Dataspesialist Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg får denne meldingen hele tiden: BOOT DISK FAILURE, PLEASE INSERT SYSTEM DISK når je starter opp pcen. Setter i Windows cden og alt starter opp. Hver gang jeg starter pcen må jeg ha cden i. Jeg har resetbiosen, formatert, herjer med jumperen på harddisken, men ingen nytte. Kan noe hjelpe meg med dette problemet? Lenke til kommentar
vehitman Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 For det første sjekk om du har en diskett sittende i deskettstasjonen... Det er fakstisk det som aller oftest er årsaken til dette problemet... Videre sjekk om riktig disk står i boot rekkefølgen i bios, altså at rekkefølgen er A:, hdd0, cdrom e.l. Hvis ikke dette hjelper er det noe feil med oppsettet på disken. Finnes det en primær partisjon som er aktiv og er det den systemfilene ligger på? Mulig du har problemer med master boot record (mbr). Hvis du har prøvd å legge inn linux eller.no så er det fullt mulig... Denne resttter du med FDISK /mbr... Hvis du har PartitonMagic, så kan det lønne seg å prøve å se hva den viser, siden den bruker å skanne for partisjoneringsfeil ved oppstart.... gl&hf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå