Gå til innhold

Hvorfor linux

^aM^

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du har ingen problemer med å vite at du gjør noe ulovlig hver gang du skrur på datamaskinen?

nei, egentlig ikke

at det er ms som svir (dvs; ikke tjener enda mer (synes gates har nok med sine 2-300 milliarder)) gjør saken veldig enkel

Skrullete logikk. MS tjener faktisk på at du bruker pirat XP. Du er med på:

1. streaming blir sendt i wma.

2. websider blir kodet for IE

3. XP blir kjørt ut i bedrifter

for å nevne noe. Alt tjener MS på.

Lenke til kommentar
ikke for å være vanskelig, men jeg har vokst opp med ms, kjører xp nå (er på vei over til linux), men har aldri betalt en krone for programvare. et par spill for noen år siden er alt. så dette med gratis er ikke god nok grunn. man har jo astalavista.com..

I tillegg til de moralske aspektene som er nevnt, er det jo forskjell på miljøer. Noen syns kanskje det er greit å kopiere programmer til privat bruk, men bruker Statoil og Hydro piratversjoner av Windows på sine maskiner tror du? Eller hva med skoleverket?

Det er rett og slett enorme kostnadsbesparelser involvert ved å bytte ut gamle proprietære OS med f.eks GNU/Linux.

Og uansett er det mer praktisk å bruke lovlige programmer.

1. Liten risiko for virus/trojaner og annet makkverk

2. Slipper problemer med buggy cracks o.l. (Kopibeskyttelsen i 3dstudio skapte store problemer i gamle dager)

3. Kan miste funksjonalitet i piratkopi - nesten alle nyere spill krever cd-key for online-spill

4. Support? (Gjelder ikke alle software)

5. Programmene kan oppgraderes uten noe stress med å "bytte ut key'en", "skaffe ny crack" o.l. Og når det f.eks gjelder antivirus-programmer er det jo helt essensielt at det er enkelt å oppgradere. Det sammen gjelder Windows, som har gradvis blitt mer kronglete for de ulovlige brukerne. Hvis Microsoft virkelig hadde gått inn for det, kunne de gjort det klin umulig å komme inn på windows update for ulovlige brukere.

Når det gjelder opensource-programmer har man enda flere fordeler, som f.eks:

6. Enda mindre risiko for virus/trojaner i programmene siden alle kan se på kilde koden

7. Uavhengige eksperter kan finne sikkerhetsfeil (spesielt viktig i server-programmer)

8. Programmene kan tilpasses og porte's av brukeren

9. Mindre avhengig av utvikleren - stopper utviklingen kan andre ta over

10. Det fins ingen hemmeligheter noe sted, og brukere risikerer ikke å bli låst fast til en leverandør

10. Slipper å finne opp hjulet på nytt hver gang, siden det er fullt tillatt å "rappe" kode mellom f.eks GPL-lisensierte prosjekter

Lenke til kommentar
at det er ms som svir (dvs; ikke tjener enda mer (synes gates har nok med sine 2-300 milliarder)) gjør saken veldig enkel

Så du liker ikke Microsoft, men likevel benytter du deg av produktene deres?

jeg liker ikke måten de leker bedrift på. ingen andre har laget et fullverdig system like enkelt å sette opp som dem. + at jeg er oppvokst på dette.

QUOTE (ways @ 02/02/2004 : 15:56)

QUOTE (DummeGaas @ 02/02/2004 : 14:48)

Så du har ingen problemer med å vite at du gjør noe ulovlig hver gang du skrur på datamaskinen? 

nei, egentlig ikke

-det er vel ikke mulig å streame fra feks nrk.no i noe annet enn .wma. altså må jeg tilpasse meg for å få tilgang.

-bruker ikke ie. ie suger. bruker opera.

-hva i allverden har denne med meg å gjøre??

QUOTE (ways @ 02/02/2004 : 12:53)

ikke for å være vanskelig, men jeg har vokst opp med ms, kjører xp nå (er på vei over til linux), men har aldri betalt en krone for programvare. et par spill for noen år siden er alt. så dette med gratis er ikke god nok grunn. man har jo astalavista.com..

I tillegg til de moralske aspektene som er nevnt, er det jo forskjell på miljøer. Noen syns kanskje det er greit å kopiere programmer til privat bruk, men bruker Statoil og Hydro piratversjoner av Windows på sine maskiner tror du? Eller hva med skoleverket?

Det er rett og slett enorme kostnadsbesparelser involvert ved å bytte ut gamle proprietære OS med f.eks GNU/Linux.

Og uansett er det mer praktisk å bruke lovlige programmer.

1. Liten risiko for virus/trojaner og annet makkverk

2. Slipper problemer med buggy cracks o.l. (Kopibeskyttelsen i 3dstudio skapte store problemer i gamle dager)

3. Kan miste funksjonalitet i piratkopi - nesten alle nyere spill krever cd-key for online-spill

4. Support? (Gjelder ikke alle software)

5. Programmene kan oppgraderes uten noe stress med å "bytte ut key'en", "skaffe ny crack" o.l. Og når det f.eks gjelder antivirus-programmer er det jo helt essensielt at det er enkelt å oppgradere. Det sammen gjelder Windows, som har gradvis blitt mer kronglete for de ulovlige brukerne. Hvis Microsoft virkelig hadde gått inn for det, kunne de gjort det klin umulig å komme inn på windows update for ulovlige brukere.

Når det gjelder opensource-programmer har man enda flere fordeler, som f.eks:

6. Enda mindre risiko for virus/trojaner i programmene siden alle kan se på kilde koden

7. Uavhengige eksperter kan finne sikkerhetsfeil (spesielt viktig i server-programmer)

8. Programmene kan tilpasses og porte's av brukeren

9. Mindre avhengig av utvikleren - stopper utviklingen kan andre ta over

10. Det fins ingen hemmeligheter noe sted, og brukere risikerer ikke å bli låst fast til en leverandør

10. Slipper å finne opp hjulet på nytt hver gang, siden det er fullt tillatt å "rappe" kode mellom f.eks GPL-lisensierte prosjekter

-jeg har da ikke tenkt til å be statoil eller skoleverket om å bruke xp. jeg er helt for at de som vil, det offentlige og bedrifter skal gå over til linux. helt for! jeg bare sier at jeg føler meg mest komfortabel med xp, og vil fortsette med dette så lenge linux er slik det er i dag (med untak av noen av mine pc'er).

grunnen til at alt dette ble startet er bare at jeg sa at 'linux er gratis' ikke er godt nok.

går på dataingeniør og er helt enig med utviklingsapektene..

Lenke til kommentar
grunnen til at alt dette ble startet er bare at jeg sa at 'linux er gratis' ikke er godt nok.

Men nå var det jo ikke du som startet tråden. Er jo ikke alle som er enige med din tankegang her. Poenget mitt var å få fram at kostnadsbesparelsene kan være store. Selv om fjortissene sitter på gutterommet med Windows 2000 Datacenter og tror dem er l33t, så er det litt andre regler ellers i samfunnet.

MS-baserte løsninger koster rett og slett flesk, i tillegg til OS må man kanskje ha en haug med CAL's, kanskje noen enda dyrere Terminal Server lisenser. Og for å utnytte de andre MS-programmene fullt ut, ønsker man kanskje å sette opp en Exchange-server, og muligens en Sharepoint-server eller hva det heter. MS jobber hele tiden med å knytte programmene maksimalt sammen, og få brukeren totalt avhengig - ikke av ett program, men en hel serie med MS-produkter.

Det gjelder bare å klare å løsrive seg fra tyranniet...

