RolloThomasi Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Tok en scan på ShieldsUp nå nettopp, og fant ut at jeg hadde én åpen port, nemlig port 333 - Texar Security Port. Har googla meg både blå og gul, men klarer ikke å finne noen videre info om denne porten, bortsett fra det jeg allerede vet, nemlig at den heter Texar Security Port... Noen som vet noe mer? Har det egentlig noe å si? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 http://www.governmentsecurity.org/articles/CommonPorts.php er en kanonbra link for å finne ut mye rart. Her finner du standard porter osv. Les mye morsomt på disse sidene. Her finner du også den offisielle listingen: IANA's port lister Dersom du bruker Trillian så forklarer det hvorfor den er åpen, men jeg må jo legge til at Trillian er dårlig laget som bare bruker reserverte porter istedet for å søke om egne porter eller bruker public ports. Her finner du forresten mer informasjon om hvor dårlig Trillian er laget dersom det er det du bruker: http://www.derkeiler.com/Mailing-Lists/Ful...02-09/0570.html Denne porten er egentlig laget for en VPN løsning, men siden Trillian og noen andre programmer bare startet å bruke porter i hytt og pine, så er denne porten en av de mange som er kjent som en port for exploits. Bruker du IKKE Trillian ber jeg deg sjekke etter trojanere på maskinen din. (Dersom du da ikke mot formodning kjører en software basert VPN løsning som er den som er rett "eier" av porten. Håper dette hjelper deg noe. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 bruker ikke trillian. Skjønte ikke helt hva det virtual private network greiene var, men jeg har tre maskiner bak en router. Den scannen fra ShieldsUp scanner vel gjerne bare på portene på routeren, ettersom - såvidt jeg har forstått - er alt bak routeren "usynlig" for omverdenen? Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 det avhenger av om du er NAT'et eller ikke. Har din maskin ern Internet IP så er den mest sannsynlig ikke beskyttet på noe vis av routeren. Har du en IP av type 192.168.*.* eller 10.10.*.* så er det vel NAT der. Som jeg forsto på deg var det utgående trafikk på maskinenn din på port 333 eller tok jeg feil ? Og dersom det er utgående så spilelr det ingen rolle hvor beskyttet du er i routeren/firewallen for da har du kanskje en trojaner som starter forbindelse fra innsiden, og da er det på tide å beskytte seg. Til alle med slike ting: Husk oppdateringer fra winupdate eller fra din Linux distro's hjemmesider Og ikke glem oppdatert antivirus software. Som avslutning, dersom du åpner vedlegg fra både kjente og ukjente som du ikke venter, så ber du om trøbbel. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Jeg er NAT'ta , ja. Så isåfall er det vel på routeren port 333 er åpen. (?) JEg har ikke på upnp, og møkka-routeren fra dell har ikke noe sted å åpne/lukke porter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå