haackon Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Hallo. Jeg har et problem, jeg klarer ikke å instalere NOEN ting med *filnavn*.tar.gz. Alt jeg prøver å instalere, kommer denne meldingen opp: ['navn* *ipadresse*]$ wish /home/*navn*/Desktop/java.bin Error in startup script: invalid command name "ELF4,Ý" while executing "ELF4,Ý 4 ..." (file "/home/*navn*/Desktop/java.bin" line 1) [*navn* *ipadresse*]$ Dette kommer på ALLE filer (med filendelse .tar.gz) jeg prøver å instalere. Kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
moesen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Hallo. Jeg har et problem, jeg klarer ikke å instalere NOEN ting med *filnavn*.tar.gz. Alt jeg prøver å instalere, kommer denne meldingen opp: ['navn* *ipadresse*]$ wish /home/*navn*/Desktop/java.bin Error in startup script: invalid command name "ELF4,Ý" while executing "ELF4,Ý 4 ..." (file "/home/*navn*/Desktop/java.bin" line 1) [*navn* *ipadresse*]$ Dette kommer på ALLE filer (med filendelse .tar.gz) jeg prøver å instalere. Kan noen hjelpe? Tror du har missforstått litt. Du må pakke ut fila slik at det blir en mappe også gå inn i mappa og "./configure && make && make install" da instaleres det.... PS: noen som vet hvordan man kan legge filene der man vil på en måte. I linux har jeg lite kontroll over hvor de forsjellige programmene legger seg. I windows kan jeg ihvertfall velge hvor filene legger seg (uten registeret) slik at jeg bare kan fjerne dem etterhvert, eller redigere da. Lenke til kommentar
sim Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 PS: noen som vet hvordan man kan legge filene der man vil på en måte. I linux har jeg lite kontroll over hvor de forsjellige programmene legger seg. I windows kan jeg ihvertfall velge hvor filene legger seg (uten registeret) slik at jeg bare kan fjerne dem etterhvert, eller redigere da. ./configure --help ./configure --prefix= Lenke til kommentar
moesen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 PS: noen som vet hvordan man kan legge filene der man vil på en måte. I linux har jeg lite kontroll over hvor de forsjellige programmene legger seg. I windows kan jeg ihvertfall velge hvor filene legger seg (uten registeret) slik at jeg bare kan fjerne dem etterhvert, eller redigere da. ./configure --help ./configure --prefix= Hva med .rpm filer og slike instalasjons"ting" da? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Man rpm. rpm har gode rutiner for sletting av pakker. De fleste andre pakksystem gjør det med noen tastetrykk. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 PS: noen som vet hvordan man kan legge filene der man vil på en måte. I linux har jeg lite kontroll over hvor de forsjellige programmene legger seg. I windows kan jeg ihvertfall velge hvor filene legger seg (uten registeret) slik at jeg bare kan fjerne dem etterhvert, eller redigere da. Se på sim sitt innlegg - forøvrig velger du kun hvor filstrukturen skal "starte". Dvs. at i Unix installerer man ikke programmer i èn enkelt katalog (+et uttall dll-filer som du ikke vet hvor havner...), men man har en viss "standard" for hvor filene skal havne. I regelen så havner alle programmer du installerer lokalt (og som er tilgjengelig for alle brukere) i /usr/local. Her kan det eksistere underkataloger som f.eks "games", men det er fullt "lovlig" å gi programmet en egen katalog i /usr/local (f.eks /usr/local/pinbill). Selve startfilen vil ofte havne i /usr/local/bin. Hvis det er maskinspesifikke instillingsfiler vil disse som regel installeres i /etc osv. Høres dette uoversiktelig ut? Det er tvert imot! Dette gjør det mye enklere å administrere systemet fordi filer plasseres etter hvilken funksjon de har, mens i windows må den stakkars systemadministratoren pløye seg gjennom hver bidige katalog for å finne f.eks loggen til hvert program. Kostnadssparende? Duh Hvis du beholder kildekoden (altså den katalogen du kjørte ./configure && make && make install fra) er det ikke umulig at utvikleren har gjort det lett for deg å fjerne programmet. For å finne ut dette skriver du "make uninstall"... Jeg kunne egentlig lage en liten guide over filsystemet i GNU/Linux - blir altfor komplisert å ta det i en "slik" post. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 ...og hvis man har et ekstremt behov for kataloger med programmene alá windows-treet kan du sjekke ut gobolinux. Lenke til kommentar
haackon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg trodde det var meg som skulle få hjelp men... Kan du forklare litt mer åssen jeg får instalert det??? Takker. Lenke til kommentar
sim Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Du har en *.tar.gz fil. La oss si den heter aterm-0.8.9 bare som eksempel. Da gjør du følgende tar -zxvf aterm-0.8.9.tar.gz cd aterm-0.8.9 ./configure && make && su -c make install Når du pakker ut filen, så lager den somregel en mappe med samme navn, bare uten endelsen. Du må nok også skrive passordet til root-brukeren på slutten. Om du er root fra før så trenger den siste linjen kun å se slik ut ./configure && make && make install . Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg har et problem, jeg klarer ikke å instalere NOEN ting med *filnavn*.tar.gz. Du bør ikke installere programvare på denne måten med mindre du vet at du ikke har noe valg. Bruk Mandrake sine medfølgende ferdigpakker. Lær deg kommandoene urpmq og urpmi. Legg til tusenvis av pakker med noen museklikk på Easy URPMI. Etter at du har gjort at dette, blir det å installere noe så enkelt som å finne ut hva det heter og skrive én kommando, så finner Mandrake det på nettet, laster ned, finner du hva mer du trenger for at den skal fungere, laster dette ned, installerer alt på riktig måte og alt er klart. Lenke til kommentar
haackon Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg har et problem, jeg klarer ikke å instalere NOEN ting med *filnavn*.tar.gz. Du bør ikke installere programvare på denne måten med mindre du vet at du ikke har noe valg. Bruk Mandrake sine medfølgende ferdigpakker. Lær deg kommandoene urpmq og urpmi. Legg til tusenvis av pakker med noen museklikk på Easy URPMI. Etter at du har gjort at dette, blir det å installere noe så enkelt som å finne ut hva det heter og skrive én kommando, så finner Mandrake det på nettet, laster ned, finner du hva mer du trenger for at den skal fungere, laster dette ned, installerer alt på riktig måte og alt er klart. Uffa meg. Jeg får det ikke til. Får hele tiden opp meldingen fra Terminal om at commandoen ikke finnes... kan noen hjelpe?? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 for mange programmer, f.eks java som du ser ut til å prøve å installere her, inneholder den nedlastede fila en eneste stor executable som først må pakkes ut. sannsynligvis gunzip filename.gz, deretter ./isntallasjonsfil.bin eller noe sånt. hvertfall kjøre fila som pakkes ut. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Uffa meg. Jeg får det ikke til. Får hele tiden opp meldingen fra Terminal om at commandoen ikke finnes... kan noen hjelpe?? Takker for alle svar! Det hadde vært en fordel om du hadde oppgitt hvilken distrubsjon du bruker. Mandrake er nemlig bare èn av mange distrubsjoner, så sjansen er ganske stor for at urpm ikke finnes på maskinen din :-) Videre hadde det vært ønskelig om du skrev hva du ønsker å installere og hele navnet på programpakken du lastet ned (f.eks java.tar.gz, program..run osv.). Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 [forutsetteratdubrukermandrakesidendetvarnemt] man må være root for å bruke urpmi su root passord urpmi progduvillinstalere http://myweb.tiscali.co.uk/eggnbacon/docs/urpmi-howto/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå