner når den står hjemme. Kommer nok til å stå som webserver for familie bilder for hele familien 16 stk. Glemte at det skal også tas backup av all amatør familie filminga til onkelen min han gjorde fra 1984 til 1994. Jeg regner med å ta den med på store LAN også. Kan bli en del klienter da Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Saken er den at det fins ikke noen SATA raid kontrollere som støtter så mange hardisker. Dessuten går lese hastigheten drastisk ned når det er en del som laster ned fra en server som har alle 8 hardiskene i raid 5 på et 33mhz pci spor. Har du forslag er jeg som sagt åpen for det Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) I manualen til RocketRaid 1829, side7, står det at den har 8 kanaler. Edit: Hva er maxoverføringshastighet på en PCI-X buss da? 1GB/Sec? Edit2: Kan ikke se at HK du spesifiserer har noe PCI-X støtte, har du noe sted det står at det er noe annet en helt normale 32 bits 33mhz PCI slotter på det kortet? Hvis du da skal ha 8 kanals raid5 så ville jeg vel sett meg om etter et annet kort. Edit3: Skal du få full utnyttelse av en slik server så trenger du et godt serverer Gigabit nic, en fin gigabit switch og gigabit kort i klientene. Har du virkelig så rå krav til serveren? Skal du ha optimal filoverføring fra diskene i serveren og ut til flere forskjellige klienter samtidig så trenger du en teknologi som jeg ikke husker navnet på men du finner den i den nye 74GB Raptor og SCSI disker. Det var i alle fall snakk om at Raptor skulle få den. Sjekk ut storagereview.com Endret 31. januar 2004 av larskrru Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Som "larskrru" så har det ikke hovekortet støtte for PCI-X. PCI hastigheter: 33 MHz 32 bit = 132 MB/s 33 MHz 64 bit = 264 MB/s 66 MHz 64 bit = 528 MB/s 100 MHz 64 bit = 800 MB/s 133 MHz 64 bit = 1024 MB/s Opteron 14x serien er beregnet for singel systemer. De kan ikke brukes i dual oppsett. Skal du ha et dualoppsett må du opp i 24x serien, som koster litt mer, men du vil mest sannsynlig kunne bruke en 14x prosessor på et dualhovedkort, så lenge du kun bruker en prosessor. Det billigste dual Opteron hovedkortet mes støtte for PCI-X på Quad.no er K8S S2880GNR til 4481 kr. Jeg vil anbefale deg å går for Hitachi 7k250 250 GB SATA harddisker. Det er tre års garanti på de, i tillegg til at de kom best ut på storagereview.com sin test. Du skriver at du sakal begynne med 4 harddisker, for så å gå opp til 8 stk etterhvert. Skal du ha et 4 kanals - eller et 8 kanals Raidkort? Du er vel klar over at du mister all data når du utvider et Raid 5 array? Adaptec har opptil 4 kanals-, og 3ware har opptil 12 kanals SATA Raidkort med støtte for Raid. Endret 31. januar 2004 av alex_x Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Skal du ha optimal filoverføring fra diskene i serveren og ut til flere forskjellige klienter samtidig så trenger du en teknologi som jeg ikke husker navnet på men du finner den i den nye 74GB Raptor og SCSI disker. Det var i alle fall snakk om at Raptor skulle få den. Sjekk ut storagereview.com Trenger ikke nødvendigvis throughtputten til en scsi disk for å drive filserver for mange. At det er mange klienter på systemet og hvordan den yter har mye med filsystem og OS på operativ systemet. se på denne grafen fraitweek. Takker også for rådene om Hitachi Diskene. Mulig jeg går for rocket raid om jeg ikke får tak i raidtech sin. Har en kompis som har en 12porters legacy 3ware på en 32bit pci bus og derfra får jeg rundt 13megabytespersecond overføring som er i og for seg ganske bra men om den får mange tilkoblet så synker hastigheten betraktelig. Har ikke prøvd i et gigabit uplink men tviler på at det er der hastighetsproblemet ligger. Tror pci bussen er flaskehalsen for å være ærlig. Like greit å få det over på et 64bits pci spor med tanke på kontroller og overføringshastighet. Når det gjelder Opteron så tror jeg at jeg MÅ bruke 2 cpuer i systemet. bare gamle p3 hovedkort hvor man kunne terminere den ene. Når det gjelder hovedkortet så har du nok rett. Er quad sine bilder av hovedkortet som er feil. Noen som har andre forslag til kabbis?? Jeg vil ha et dual chamber så det blir litt bedre luft gjennomstrømning.. Lenke til kommentar
esk Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Dersom dette kun skal være en filserver for så få brukere er dette et av de værre tilfellene av overkill jeg har sett. Normale filservere med få klienter trenger egentlig ganske lite cpukraft. Dette har svært lite med OS å gjøre, Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Skal vel være svært enig med deg, det du sier om CPU kraft. Men hvordan skal jeg ellers få kjørt 8 disker i raid 5? kan jo kjøpe 2stk 4 porters raid kontrollere men kompisen min hadde et ****** i å sette i flere kontrollere. Ble bare bluescreens og drit. kontakta promise og de sa de syns det var utrolig at han kjørte 2 samtidig allerede. Saken er den at det VIKTIG med data som ikke går nede for telling. DVS enten RAID 1 eller RAID 5. Raid 5 er vel det mest fornuftig i og med at det sørger for bedre hastighet og kontant sikkerhet. Raid 0 er sløs av en disk og det går ikke noe kjappere. Som sagt, jeg er VELDIG åpen for forslag men kravene er minst 1 TB i raid 5 (ok jeg har forandre krav litt) Det trenger ikke å være dyrt hovedkort cpu osv men har dere noen andre forslag? Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Raid 0 er sløs av en disk og det går ikke noe kjappere. Er du sikker på at du ikke forveksler raid 1 og raid 0? For det går faktisk kjappere med RAID 0 (striping). Selv på de værste kontrollere får du i hvertfall +20% read...Og det sløses ikke med diskeer heller.... Men siden redundancy(sikkerhetsnivå) blir egentlig halvert for hver fordobling av antall disker så er det vel dårlig alternativ for backup? Du kan sikkert kjøre 0+1 altså 2 til striping 2 til speiling.... Hvis du er villig til å kjøre linux på serveren så kan du jo også bruke software raid der. Da trenges det ikke noen spesielt dyre kort og du kan kjøre raid5. Det sløser en del CPU, med det er da greit for cpu blir neppe flaskehalsen på en server.... (spes den cpuen der) Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Tror jeg fant et mer overkommelig hovedkort! Trinity GC-SL HER!!! Har en 1,8 ghz p4 liggende. Dette hovedkortet ligger på en 320 dollar. ca 2200 kroner. Endret 1. februar 2004 av bearcarlsen Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Raid 0 er sløs av en disk og det går ikke noe kjappere. Er du sikker på at du ikke forveksler raid 1 og raid 0? For det går faktisk kjappere med RAID 0 (striping). Selv på de værste kontrollere får du i hvertfall +20% read...Og det sløses ikke med diskeer heller.... Men siden redundancy(sikkerhetsnivå) blir egentlig halvert for hver fordobling av antall disker så er det vel dårlig alternativ for backup? Du kan sikkert kjøre 0+1 altså 2 til striping 2 til speiling.... Hvis du er villig til å kjøre linux på serveren så kan du jo også bruke software raid der. Da trenges det ikke noen spesielt dyre kort og du kan kjøre raid5. Det sløser en del CPU, med det er da greit for cpu blir neppe flaskehalsen på en server.... (spes den cpuen der) Ja , jeg sa feil.. begynner å bli litt sent. Man tenker noe å skriver noe annet. Raid 1 er uaktuelt. Raid 0 er kjaptt men også uaktuelt. Skal jeg ha all videofilminga samt ALLE bildene som HELE familien har så må det være sikkert. Ergo Raid 5. (kanskje raid 1 på bildene og super viktig shit) Jeg har planer om å kjøre Samba eller Suse 9.0 på den maskinen ja. Har du link til noe mere info om det? Software Raid5, interessant... Endret 1. februar 2004 av bearcarlsen Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Her er det forklart ganske utfyllede. http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html Lenke til kommentar
