Gå til innhold

Jeg er en tosk (tidligere "ble jeg snytt?")

Anbefalte innlegg

Ok, det var kanskje min egen feil, men jeg så på en data på QXL for 4000, og så at tittelen inneholdt "2,4 GHz". Jeg leste fort gjennom spesifikasjonene, lette frem en test av grafikkkortet (ASUS GF4Ti4600 som gikk best ut i testen) og kjøpte den til en sum av 4000. Jeg har ikke noen egen PC, og tenkte jeg ville ha en grei en til spilling og LAN. Men etter kjøpet ble jeg obs på det var en Celeron-prosessor. Og det skulle tilsvare 1,4GHz Pentium4. Og grafikkkortet er snart to år gammelt.

Så jeg lurer på, var dette katta i sekken? Var 4000 flis en stiv pris? Kan jeg forvente å selge den til samme prisen, hvis det da finnes flere dumme personer enn meg igjen i Norge? Eller burde jeg beholde den, selge prosessoren og kjøpe en ny? Vil da grafikkkortet holde til dagens standard? Forventer ikke at den skal klare Half-Life 2, men Generals og Doom3?

Endret av CutMeOwnThroatDibbler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Val, katta i sekken har du kjøpt, men jeg tror du kan ta selgeren for å ikke gi deg riktige opplysninger. Er ingen jurist, men mener at det skal gå an...

Grafikkortet, som jeg skjønte var Ti4600, holder til Generals, men vi garantert ikke klare DOOM III på full guffe. Jeg har Ti4200, og har funnet ut at det er på tide med nytt kort. Skal kjøpe meg 9800 Pro.

Men uansett, fyren lurte deg, sier bare en ting: TA HAM!!! :angry:

Lenke til kommentar

Vi må vel ha mer spec på den maskinen (og en kopi av annonsen) for å si at at du er svindlet. F.eks. stod det f.eks. celeron 2.4Ghz i annonsen så har selgeren er alt på sitt rene.

At du har kjøpt katten i sekken er trolig, men du kunne ha vært enda mer uheldig siden skjermkortet er ok for øyeblikket. Og får du behov for kraftigere skjermkort, må du sikkert oppgradere andre komponenter i maskinen også.

Lenke til kommentar
Hmm.. Som jeg sa, det var min egen feil. Jeg oppfattet ikke det med Celeron, selv om det stod i beskrivelsen. Jeg skal legge den ut til salg og se om noen kan gjøre meg en tjeneste og ikke oppfatte det heller.

Selger har ikke løyet om klokkefrekvensen, så du kan egentlig ikke "ta ham" på det. Uetisk, men ikke ulovlig. På samme måte er det uetisk av deg å selge PCen videre uten å opplyse om at det sitter en celly i maskinen. Foreslår at du kommer med en korrekt beskrivelse - det vil nok uansett være noen som er "dumme" bok til å kjøpe den.

Lenke til kommentar
Hmm.. Som jeg sa, det var min egen feil. Jeg oppfattet ikke det med Celeron, selv om det stod i beskrivelsen. Jeg skal legge den ut til salg og se om noen kan gjøre meg en tjeneste og ikke oppfatte det heller.

Selger har ikke løyet om klokkefrekvensen, så du kan egentlig ikke "ta ham" på det. Uetisk, men ikke ulovlig. På samme måte er det uetisk av deg å selge PCen videre uten å opplyse om at det sitter en celly i maskinen. Foreslår at du kommer med en korrekt beskrivelse - det vil nok uansett være noen som er "dumme" bok til å kjøpe den.

Ok, for å si det slik: jeg visste Celeron var gammel, men trodde det ikke betydde noe og ignorerte det. Jeg har lært av min feil. Han har ikke lurt meg; jeg var bare dum og naiv. Og uvitende.

her er nå spesifikasjonene. Som dere ser kan Celeron tydelig bli sett. Men burde han ha opplyst hvor kraftig denne egentlig er?

Intel Celeron 2,4Ghz cpu

512MB RAM DDR PC3200

(2x256MB)

Asus GF4 Ti4600. TV.ut, DVI

Suntek kabinett (som ny, se bilde)

520W Strømforsyning. (som ny)

Integrert Nettverkskort (Intel EEPRO)

Integrert Lydkort

Plextor CD-brenner

Sendes i Orginal Kabinett embalasje

MSI PRO 845 Hovedkort (6pci slotter+agp)

120GB Western Digital Harddisk (8MB cache)

Logitec Trådløs Mus

Lenke til kommentar

jeg syns ikke det var så veldig dårlig kjøp, for 4000,

jeg har et GF4800SE

har da en amd, men jeg syns det var et helt greit kjøp for 4000.-

husk at versting ATi kortene koster 2500-3500, så når du får en hel pc til ca. samma pris er ikke det å bli snytt

Lenke til kommentar

Et tilsvarende oppsett, med mest mulig likt oppsett og komponenter (vel og merke med enkelte forandringer), har en ny pris på rundt 5000.

Men prøv maskinen og se om det tilfredstiller kravene dine, altså om du får kjøre de spillene du har nå brukbart.

Skal du ha en sikkelig spill pc, som takler nye spill ifremtiden, må du vel regne med å bla opp for rundt 7-9000. Anbefaler deg å ta en tur innom Komplett og se på hvilke ferdig pc'er de tilbyr, eller en annen webshop for den slags skyld.

