Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvorfor bruke opera fremfor explorer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt & betalt Opera for både Linux og Windows. Bruker opera mer og mer. Tror ikke explorer er så mye dårligere rent sikkerhetsmessig, men Opera er rett og slett nyttig.

Så svaret på hvorfor Opera fremfor IE er rett og slett effektivitet:

Drøssevis av effektiviserende funksjoner. Spesielt når jeg skal løse et problem og har Google i et vindu er det perfekt å bruke å "åpne i bakgrunnside" funksjonen i Opera. Funskjonen der du kan åpne liker av rent text altså ikke hyperlenkede er også praktisk. Digger Mouse Gestures, det går raskt og greit å minimere, bytte vindu, lukke vindu osv.. Ellers så er det mange nyttige knapper og søkefelt her og der.

Opera - Simply the Best Internet Experience, som dem sier!

En del sider får jeg fremdeles best til med MS Internet Explorer

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt de som påstår at reklamebanneret på opera er irriterende, den lille greia øverst i høyre hjørne? Jeg la ikke merke til den hvert fall, har likevel registrert det med en KJØPT CD key.

Og jeg skjønner ikke helt hva som gjør firebird så mye bedre, jeg prøvde det en stund, eneste forskjellen jeg så var at firebird åpnet seg i hundre vinduer som IE og tok opp hele start menyen, noe jeg synes er irriterende.

Lenke til kommentar
Jeg synes en annen fordel med opera er at den ikke "clutter" opp start menyen med en haug med vinduer og at det er innebygd resume på nedlastning. En annen fordel er søk med google øverst i høyre hjørne (bare å skrive inn) og en bookmark meny som kan brukes til mye mer enn den på IE.

Det er også flere hurtigtaster og snarveier i Opera og det er vist i mange tester at den er raskere enn IE til å vise sider. I tillegg er det innebygd popup blocker for de som ønsker det.

foretrekker selv å bare skrive

"g søeord +ditt +datt" på samme plass som du skriver nettadresser, dette gjør at du søker på google

eller w søkeord for å søke på download.com

klarer meg ikke uten mouse gestures heller da som flere har nevt. :D

må heller ikke glemme pop-up blocker som er med (i stedet for eksterne tilegg programmer).

Lenke til kommentar

Opera er en kjempe bra browser, men pga prolemer med Skandiabanken prøvde jeg Firebird for noen måneder siden. Den funker veldig bra, og er superstabil. Men jeg blir fortsatt irritert når jeg støter bort i sider som er kun til IE! Disse designerne bør piskes til å bli ordentlige. :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Opera, Mozilla (og diverse andre browsere basert på den samme layout motoren, Gecko), Konqueror, MyIE2, og selvfølgelig, Internet Explorer. Min mening er at Internet Explorer er alle disse webbrowserene fullstendig overlegen. Hvor? Vel, la oss se litt på de forskjellige browserene.

Mozilla er en god gammel traver som (tilsynelatende) har vært under utvikling en stund. De nyere versjonene av Mozilla bruker Gecko, som er en forholdsvis ny sak fra Netscape-folka. Her er det store ord om standards compliance etc, men dette er sannsynligvis den mest ustabile layout motoren som eksisterer idag. Webbrowsere basert på Gecko er truende til å kræsje mer eller mindre jevnlig, uavhengig av hvilket operativsystem du kjører dem på. Jeg har prøvd Gecko-baserte browsere på Slackware 9.1 med KDE 3.1 eller 3.2 eller noe i den retning, og på Windows XP SP1 med alle oppdateringer, og det fungerer like dårlig. Hovedsaklig er nok Gecko såpass ustabil fordi koden er blitt gjennomgående blodoptimalisert for god hastighet, og ikke stabilitet.

Men bevares, Mozilla funker fint hvis det eneste du gjør er å klikke på linker på IRC. Og den støtter jo forsåvidt diverse standarder ganske så bra.

Videre til Konqueror! Dette er en strålende webbrowser, men den er såvidt jeg vet bare tilgjengelig på Linux (dette har jeg dog ikke sjekket). Den er kanskje litt fillete når det gjelder støtte for diverse standarder, men du verden så stabil den er! Anbefales sterkt hvis du bruker Linux og KDE. Jævlig kjapp er den også.

Jeg velger MyIE2 som et eksempel på IE-bastardiseringer. Disse er som kjent veldig enkle å lage i f.eks. Visual Basic, da man enkelt og greit kan importere en egen liten IE inn i prosjektet sitt, hvor som helst og når som helst. MyIE2 er en av de bedre versjonene, og bruker MDI. Dette programmet gir nok en forsmak på hvordan IE vil bli etter SP2. Browseren fungerer forsåvidt greit, men den bærer sterkt preg av å være på "beta"-stadiet. Jeg anbefaler at man prøver ut denne, om enn bare for "shits & giggles".

Internet Explorer er førstevalget til selvbevisste og erfarne surfere (og for en stor del også førstevalget til det totalt motsatte folkeslaget). Her får man en forholdsvis basic browser, men dog med den absolutt bredeste støtten for diverse standarder. Dette er også den ubestridte vinner når det gjelder stabilitet og til dels hastighet. De som ikke tror på dette kan kjøre en benchmark selv. Det er ikke akkurat vanskelig å spotte hastighetsforskjellene her, da det ikke akkurat er snakk om forskjeller med millisekunds-presisjon. Det eneste unntaket er Mozilla, som er forholdsvis kjapp til å rendre (men djevelsk treig til å starte).

Det må legges til at Mozilla og Opera er typiske "det er gøy en stund"-programmer. Jeg vil tro at mer enn 70% av de som prøver Opera og/eller Mozilla vender tilbake til bedre alternativer etter en periode. Jeg vil også legge til at hvordan browsere presterer kan variere fra oppsett til oppsett. Hvis Mozilla f.eks. ikke kræsjer hvert 10-20min med aktiv surfing på din maskin, så vær glad for det. Det er slettes ikke alle som er like heldige.

Det må også legges til at mine observasjoner er sterkt subjektive, at jeg ikke har testet hver eneste browser på 4 forskjellige datamaskiner (bare Mozilla, Opera og IE), at jeg ikke har gjennomført noen grundige tester, og at jeg selvfølgelig kan være helt på jordet med mine ytringer. I så fall får dere heller himle med øynene og bla videre ;)

Lenke til kommentar

opera er kan være mer diskret enn IE, og den multi-browsing eller hva det heter, som lar deg ha mange vinduer samtidig...

Den jeg liker best, legge inn 5-6 startsider, nyheter, hw osv, og alle åpnes hver gang.

Pop-up blocker, tenker ikke over hvor plagsomt pop-ups er før jeg bruker IE, og muligheten for å legge til egne søkefunksjoner med adresselinjen er grei:)

når jeg skriver "nr 99999999" får jeg hvem som eier nr, "når jeg skriver pris amd xp 2500 barton" får jeg prisguide-fritekst søk på dette produktet. utrolig deilig, selv om jeg har lagt til funksjonen selv da...

Oracle, du som sier at IE har støtte for bredere standarder, dette kan jeg ikke si meg enig i. Microsoft har prøvd å implentere egne standarer på internett som gir dem en fordel fremfor konkurrentene. Grunnen til at vi tror at IE ikke viser ting feil, er fordi alle som lager web-sider burde teste siden i flere browsere, og de som ikke gjør det bruker nesten alltid IE.

Brukt opera en god stund nå, og liker det ikke når jeg må bruke IE på en av de få sidene som er skrevet i dårlig kode. (ja, for de er skrevet på en dårlig måte hvis de ikke kan vises i opera)

Lenke til kommentar

Oracle, du som sier at IE har støtte for bredere standarder, dette kan jeg ikke si meg enig i. Microsoft har prøvd å implentere egne standarer på internett som gir dem en fordel fremfor konkurrentene. Grunnen til at vi tror at IE ikke viser ting feil, er fordi alle som lager web-sider burde teste siden i flere browsere, og de som ikke gjør det bruker nesten alltid IE.

Det som er problematisk her er at det er ikke alle browsere som er godt nok skrevet til å støtte alle standarder de prøver å støtte. Et godt eksempel er Opera som er helt ræva på CSS-støtte. Du ANER ikke hvor mange ganger jeg har måttet legge til "dobbelkode" for å få ei side til å se bra ut i den fordømte "#¤%"#¤!"browseren.

Selv aner jeg ikke hvilke standarder du refererer til. Men jeg har hørt akkurat det samme som deg, dog uten noen referanse til faktisk dokumenterende materiale. Men jeg kan nok tenke meg at vi kan legge et ekstra sterkt trykk på "har prøvd".

Brukt opera en god stund nå, og liker det ikke når jeg må bruke IE på en av de få sidene som er skrevet i dårlig kode. (ja, for de er skrevet på en dårlig måte hvis de ikke kan vises i opera)

Nei, for Opera er veldig dårlig på CSS-støtte. Hvis ei side ikke vises skikkelig i Opera, så er det i 99% av tilfellene Operas feil. Hvis du ikke tror meg, så kan du jo sjekke ut disse søkeresultatene, og ellers høre litt rundt på diverse HTML/CSS forum. Jeg kan love deg at Opera er en forhatt browser blant seriøse webdesignere/webprogrammører.

Lenke til kommentar

Til: Oracel

> Internet Explorer er førstevalget til selvbevisste og erfarne surfere

Hmm, er ikke tilfellet der hvor jeg ferdes ...

> Her får man en forholdsvis basic browser, men dog med den absolutt bredeste

> støtten for diverse standarder.

Hmm, IE er vel kjent for å ikke akkurat følge standardene, men heller lage sine egne.

> Jeg vil tro at mer enn 70% av de som prøver Opera og/eller Mozilla vender

> tilbake til bedre alternativer etter en periode.

Hva er dette slags utsagn? Basert på hva?

> Det må også legges til at mine observasjoner er sterkt subjektive, at jeg ikke

> har testet hver eneste browser på 4 forskjellige datamaskiner

Hvorfor er du så utrolig bastant på utsagnene om hurtighet om du ikke har gjort ordentlige tester?

OK, kan virke litt krass her, men opplever ting svært anderledes enn deg tydeligvis. Så jeg klarte bare ikke å himle med øynene og lese videre ;)

Forresten så er grunnen til at IE starter opp mye kjappere enn andre nettlesere er at den starter opp med resten av OSet og ligger klar i bakgrunnen (om ikke jeg tar _veldig_ feil).

Lenke til kommentar
>,30/01/2004 : 21:34]Opera EIIIIIIIII, ingen tvil om det. Bytt til det med en gang IE suger sammenlignet med opera. Fatter ikke hvorfor ikke det er den "defaulte" internett browseren!!!

PS: ikke slett IE det er mange sider som Opera ikke kan åpne.

Øøhhh...IE suger, men du må bruke den likevel. :roll: Da er det vel mer sånn at du må bruke Opera fordi det er kulere, litt mer Linux liksom, david mot goliat, osv...Men hva er poenget med det hvis du likevel i det skjulte må bruke IE? Jeg for min egen del brukte Opera en 2-3 mnd før jeg gikk tilbake til IE...Hvorfor tilbake til IE? Jo fordi at en (nerd light) som er vant til å bruke IE vil slite med å venne seg til Opera...det er liksom mye mindre styr i IE + at den fungerer stort sett greit på alle sider. (som egentlig er hoved poenget)

Men, men..smaken er som vanlig som baken. Jeg for min del gidder ikke bruke fire forskjellige browsere fordi jeg av prinsipp ikke skal bruke MS produkter. Derfor holder jeg meg til IE som jeg synes fungerer utmerket.

Endret av tbone
Lenke til kommentar
> Jeg vil tro at mer enn 70% av de som prøver Opera og/eller Mozilla vender

> tilbake til bedre alternativer etter en periode.

Hva er dette slags utsagn? Basert på hva?

Det er et subjektivt utsagn, basert på egne erfaringer.

Til: Oracel

> Internet Explorer er førstevalget til selvbevisste og erfarne surfere

Hmm, er ikke tilfellet der hvor jeg ferdes ...

> Her får man en forholdsvis basic browser, men dog med den absolutt bredeste

> støtten for diverse standarder.

Hmm, IE er vel kjent for å ikke akkurat følge standardene, men heller lage sine egne.

Se min forrige post.

Forresten så er grunnen til at IE starter opp mye kjappere enn andre nettlesere er at den starter opp med resten av OSet og ligger klar i bakgrunnen (om ikke jeg tar _veldig_ feil).

Og du syns dette er et argument som taler IMOT Internet Explorer? Det er jo tvert imot svært positivt, og jeg ville gjort akkurat det samme hvis jeg skulle lage et operativsystem. Forøvrig er Internet Explorer ikke lenger integrert i Windows2000/XP og senere slik den var i Windows 9x, grunnet rettspålegg for å forhindre misbruk av monopolstatus.

Lenke til kommentar

Det er så mange gode grunner for å velge opera fremfor IE at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne:

Wand (Tryllestav) lagre passord osv. for innlogging.

ryddigere utseende

Kjappere loading av websider (ja, faktisk)

+mye som er nevnt tidligere..

jeg var skeptisk til bruk av Opera, men jeg tenkte å gi den et forsøk... tror nok ikke jeg vil gå tilbake nå nei.

oh, glemte å nevne at IE har en lei tendens til å låse seg på mange maskiner... er ikke sikkert akkurat du har opplevd det, men jeg kjenner iallfall til det problemet

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Internet Explorer er førstevalget til selvbevisste og erfarne surfere (og for en stor del også førstevalget til det totalt motsatte folkeslaget). Her får man en forholdsvis basic browser, men dog med den absolutt bredeste støtten for diverse standarder. Dette er også den ubestridte vinner når det gjelder stabilitet og til dels hastighet. De som ikke tror på dette kan kjøre en benchmark selv. Det er ikke akkurat vanskelig å spotte hastighetsforskjellene her, da det ikke akkurat er snakk om forskjeller med millisekunds-presisjon. Det eneste unntaket er Mozilla, som er forholdsvis kjapp til å rendre (men djevelsk treig til å starte).

Den er førstevalget fordi den er forhåndsinstallert på 90% av pcene som selges i verden. Har brukt opera i ca 1 år nå, og jeg kan ikke skjønne at du mener IE er raskere enn opera? Min erfaring er at opera er en del raskere enn IE, spesielt hvis siden du skal åpne er treg. Opera har litt problemer med enkelte sider, men det kan jeg leve med, da åpner jeg dem bare i IE.

En STOR fordel med opera er at når du trykker back går den rett tilbake, den må ikke loade siden som man må gjøre i IE. Bare det gjør surfingen mye raskere. Kjører forrsten gratis versjonen av opera, banneret plager meg ikke i det hele tatt. Må jo støtte norsk næringsliv :)

Lenke til kommentar
"g søeord +ditt +datt" på samme plass som du skriver nettadresser, dette gjør at du søker på google

eller w søkeord for å søke på download.com

Takk! Det visste jeg ikke. Er det flere som har slike geniale snarveier?

Veldig interessent tråd dette. Selv bruker jeg Opera 7.23 og er meget fornøyd. Har også testet 7.50b ute å bli spesielt imponert. Vel. Jeg får vel gi den en sjanse ettersom det fortsatt er beta. Må si jeg ikke kunne klart meg uten Opera. "Et tygg, og du er hekta, hekta, hekta..."

Til dere som fortsatt sitter med sikkerhetshullet selv, IE: Bytt til Opera!

Endret av CobraM
Lenke til kommentar
Selv aner jeg ikke hvilke standarder du refererer til. Men jeg har hørt akkurat det samme som deg, dog uten noen referanse til faktisk dokumenterende materiale. Men jeg kan nok tenke meg at vi kan legge et ekstra sterkt trykk på "har prøvd".

Det vedkommende tenker på er at opera spiller etter reglene til w3.org. For de av dere som ikke vet hva dette er så er dette et konsortium som prøver å lage standarder for å gjøre ting litt lettere i web-koding. Nå er det nå engang slik at enkelte store konserner her i verden er litt for "grådige" i sin tankegang og ønsker å avvike fra normen og innføre egne varianter av html (med mere). Er dette riktig å gjøre? Spør du meg. Nei!

For det andre så er jo Opera ett norsk produkt som fungerer glimrende, de fleste burde jo prøve det før de uttaler seg.

Som en genial sjel sa engang i en lignende diskusjon her i forumet.

"Opera er jo ikke større å laste ned enn de fleste sikkerhetsoppdateringene til IE"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...