alex_x Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hei bearcarlsen. Jeg er enig med de andre i at du ikke har behov for et dual oppsett dersom maskinen kun skal brukes til fildeling, og jeg er veldig enig i deg om å bruke Raid 5. Jeg er selv på nippet til å sette opp et 8 kanals Raid 5 oppsett, riktignok med PATA harddisker. Etterhvert kunne jeg tenke meg å oppgardere filserveren min med det hovekortet du nevner, Trinity GC-SL. Hovkortet koster faktisk bortimot 4000 kr hos Quad, så billig er det ikke. Men dersom du allerede har en P4 1,8 GHz (Socket 478) liggende vil du slippe rimeligere unna. Du kan jo oppgradere maskinen med en P4 3,06 GHz HT om en stund dersom det skulle være behov for det. Prisen på den prosessoren begynner å nærme seg 2000 kroner. Når det gjelder PCI begrensning må du tenke på føgende: Gigabit begrenser overføringshastigheten til 266 MB/s full duplex. Det betyer at det holder i massevis med et Raidkort som kun støtter 66 MHz 64 PCI-X, selv om det aldri skader med raskere Raidkort. Etter min mening trenger du ikke å bekymre deg altfor mye for PCI båndbredden, så lenge der er PCI-X, noe de fleste nyere Raidkort støtter. Nå vet jeg ikke om du også har Gb switch hjemme, men Trinity GC-SL har to Gb netterverkskontrollere. Det betyr at du kan kjøre de sammen og oppnå dobbelt så stor overføringshastighet. Det vil særlig komme til nytte om du har en 100 Mb switch. Mitt forsalg basert på Trinity GC-SL Tyan Trinity GC-SL 4019,- 1024 MB PC2100 DDR ECC/REG 2814,- Kabinett 4295,- Hitachi 7k250 SATA 250 GB 2437,- Enermax 550 W PSU Kabinettet har 12 5,25" plasser, så det burde holde i massevis for fremtdilige oppgraderinger. Der også mulig å få kjøpt overganger, som gjør det mulig å bruke 3 harddisker i 2 5,25" plasser og liknende. Hvis du ikke har behov for så mye plass kan du vurdere et Chieftec Big Tower eller liknende. Det kabinettet har plass til 9 harddisker med vifte foran. Du kan jo også vurdere noen sånnne, i et mindre kabinett. Når det gjelder strømforsyning (PSU) er det Enermax 550 W som leverer mest strøm på 12 volten som harddisken terkker mye av. Om du skal ha 512 eller 1024 MB minne må du vurdere selv på grunnlag av valg av operativsystem. Hvis du kjører Linux, mener jeg at det skal holde med 512 MB minne. En ren filserver krevr ikke så mye minne. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Hey alex_x! Takk for bra feedback! Angående et par ting. Jeg har slekt i statene som kan sende meg alt det jeg bestiller fra USA dessuten tipper jeg at jeg kanskje tar en tur dit selv og besøker famiilien min der denne måneden men jeg er ikke sikker enda. Men om det skulle skje så skal jeg nok bestille Trinity GC-SL 318 dollar og RAIDCore 327dollar Blir 645 dollar = 4500,- - 4700,- avhenging av kursen. Resten vil jeg nok kjøpe i norge. Har ikke turt og regne på HELE servern men jeg regner med å bruke 5-6k hver måned til den er ferdig Jeg vil egentlig ikke bruke 1800kroner mer på et hovedkort i norge. Jeg vet det kan bli knot med garanti osv men jeg er ikke så bekymret for det. Handlet masse i usa før og det har gått bra med tanke på retur osv. Takk for tipset angående enermaxen, hadde kanskje tenkt å gå for 2 strømforsyninger men den kan funke bedre pga det den leverer på 12v. Angående de drevrammene så er de innmari kjekke. Har en kompis som har en del sånne. Men selv om det er vifte i dem blir diskene litt varme. Takk for linken vehitman. Setter opp et endelig skriftelig oppsett når jeg har fått tenkt ferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå