Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor bruke opera fremfor explorer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MyIE bygger på IE og har de samme sikkerhetshullene. IE er rett og slett bedriten i forhold til Mozilla og Opera. Jeg orker ikke gå inn på en enorm diskusjon her nå, men gjør deg selv, og PCen din en tjenste, last ned Mozilla og Opera.. prøv dem en stund så kan du velge den du liker.

 

Selv sverger jeg til Opera. Firebird har jeg som en backup. IE har vært i papirkurven siden 2001... (slipper mengder av spyware og annet dritt)

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Har en hovedgrunn til at jeg bruker Opera: Når jeg surfer forum har jeg en tendens til å ville åpne f. eks. "nye innlegg" for derretter å åpne alle innlegg som ser halvveis spennende ut. Hvis du nå planlegger å prøve dette i IE så vil du bruke ca tre ganger så mye tid enn hvis du gjør det i Opera. Hvorfor? Jo, hvis du i IE bruker shift+klikk for å åpne i nytt vindu kommer jo dette på toppen, du må så gå tilbake til forrige vindu for deretter å åpne det neste innlegget på lista. Er du virkelig heldig vil de forrige innleggene sprette opp til toppen når dem er ferdig lasta også noe som selvsagt fører til mer hektisk hurtigtasttrykking. I Opera (og forsovet også Firebird) kan du derimot velge "open in background", shift+ctrl+klikk, for deretter å klikke på alle innlegg du har lyst på å lese.

 

Har du da ei treg linje er det da selvfølgelig strategisk å åpne ett innlegg først for deretter å la dette laste ferdig. Når det er gjort kan du så be alle de andre starte lastinga mens du koser deg med det som står i det første.

 

Kombiner dette med mange vinduer i ett, mindre missbruk av sikkerhetshull, en statusbar som faktisk gir deg status og bedre mulighet for selv å bestemme ting, så får du et solid alternativ til IE. For ikke å glemme de småtinga som ellers gjør surfinga litt raskere, som f. eks. nevnt lenger opp: hvordan "back" blir behandla.

 

Mousegestures bruker jeg skjelden, da jeg har nok av back/forward på musa, og ctrl+n er jo ikke så vanskelig å nå tak i når jeg f. eks. skal ha ei ny side.

Lenke til kommentar
MyIE bygger på IE og har de samme sikkerhetshullene. IE er rett og slett bedriten i forhold til Mozilla og Opera. Jeg orker ikke gå inn på en enorm diskusjon her nå, men gjør deg selv, og PCen din en tjenste, last ned Mozilla og Opera.. prøv dem en stund så kan du velge den du liker.

 

Selv sverger jeg til Opera. Firebird har jeg som en backup. IE har vært i papirkurven siden 2001... (slipper mengder av spyware og annet dritt)

Eh? Hvilke sikkerhetshull? Man oppdaterer da vel underveis? Jeg har brukt IE i over sju år, og har enda til gode å bli "skadet"/hacket/virusinfisert/trojaninfisert av den grunn.

Lenke til kommentar

Ok, grunner til å bruke opera:

 

1 MOUSE GESTURES, blir så drita lei at explorer ikke har disse, med opera er det enkelt å surfe med fullscreen, ikke like enkelt i IE

 

2. Viser cachede sider momentant, ja, IE er marginalt raskere til selve rendringen av sider, dette blekner fullstendig mot opera utrolige kjappe visning av cachede sider.

 

3 Requested pop-ups only, og google bar, ja dette kan ordnes med plugins i IE, men hvorfor bruke ett utall plugins når det allerede er innbygd?

 

4. Konfigurerbart utseende, du kan som feks som meg, ha de sisdene du er oftest inne på i main-baren, på bekostning av knapper man aldri bruker uansett (home, print, osv).

 

5. Du slipper alt IE-maset, MS gikk jo nylig ut å anbefalte brukere å ikke klikke på lenker, men å skrive adressen fullstendig inn, av sikkerhetshensyn, slikt slipper man i hovedsak med opera.

 

6. Bedre downloadfunksjon, og newsleser.

 

7. Password-wand er genialt.

 

Alt i alt, selv om IE rendrer sider marginalt fortere, er jeg sikker på at jeg kan klare alle oppgaver mye kjappere på opera, fordi den gjør absolutt alt annet MYE fortere.

 

Det med css-støtte er vel ikke noe problem i opera7 slik jeg har skjønt det, men det er jeg ikke sikker på, da min css-bruk er veldig lite avansert.

 

AtW

Lenke til kommentar
MyIE bygger på IE og har de samme sikkerhetshullene.

Eh? Hvilke sikkerhetshull? Man oppdaterer da vel underveis? Jeg har brukt IE i over sju år, og har enda til gode å bli "skadet"/hacket/virusinfisert/trojaninfisert av den grunn.

Selvfølgelig er dette mulig med litt vettig surfing. Men jeg kom likevel til å tenke på den store andelen spørsmål på forumet om spyware og problemer relatert til dette. Er egentlig overraskende mye slikt du kan finne på de fleste maskiner, selv om brukeren er aldri så forsiktig. Jeg tenker da på ting som f. eks. leter opp hva du surfer på og viser reklame eller det som værre er basert på det. Vil anbefale alle en liten sjekk, utrolig hva en finner!

 

(bruk AdAware eller SpyBot ol. til dette, gjerne begge, da de finner litt forskjellig.)

Lenke til kommentar

Og du syns dette er et argument som taler IMOT Internet Explorer? Det er jo tvert imot svært positivt, og jeg ville gjort akkurat det samme hvis jeg skulle lage et operativsystem. Forøvrig er Internet Explorer ikke lenger integrert i Windows2000/XP og senere slik den var i Windows 9x, grunnet rettspålegg for å forhindre misbruk av monopolstatus.

Tja. Er ikke noe problem å "cache" mozilla under oppstart. Da starter den like raskt som explorer (og bruker like mye minne) men da står du igjen med en mye bedre browser. Det sier seg selv at det er mye bedre med "tabbed browsing" enn fylle opp startlinjen med 20 vinduer.

 

Hva det angår sikkerhetshull så ser man fortsatt at disse også rammer de som (kjører windows) bruker andre browsere også. Hva betyr dette? Jo, at IE er en så integrert del av operativsystemet at stabiliteten til OSet avhenger av IE. Bare se hva som skjer når Explorer kræsjer.... Skrivebordet må "startes" på nytt...

Lenke til kommentar
Det vedkommende tenker på er at opera spiller etter reglene til w3.org.

Nei det gjør Opera slettes ikke - de bryter faktisk en av de virkelig grunnleggende reglene med viten og vilje. Det jeg snakker om er selvfølgelig regelen om at man ikke skal bruke mer enn 2 connections samtidig (pr. server).

 

Dette er også grunnen til at Opera på noen sider oppfattes som raskere. Den andre hovedgrunnen til at Opera tilsynelatende viser sider raskere enn flere andre nettlesere er den ekstremt overdrevne cachen som stadig krever at man må oppdatere sider manuelt for å få med de siste endringene på sider som oppdateres veldig hyppig (og som man besøker hyppig). Dette gjør også Opera med sider som bruker 'no-cache' i html-koden. En kode som settes inn nettopp fordi siden har hyppige oppdateringer og ikke bør caches.

 

Men tilbake til connections-reglene som Opera blåser i. Dette er en viktig grunnregel blant annet for å holde hardware-kostnadene nede for de som tilbyr nettjenester. En server som håndterer 1000 samtidige connections kan serve 500 brukere hvis alle har 2 connections, men bare 125 hvis alle bruker 8 connections. Det blir med andre ord betydelige forskjeller i hva tjensteleverandørene må ha av hardware for å unngå treg respons hvis alle skulle kjørt mer enn 2 connections.

 

Se forøvrig denne:

 

"A single-user client SHOULD NOT maintain more than 2 connections with any server or proxy... these guidelines are intended to improve HTTP response times and avoid congestion"

 

http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec8.html

 

Opera har mye bra, men at de er den 'snille gutten i klassen som følger alle regler og bare vil godt i motsetning til store og slemme konsern' er tull - de driver med dette for å tjene penger som de fleste andre firmaer, og bender gjerne på reglene i sin favør.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg byttet til mozilla for noen måneder siden, og den funker like bra og av og til bedre enn IE på det meste synes nå jeg. Tabbed browsing og popup-blocking er :thumbup: , og muligheten til å nekte scripts å gjøre visse ting har gjort noen sider mye mindre irriterende. Den virker også mer stabil. (IE hadde en tendens til å kræsje når jeg hadde mange vinduer oppe samtidig, mozilla har ikke kræsjet ennå) Og siden virusutviklerne har en tendens til å utnytte MS-produkter er nok en hvilken som helst annen browser sikrere. :D

Lenke til kommentar
Kommer innebygget popupblocker i IE i SP2.. bare så dere vet det.. *onde opera brukere* <--- lol

Tror ikke du vil være på IEs side hvis vi diskuterer IE vs Opera

 

Hvorfor har det ikke kommet pop-up-blocker i de utallige tidligere versjonene av IE?

 

Valgfri søkemotor? Forandring av identifisering? Tabbed browsing? Mouse gestures? Følge w3c sine standarder?

 

Opera er way in front of IE...

Lenke til kommentar

Nei det gjør Opera slettes ikke - de bryter faktisk en av de virkelig grunnleggende reglene med viten og vilje. Det jeg snakker om er selvfølgelig regelen om at man ikke skal bruke mer enn 2 connections samtidig (pr. server).

 

bla bla bla......

Vel... la oss si at det er kun _en_ ting Opera gjør galt (det er nok noe mer og, det er ikke et helt ferdig produkt, godt er det).. så er 1 like vel ikke så galt. Denne diskusjonen gjelder jo hvorvidt hvordan vi som sluttbrukere opplever nettleserene. Poenget mitt er at om feks Microsoft stadig vekk "implementerer/forbedrer" html støtten sin uten at det store fellesskapet er enig vil man oppnå to ting da de (MS) allerede har installert IE fra starten av på PCer rundt om som kjører Windows.

 

1. Små nettlesere vil bli skviset ut av markedet. De må isåfall følge med på MS sin utvikling for å levere et produkt som leser web sider tilfredstillende.. Hva er vitsen med w3c da?

 

2. Som en følge av 1. vil vi miste mulighetene til å velge nettleser, og da lider vi som sluttbrukere.

 

Heldigvis møter et så stort konsern som Microsoft motgang i rettsvesenet siden de lett kunne under fri konkurranse oppnådd monopolstatus på det produktet vi kaller internett. For en fryktelig tanke.

Lenke til kommentar

Pop-up blocker, tenker ikke over hvor plagsomt pop-ups er før jeg bruker IE, og muligheten for å legge til egne søkefunksjoner med adresselinjen er grei:)

når jeg skriver "nr 99999999" får jeg hvem som eier nr, "når jeg skriver pris amd xp 2500 barton" får jeg prisguide-fritekst søk på dette produktet. utrolig deilig, selv om jeg har lagt til funksjonen selv da...

 

Hvordan gjør du det? Har ikke funnet ut ennå, hadde vært digg å ha =)

 

Edit: Enter tasten var visst på submit der :p

Endret av NilsJohan
Lenke til kommentar

Opera takler ikke CSS 1. Tuller ikke. IE rendrer CSS 1 MYE bedre enn Opera. Likevell bruker jeg Opera pågrunn av de hendige "mouse-gestures" og snedige vindu-oppsettet. Jeg synst det blir veldig oversiktelig og greit. Jeg liker dessuten den innebygde "download manager" og Notat / Favoritter. Til Epost bruker jeg Eudora.

Lenke til kommentar

Firebird er behagelig å bruke, men siden jeg har blitt vant til å ha adshield integrert i min IE klarer jeg ikke bytte før noen lager et like genialt og enkelt pop-up/bannerblock program. Jeg bruker adblock i firebird, men den når ikke adshield til knærne engang :p

 

Opera koster penger :angry: (kan ikke godta banneret, det tar for stor plass)

Lenke til kommentar
Opera takler ikke CSS 1. Tuller ikke. IE rendrer CSS 1 MYE bedre enn Opera. Likevell bruker jeg Opera pågrunn av de hendige "mouse-gestures" og snedige vindu-oppsettet. Jeg synst det blir veldig oversiktelig og greit. Jeg liker dessuten den innebygde "download manager" og Notat / Favoritter. Til Epost bruker jeg Eudora.

Cnet

 

Virker som opera takler det helt fint, det er mer den klassiske "IE takler det dårlig, folk lager sider etter IE, når opera viser det slik det skal vises, blir folk sure"

 

Enda en fin ting med opera, sist jeg sjekket, så taklet ikke IE png skikkelig (klarer ikke å vise transparente deler av bildene).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...