Lenke til kommentar
Et tilsvarende oppsett, med mest mulig likt oppsett og komponenter (vel og merke med enkelte forandringer), har en ny pris på rundt 5000.

Men prøv maskinen og se om det tilfredstiller kravene dine, altså om du får kjøre de spillene du har nå brukbart.

Skal du ha en sikkelig spill pc, som takler nye spill ifremtiden, må du vel regne med å bla opp for rundt 7-9000. Anbefaler deg å ta en tur innom Komplett og se på hvilke ferdig pc'er de tilbyr, eller en annen webshop for den slags skyld.

Det er litt lite med penger. Derfor jeg kjøper brukt.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse OS på maskinen. Det følger med Linux, men ikke det beste alternativet for spilling. Vil det være svært ulovlig å låne en Windows-CD av naboen?

Edit: Vil det være uetisk av meg å selge den videre når jeg oppgir ALLE detaljer? (tenker på Celeron) kan jo alltids slenge med en 15" skjerm for å gjør PC-en mer komplett...

Endret av CutMeOwnThroatDibbler
Lenke til kommentar

Oppgir du de spesifiikasjonene som du selv har fått,er det ikke uetisk å selge den videre.

Kan jo nevne at jeg kjøpte en celly pc til min mor på elkjøp til 3995,- der spesifikasjonene var som følger:

2,6 celeron

256 RAM

Hovedkort med innebygget grafikkort

40 GB Hardisk

DVD/CD-Brenner combo

Så noe fryktelig dårlig kjøp har du ikke gjort,om det er uetisk å selge en celeron med reel ytelse som en 1.4Ghz P4,så er det i såfall Intel som står for den svindelen ;-)

Lenke til kommentar
Det er litt lite med penger. Derfor jeg kjøper brukt.

Men jeg aner ikke hvordan jeg skal løse OS på maskinen. Det følger med Linux, men ikke det beste alternativet for spilling. Vil det være svært ulovlig å låne en Windows-CD av naboen?

Edit: Vil det være uetisk av meg å selge den videre når jeg oppgir ALLE detaljer? (tenker på Celeron) kan jo alltids slenge med en 15" skjerm for å gjør PC-en mer komplett...

Det er ulovlig å bruke piratkopiert program. Men det er jo et spørsmål om moral og om du har noen du kan låne ifra. Nok om den saken :roll:

Men har du tenkt på hva du skal kjøpe etter du eventuelt har solgt maskinen? Du har en maskin du kan bruke en stund. Selve CPU og GFX går til spilling, vel og merke for spill som er til salgs nå. Og du kan sikkert spille Doom III og Halflife 2 på den. MEN ikke med alle grafikkdetaljene påstrudd. Og er CPU for svak, så bytter du den ut en gang i fremtiden med en kraftigere når du har råd til det. Det samme gjelder for grafikkortet.

Lenke til kommentar
Hmm.. Som jeg sa, det var min egen feil. Jeg oppfattet ikke det med Celeron, selv om det stod i beskrivelsen.

Selger har ikke løyet om klokkefrekvensen, så du kan egentlig ikke "ta ham" på det. Uetisk, men ikke ulovlig.

Øh.. leser du innleggene før du svarer på dem? Celeron 2.4ghz stod i salgsannonsen, og det er uetisk å oppgi?

CutMeOwnThroatDibbler: Hva med å bare kjøpe en vanlig P4-prosessor og selge den du har? I verste fall må du ut med en tusenlapp ekstra, og da har du en helt ypperlig maskin.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar
Hmm.. Som jeg sa, det var min egen feil. Jeg oppfattet ikke det med Celeron, selv om det stod i beskrivelsen.

Selger har ikke løyet om klokkefrekvensen, så du kan egentlig ikke "ta ham" på det. Uetisk, men ikke ulovlig.

Øh.. leser du innleggene før du svarer på dem? Celeron 2.4ghz stod i salgsannonsen, og det er uetisk å oppgi?

CutMeOwnThroatDibbler: Hva med å bare kjøpe en vanlig P4-prosessor og selge den du har? I verste fall må du ut med en tusenlapp ekstra, og da har du en helt ypperlig maskin.

Jo, akkurat det jeg tenkte på nå. Jeg så en Celeron 2,7GHz prosessor som gikk for 650 kroner på QXL, så da regner jeg med å få minst 600 kroner. En P4-prosessor på 2,4GHz gikk for 900 kroner, så da vil en oppgradering på prosessoren koste meg 300 kroner.

Men vil en P4 2,4GHz prosessor passe til hovedkortet?

Lenke til kommentar
Syns ikke du har gjort dårlig kjøp, bytt ut prosessoren så det så.....

Jeg fant nettopp ut at en P4 2,4GHz ikke passet på hovedkortet. Tror jeg skal prøve å selge den. Burde startprisen være på 4000? Hvis jeg sier at jeg slenger med en 15" monitor for litt ekstra fraktkostnader?

Jeg synes at 4000 kr faktisk kan være en passe pris. Iallfall om du slenger med en liten skjerm ved siden av. Ikke verdens beste kjøp, men den du selger den til blir ikke lurt (så sant du oppgir alle spesifikasjoner av betydning). En førstegangskjøper vil neppe klage....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...