Gå til innhold

støy problemer ved bruk av mikrofon


Anbefalte innlegg

Når jeg bruker mikrofonen min (en Behringer Ultravoice XM85000), får jeg en slags dure lyd / støy i bakgrunnen. All støyen kommer ut i høytallerene, og dette er ganske irriterende, med tanke på at jeg skal bruke mikrofonen i shoutcast / nettradio sammenheng.

 

Jeg har en ganske solid mikrofon kabel, med en overgang innpå mikrofon inngangen til lydkortet.

 

Det jeg lurer på er : hvorfor det blir sånn støy-lyd i bakgrunnen?

hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

 

må legge til at jeg har "mic boost" aktivert. (pga for lite signal / volumstyrke på micen uten)

 

håper på svar, da dette er ganske irriterende og høre på :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg bruker mikrofonen min (en Behringer Ultravoice XM85000), får jeg en slags dure lyd / støy i bakgrunnen. All støyen kommer ut i høytallerene, og dette er ganske irriterende, med tanke på at jeg skal bruke mikrofonen i shoutcast / nettradio sammenheng.

 

Jeg har en ganske solid mikrofon kabel, med en overgang innpå mikrofon inngangen til lydkortet.

 

Det jeg lurer på er : hvorfor det blir sånn støy-lyd i bakgrunnen?

hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

 

må legge til at jeg har "mic boost" aktivert. (pga for lite signal / volumstyrke på micen uten)

 

håper på svar, da dette er ganske irriterende og høre på :dontgetit:

Tja..det kan jo sikkert være en del. Jeg opplevde en del støy da jeg tok opp vokal med en phantommatet mikroforn. Det hørtes ut som en feil, men det viste seg at det var for mye støy i umiddelbar nærhet. Mikrofonen var for sensitiv så den fanget opp data'en sin strømforsyning også...Hvis den blir for sensitiv skal det være ganske stille rundt for at man skal kunne gjør opptak. På den andre siden kan det jo være at du har tenkt på dette fra før.... :)

Lenke til kommentar
Jeg har en ganske solid mikrofon kabel, med en overgang innpå mikrofon inngangen til lydkortet.

Hvis den mikrofonen du bruker er relativt profesjonell trenger du en impedansomformer. Mic'en er lav OHM og inngangen på konsument utstyr (som vanlig lydkort) er høy OHM. Den mikrofonen du har er 150 OHM (lavohm) og regnes for professjonell. Då må altså ha en lanohm->høyohm omformer. Du har et eksempel på hva du trenger her hos Melody Musikkprodukter (og direkte til Shure).

 

Disse er ikke lett å finne, men eventuelt spør på din favorittinstument-sjappe.

 

Det som skjer er at du uten omformeren må skru gain opp veldig mye, og da kommer det samtidig også mye støy fra nede i bunnen (hehe, bra norsk). Dette vil vi ikke ha noe av ...

 

Uansett så plukker billige lydkort lett opp interferens. Så prøv å flytt litt på kabler/kabelkaos, skjerm, maskin etc. Er lydkortet et pci så eventuelt prøv å bytt slot for å se om det hjelper mot interferens. Funker ingenting, så få deg et lydkort som har de følsomme komponentene eksternt. Som f.eks Creative SB Audigy 2 ZS Platinum PRO (det finnes andre professjonelle alternativ).

 

Men det er veldig viktig at du forstår at du trenger den impedansomformeren. For slik det er nå er det rett og slett galt. Se for eksempel her Matching Microphone to Input.

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Hei,

 

har vært borti dette problemet flere ganger, og det har vært mangel på jord til pc'n som har vært problemet, prøv å sitt barbeint og sett foten på pckassa om den er av metall og se om det blir bedre da. evt prøv å få jordet maskinen skikkelig og se om støyen blir borte.

 

annen støy kan være vrenging av lyden pga mic boost, men denne gir sjelden durelyd i bakgrunnen, dette er som regel jordfeil, eller rettere sagt total mangel på jord.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke en slik overfølsom kondensator-mikrofon eller noe slikt? Skaff deg rett og slett en simpel analog mikrofon uten av og på knapp. Overfølsomme mikrofoner til nettradio i et vanlig oppholdsrom er sjeldent en god idé har jeg hørt.

 

PS: Jeg er ingen lydekspert. Kan til tider være ganske dum.

Lenke til kommentar

nå har jeg testa et par andre lydkort med samme mikrofonen som jeg sa over.

 

test 1 : med det interne lydkortet på hk'et (et realtek et eller annet).

Resultat : støy lyd (litt usikker på støykilda) og da måtte jeg ha mic boost for og få *høy* nok lyd uten å skrike i mic'en (som sagt tidligere).

dette var irriterende og høre på (tro meg). Det har kanskje noe med over gangen fra lav - høy ohm? :ermm:

 

uansett, jeg kjøpte meg fort et anna lydkort pga at realtek'en var ikke mye til tess ( iallefall ikke til den micen, og til mitt bruk )

 

så jeg testa med det nye:

 

der slapp jeg micboost, og hele pakka der.

Støynivået ved mic bruk var veldig lite :love:

og volumet var normalt, uten å måtte skrike , evt sette opp volum på forsterker.

 

Så var det kanskje ikke mikrofonen sin feil dette her? :dontgetit:

 

Jeg har et lite spørsmål ang delay / forsinkelse under bruk av fruityloops / midi og sånne greier. Hva kan jeg forvente av ms, uten å "forvrenge" lyden på et normalt lydkort?

 

uansett, nå blir det shoutcast sendinger, og flittig bruk av micen på ventrilo :thumbs:

Endret av praut86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...