Gå til innhold

Billig kamera, små krav

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt et digitalkamera, men til en nokså billig penge (under 1000). Jeg har ikke så store krav til det, det er mest for å sende bilder på e-post eller sette på nett, noe som ikke krever så høy oppløsning. Det hadde også vært greit få brukbare bilder i "vanlig" format, men siden jeg ikke har (eller kommer til å få med det første) skriver selv, vil det gå gjennom fotobutikker på nett.

Er det noen som har tips til et rimelig kamera som duger til dette? Jeg har forstått det slik at jeg bør ha minst 2 mp, også var det noe med optisk zoom? :ermm:

Alt av råd er hjertelig velkomment. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for kjente merker, det finnes visse billigkameraer av ukjente merker for 1000kr.-, men de er nesten bare søppel.

Ville anbefalt Kodak, de har noe rimelige kameraer rundt 1000 kroner og gir ganske gode bilder i tillegg.

Det er fordel med optiskt zoom.

Lenke til kommentar

Optisk forstørrer(zoomer) bildene med objektivet(glasslisnsene) det gir bedre forstørrelse(bilde).

Digital zoom er bare forstørrelse av det bildet du tar originalt, f.eks. kameraet har kun 50mm objektiv, men digital zoom bare forstørrer av det orginalet av 50mm objektivet, når alt blir forstørret blir også Pikslene/kornet større da blir jo kvaliteten mindre.

håper du forstår det enkle forklaringen... :D

Lenke til kommentar

Et lite tips fra meg.... Legg i en tusenlapp til, så får du et mange ganger så bra kamera. Gjorde som deg, kjøpte et billig kamera, Fujifilm av noe slag(skulle bare ha et billig digitalt siden jeg har speilrefleks (analogt) men du og du som jeg angret på det. Det samler støv i skuffen nå.

Har nettopp kjøpt meg Canon A80 og er kjempefornøyd. Min bror har A60 som koster under 2000 kr og det er nesten vel så bra.

Mvh meg

Lenke til kommentar

Jeg må nok holde meg til den ene tusingen, ellers velter busjettet med et brak (fattig student serru). Men, jeg har kommet over Kodak easyshare flere steder, og det virker jo ikke ille.

Jeg lurte på om noen visste noe om CX7300? Ser på Mpx at det er et nytt som kommer i februar. Det var jo en overkommelig pris, men jeg stusset litt over at det var litt billigere enn CX6230 enda det hadde mer Mp.

Også fristet jo CX6200 litt (918 kr), men det hadde bare 8Mb. Noen som vet hva det ville koste å få kjøpt ekstra minne? :ermm:

Endret av salvi
Lenke til kommentar
Dig kamera til 1000 kr er det jeg ville ha kalt "leketøy" kamera... Ikke mye bra bilder å skrive hjem om, dessuten; Bilder tar du jo for å bevare minnene / events.. Kjipt å ha bilder med uber dårlig kvalitet da.. Det er min mening ivaffal :yes:

Som du ser av hovedinnlegget mitt, så har jeg ikke store behov. Har et "vanlig" kamera (uten at det er så fantastisk) som har dugd lenge og enda holder koken en stund. Så.. Det er moro med leketøy. :w00t:

Lenke til kommentar

Kan vel kanskje slenge med i vurderingene Olympus C150 eller Konica Revio C2, med respektive 2 og 1,3 megapixels. Sistnevnte er visst ganske nytt, og fås hos bl.a. Fotoknudsen for 800 kroner nå tror jeg. Dette Konicakameraet er VIRKELIG lite og sexy... Men bildekvaliteten var dårlig. Men det var også forventet, så for 800 kroner var det egentlig ganske OK.

Ellers er jo C150 garantert et bra kamera. (har ikke prøvd det da men)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...