Lenke til kommentar

Jeg har sagt dette før, men sier det gjerne igjen:

Jeg installerte en gang MS 200 Advanced Server (med 60 dagers prøve-tid eller hva det var). Det var moro når jeg satte opp domenekontroller og dhcp og alt det der, men jeg skjønte at jeg måtte ha noe som holdt mer enn 60 dager. Så jeg brukte litt tid på å lete etter Advanced Server som ikke hadde 60 dagers trial. Det fant jeg ikke(heldigvis vil jeg si i ettertid) så jeg bestemte meg for å installere RedHat. Det var UTROLIG mye mer morsomt når jeg klarte å få til samba, dhcp etc. der. Forskjellen, hastigheten og stabilitet kunne ikke sammenlignes; linux var overlegent. Siden den gang har jeg bare brukt linux mer og mer og har i dag ikke MS windows på noen av mine PC'er. :)

Lenke til kommentar

QUOTE (DummeGaas @ 02/02/2004 : 15:17)

QUOTE (ways @ 02/02/2004 : 14:56)

Så du liker ikke Microsoft, men likevel benytter du deg av produktene deres?

jeg liker ikke måten de leker bedrift på. ingen andre har laget et fullverdig system like enkelt å sette opp som dem. + at jeg er oppvokst på dette.

Ikke kom å si at f. eks. fedora (når det settes opp til å "ha maskina til seg selv") er vanskeligere å sette opp en f. eks. XP. Har gjort begge innstallene MANGe ganger, og foretrekker klart anaconda framfor XP sin halveis-tekstmodus-halveis-bedriten-gui installer. Og anaconda er langt mindre bugga. En kamerat av meg hadde prøvd å legge inn XP vha. oppgradering fra en tidligere versjon, men dette funka... dårlig. Da slang han inn cd'n, haket av på "fresh install (advanced)", og trodde alt skulle bli borte. Herregud så feil han tok. Neida, den oppgraderte ikke den gamle installen, den la inn en ny slik at han fikk to windowsmapper... Skal ikke si mer. Pc'n startet utrolig nok 1 av 5 ganger...

QUOTE (ways @ 02/02/2004 : 15:56)

QUOTE (DummeGaas @ 02/02/2004 : 14:48)

nei, egentlig ikke

-det er vel ikke mulig å streame fra feks nrk.no i noe annet enn .wma. altså må jeg tilpasse meg for å få tilgang.

-bruker ikke ie. ie suger. bruker opera.

-hva i allverden har denne med meg å gjøre??

1. Alle andre enn MS taper på wma. forbrukerene taper vha. streeeeng drm-skit og låsning til en propietær løsning/plattform, konkurentene taper ved at wma er integrert i OS'et som standard, og derfor blir det vanskelig å benytte noe annet for en innholdsleverandør. Og ikke kom å si at det ikke finnes annet en wma!

2. IE kommer med windows, og til mac. windows er vanligste OS. de fleste bruker IE. se WMA.

de to overnevnte punktene har det vært flere rettsaker om. MS har blitt dømt til å fjerne de fra OS'et, men svarer ved å integrere de sånn at de ikke kan fjernes - de er jo en del av windows!

3. grunnen til at MS driter i at privatpersoner kjører pirat, og kjører ut billig til skoler og u-land (dette ble bill nylig adlet for - jeg må spy), er ikke for å være snille. De gjør det for å sikre at du KUN får muligheten til å lære denne ene platformen, og ikke vurderer andre leverandører når du kommer ut i arbeidslivet. Slik at de år for år kan gjøre deg stadig mer avhengig, og presse prisene i været.

Og Linux er ikke bare gratis, men også fritt. Fritt til å gjøre hva du vil, og til å vite a du ikke kjører spyware ol. Eneste ikke OpenSource jeg kjører er Opera :yes:. APT vil altid være lettere enn kazaa (plukke ut programmet/programmene jeg vil ha, trykke "execute", og det blir lastet ned og lagt inn for meg)

Selv er jeg "linux-ansvarlig på skolen der jeg går (Valler VGS). Står derfor for driftingen av en server (debian, en 500 mhz 128 mb ram mørbanka AMD. Hadde uten problemer 41 dager oppetid før vi tok den ned for kernelbytte. kjørte LDAP, NFS, APACHE og MySQL) og fem arbeistasjoner (fedora). Driftes av meg i sammarbeid med to andre, og det er stadig snakk om utvidelse av maskinparken. Mulig vi skal få et eget lite datarom med skolelinux å teste på.

Lenke til kommentar
GNU/Linux er et operativsystem som gjør tilnærmet ALT Windows XP gjør, MINST like bra, for 2000 kroner mindre.

1. Kan jeg bruke mitt Pinnacle PCTV TV-kort i Linux?

2. Kan jeg fortsatt holde kontakten med mine MSN-kontakter?

Jeg må ha to "Ja" for å kunne gå over.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

La meg få sitere punkt 8 i retningslinjene.

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet.

ways kom med en adresse til en side som muliggjør bruk av programvare som ikke er gratis, uten å betale for det, og brøt dermed denne retningslinjen. Noe som bekreftes av at moderator fjernet adressen. Problemet er bare at før moderator fikk fjernet linken, hadde tre - fire quotet hans innlegg, uten å fjerne denne informasjonen, noe som i praksis gjør at de også bryte samme retningslinje. Vil bare oppfordre de aktuelle personen til å fjerne adressen før de får en mod på nakken, og samtidig oppfordre til at man ikke helt ukritisk quoter andres innlegg, siden det faktisk kan føre til at man bryter en eller annen retningslinje. :)

Når det er sagt, å si at istedenfor å bruke gratis programvare, kan man jo bare stjele programvare som ikke er gratis, er mildt sagt tåpelig. Selvsagt er det et poeng at programvaren er gratis. Det gjør at mange firmaer kan spare store beløp. Det forutsetter selvsagt at man har mennesker som behersker andre operativsystemer enn windows. Selv om du ikke direkte vil tvinge din framtidige arbeidsgiver til å bruke windows gjør du det indirekte.

Det finnes MSN kloner til linux. Hvordan det er med drivere til tv kortet er jeg mer usikker på.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
GNU/Linux er et operativsystem som gjør tilnærmet ALT Windows XP gjør, MINST like bra, for 2000 kroner mindre.

2). Ja, det er mulig.

1). Ja, det er også mulig, men det kommer ann på kortet ditt: http://bytesex.org/bttv/

btw. mulig det finnes andre drivere til det kortet også, dunno

Endret av xeon
Lenke til kommentar

begge disse er preinstallert i mandrake i allefall, husker ikke helt hvordan det er med fedora. Uansett, gaim er "standard" easy-gnu/lunix distro klone og pinnacle kortet fungerer utmerket, gjerne uten noen installasjoner fra brukeren (Mandrake og SuSE har f.eks. installert flere tv programmer klare til bruk som default)

ellers foreslår å sjekke følgende linker:

http://gnuwin.epfl.ch/en/index.html

(sjekk også "move to linux i menyen)

http://www.nordicos.org/?lang=no

http://theopencd.sunsite.dk/

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Svarer dette screenshottet på spørsmålene dine?

http://gspr.dyndns.org/~gspr/pics/screensh...-1076116260.png

(Gentoo GNU/Linux).

Til venstre har vi programmet "tvtime", som ved hjelp av de såkalte "bttv"-driverne viser bilde fra mitt Pinnacle PCTV-kort. Til høyre ser vi Kopete pålogget MSN.

Edit: Beklager det enorme screenshottet :p - skal jeg ta det vekk?

## Tatt bort! -blacktower ##

Endret av blacktower
Lenke til kommentar

vel. personlig bruker jeg linux på 3/4 maskiner hjemme.

Grunnen til at jeg bruker ms på den ene er pga spill.

Men de andre er server pc'r..

så jeg lurte litt på om viss jeg går over til desktop.

vil jeg da kunne laste ned filmer , spill , mp3 osv ?

Vil jeg kunne få kontakt med et windows nettverk?

Dette er noe jeg har lurt litt på.. for viss jeg hadde fått en eller annen

garanti for å kunne spilt alle widnows kompetible spill. Hadde jeg nok gått

over til linux med en gang....

Og jeg vil heller ikke miste mine mange gb med filmer , mp3 er og serier...

Endret av Instict
Lenke til kommentar

Filmer og mp3 er ihvertfall ikke noe problem. Faktisk er det nesten enklere i Linux for mplayer tar jo "alle" filformater som fins. I Windows må man laste ned endel ekstra codecs til Media Player eller hva man bruker.

MP3 er selvfølgelig heller ikke noe problem, men noen distroer (Redhat/Fedora) har ikke dette med i selve distroen pga patenter. Må derfor laste ned en liten rpm-pakke i tillegg, men det går fort.

Regner med du sikter primært til windows file sharing, og dette løses vha Samba. Du kan mounte alle samba-shares transparent inn i ditt eget filsystem, f.eks:

mount -t smbfs //godserveren/filmer /filmer

Så har du tilgang til filene under katalogen /filmer på ditt system

Nei, noen sånn garanti vil du nok aldri få. Wintendo og GNU/linux er to vidt forskjellige operativsystem, og native programmer vil jo alltid være å foretrekke. Ellers må en eller annen form for emulering til, og det vil aldri fungere helt optimalt.

Ene muligheten er å kjøre en fullstendig maskin-emulator som Bochs eller VMWare og installere Windows inne i denne, men dette resulterer i kraftig nedsenket ytelse og vil ihvertfall ikke kunne brukes til nyere spill.

Det andre er å bruke Wine (eller varianter som WineX og Crossover Office). Disse emulerer ikke hardware, men inneholder en egen implemetasjon av Win32-API, og kan derfor kjøre windows-kode mer direkte. Ytelsen blir bedre, men problemet er jo at MS holder det meste som er av specs tett til brystet, og slike prosjekter vil alltid ligge flere hakk bak "originalen". Alt vil derfor ikke fungere som det skal. Men det går an å kjøre endel spill og programmer som IE, MS Office osv for de som av en eller annen sær grunn vil kjøre disse programmene :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
vel. personlig bruker jeg linux på 3/4 maskiner hjemme.

Grunnen til at jeg bruker ms på den ene er pga spill.

Men de andre er server pc'r..

Og jeg vil heller ikke miste mine mange gb med filmer , mp3 er og serier...

Å laste ned ting går bra, man har tilgang på ftp-klienter, p2p-klienter etc. Du kan se filmer og høre på musikk og bruke de gamle windowspartisjonene til lager (fat32 er en fordel mtp skrivestøtte etter det jeg har erfart). Du vil kunne kommunisere med windowsnettverk med Samba og det vil gi utmerket funksjonalitet og ytelse. Eneste problemet er spill: Du kan alltids bruke WineX/wine for å kjøre noen av dem og det finnes en del spill som eksisterer orginalt til linux (quake3, enemy territory osv), men i bunn og grunn er linux dårligere på spill enn windows siden spillene lages til nettopp windows. Man skifter ikke til linux hvis hovedformålet med datamaskinen er dataspill.

Lenke til kommentar

Nå må vi huske på at ikke alt er "supert" med linux heller, men ja, jeg er enig med de aller fleste linux fans her! linux er bedre enn windows. Hadde det ikke vært for at jeg trenger windows for spillene mine (vet at man kan bruke wine, men kan man kjøre alle windows baserte spill/programmer med dette?) så hadde jeg brukt linux hele tiden, jeg bruker linux på laptoppen min! men kan alt for lite til å gå helt over til linux!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...