^aM^ Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Som sagt bare lurer på hva linux kan som ikke winXP kan?? hvis noen er snille så gidder de mekke en fordel liste med linux... MvH aM.| Lenke til kommentar
bkak Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Spørsmålet går egentlig ikke på hva de forskjellige operativsystemene kan, men hvordan de gjør det de kan. Linux har sin måte, windows sin. Jeg føler meg langt mer komfortabel i *nix siden det er lett å tilpasse og har mange programmer som gjør det de skal til det. Linux er ikke noe for progamere, mer noe for powerusere(man kan ikke spille mange spill og linux retter seg til en avansert brukergruppe i mange tilfeller.) Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Programvare bør være fri (se http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html), og det er dette Linux klarer som Windows XP ikke klarer. Begge kjører på en turingkomplett maskin, og kan derfor gjøre nøyaktig de samme oppgavene, sånn vitenskapelig sett. Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Mine argumenter er blandt annet: - Det finnes en utrolig mengde gode gratis programvare - Linux er en veldig stabil platform - Linux kan konfigureres til å bruke lite ressurser og du slipper å oppgardere PC hele tiden - Det er ingen plagsomme påminnelser om at du må registere ditt eller datt slik som default XP plattform er. Den sladrer heller ikke til MS for alt du gør med PC'n din. - Siden kildekkode og alt er åpent kan du lære mye av å bruke Linux, selv om du ikke er programmerer - Linux er ikke bare et operativsystem men også et helt minisamfunn som du kan ta del i og ha stort utbytte av - Det er en sikker platform som ikke er plaget med virus og det er kjempegøy å prøve noe nytt! Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ikke minst, man opplever en stor grad av personlig utvikling hvis man lærer seg linux/bsd Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Valgmuligheter. Du kan velge GUI-et KDE, Gnome, Fluxbox, Blackbox, Enlightenment, xfce, mm. Konfigurasjonsmuligheter. Du kan herpe systemet ditt fullstendig om du vil! Når det er nevnt, så er min _desktop_ en P187 med 100mb ram, Linux med Fluxbox kjører helt fint på den, Opera er dog noe tregt, men det funker. WinXP på denne? Trooor ikke det nei.. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg kjører Linux hjemme fordi det er morsomt å lære noe nytt. Linux er kommet for å bli og jeg tror det er viktig å lære seg å beherske ihvertfall basic's for plutselig en dag kommer man i en jobbsituasjon der Linux-kunnskap kan være veldig viktig. Jeg har også en gammel laptop som er 266Mhz/128RAM og den kjører jeg Linux på helt utmerket og 100% stabilt... Bruker den med WLAN som surfestasjon i sofakroken. skulle jeg kjørt MS på den, måtte det være 98, og det er jo vanvittig bra da... NOT! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 1) GNU/Linux er fritt. Koden er åpen, og du kan gjøre hva du vil med både kode og program, så lenge du ikke gjør koden ufri. Windows XP er lukket. Du (og/eller folk som er flinke nok) kan ikke forbedre operativsystemet innvendig. 2) GNU/Linux er gratis. Windows XP koster tilnærmet 2000 kroner. Det er en enorm sum når man tenker på at en vanlig maskin koster kr 6000-10000! 3) GNU/Linux er sikrere. Windows har "alltid" vært bygd rundt en sikkerhetsmodell som er totalt hull i hodet. Ja, ting er blitt en verden eller to bedre fra Win95 til XP, men det er enda ikke bra nok. Se bare på IE-hullene som kommer i tur og orden. Fri og åpen kode gjør også at alle har innsyn i hvordan programmet fungerer, og sikkerhetshull oppdages da MYE lettere. 4) Etikk. Microsoft holder kunnskapen som utgjør Windows tett til sitt bryst. Er det ikke alltid bedre at kunnskap er tilgjengelig for hele menneskeheten? Det er noe av idelogien til GNU. 5) Med unntak av spill og svært spesialiserte oppgaver, kan man gjøre ALT i GNU/Linux som man kan gjøre i Windows XP. Kanskje bryr du deg ikke om fri og åpen kode, eller ideologi, men du bør i hvertfall ta inn over deg at GNU/Linux er et operativsystem som gjør tilnærmet ALT Windows XP gjør, MINST like bra, for 2000 kroner mindre. Det bør i det minste bety NOE. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 4) Etikk. Microsoft holder kunnskapen som utgjør Windows tett til sitt bryst. Er det ikke alltid bedre at kunnskap er tilgjengelig for hele menneskeheten? Det er noe av idelogien til GNU. Viktig å huske på dette den dagen du oppdager den begrensede funksjonaliteten Linux har med NTFS. Dette er ikke fordi linux er gammelt/suger/etc., men fordi Microsoft nekter å la andre få vite hvordan man får skrevet til ntfs eller å få lest av krypterte data. Samme gjelder WMV og WMA også. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg har forstått at linux er gratis,men koster ikke alle distroene noe? Red Hat etc.? Er det bare kernelen som i utgangspunktet er gratis? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg har forstått at linux er gratis,men koster ikke alle distroene noe? Red Hat etc.?Er det bare kernelen som i utgangspunktet er gratis? Nei, de fleste distroer kan lastes ned gratis fra nettet, f.eks: - Fedora - Debian - Slackware - Mandrake - SuSE (med ftp-install) - Gentoo Men det er selvsagt også fullt mulig å kjøpe en offisiell distro. På den måten støtter man de som har laget distroen, man får med installasjonsveiledning og ofte en eller annen form for support. Lenke til kommentar
nxm Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Men det er selvsagt også fullt mulig å kjøpe en offisiell distro. På den måten støtter man de som har laget distroen, man får med installasjonsveiledning og ofte en eller annen form for support. Priser er adskillig mye mindre enn WinXP hadde kostet... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 En annen viktig ting å få med: - Multitasking. Det er lett å glemme når man kommer på en windowspc (skal typisk hjelpe noen med å få opp nettverket på LAN osv.), og du begynner å gjøre hundre ting på en gang (åpne tre-fire programmer, laste ned noe, og slenge opp et konsoll. Jeg er en konsollslave). Samtidig ser du omtrent det hvite i øyet til pc's eier, før han ber deg ta det litt med ro, og ikke gjøre alt for mye på en gang. last bare inn ett program om gangen! sier de (ikke sikkert de sier det helt slik, men jeg vant til at en maskin fungerer mer eller mindre uten lagg selv om jeg f. eks. kompilerer noe og cpu går på 100%... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg har forstått at linux er gratis,men koster ikke alle distroene noe? Red Hat etc.?Er det bare kernelen som i utgangspunktet er gratis? Nei, det er akkurat derfor jeg konsekvent bruker "GNU/Linux" istedet for "Linux" når jeg skriver. "Linux" er kjernen. Den er fri og gratis. "GNU"-programvare utgjør hele grunnplattformen i operativsystemet, og det aller aller meste av resten av distroene er lisensiert under GNU sin lisens, "GPL". I følge denne lisensen kan likevel distro-produsenter som RedHat selge sin distro hvis de vil. Lisensen sier imidlertid at de også alltid må gjøre kildekoden fritt tilgjengelig for alle. Og det er den. Som folk tidligere har nevnt, er det mange gratisdistroer, og mange av dem er langt bedre enn kommersielle distroer, mener nå jeg. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Gode innlegg, gspr. Det er alltid litt både trist og komisk å følge Windows-folks reaksjoner når de forstår hvor omfattende friheten til GNU-lisensisert programvare er. De kan liksom ikke helt tro det, så vandt er de til å leve plugget inn i Microsofts Matrix. Velkommen til den frie verden, sier jeg bare Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ikke for å være vanskelig, men jeg har vokst opp med ms, kjører xp nå (er på vei over til linux), men har aldri betalt en krone for programvare. et par spill for noen år siden er alt. så dette med gratis er ikke god nok grunn. man har jo [link fjernet av moderator] Lenke til kommentar
gspr Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ikke for å være vanskelig, men jeg har vokst opp med ms, kjører xp nå (er på vei over til linux), men har aldri betalt en krone for programvare. et par spill for noen år siden er alt. så dette med gratis er ikke god nok grunn. man har jo astalavista.com.. Jada. Og Porscher er minst like økonomiske biler som Opel, siden man ikke trenger å bruke en krone på dem! Man bare stjeler dem! Herregud for en tankegang... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Porscher er minst like økonomiske biler som Opel Disser du Opel? Grrr... neida Enig, man kan ikke argumentere med at "jammen jeg kan jo bare laste ned XP på Kaaza". Det er like ille som annet tyveri. Det er også viktig å poengtere at Fri programvare ikke nødvendigvis er synonymnt med gratis. Jeg kjører to distro'er hjemme, Fedora og Mandrake, begge to lastet ned for en slikk og ingenting. Siden jeg syntes Mandrake var så bra, har jeg valgt å kjøpe bøker av dem og på den måten støtte selskapet. Jeg vurderer også å melde meg inn i MDK Club (abonnement) og sponse dem videre på den måten. På denne måten får jeg vanvittig mye mer tilbake for de ca. €50 det vil koste meg i året, fremfor å kjøpe en XP-lisens til det tredoble. Nå eier jeg en XP-lisens uansett som MSDN-abn. via jobben, men det var desidert siste gangen jeg installerer et Microsoft OS hjemme Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ikke for å være vanskelig, men jeg har vokst opp med ms, kjører xp nå (er på vei over til linux), men har aldri betalt en krone for programvare. et par spill for noen år siden er alt. så dette med gratis er ikke god nok grunn. man har jo astalavista.com.. Så du har ingen problemer med å vite at du gjør noe ulovlig hver gang du skrur på datamaskinen? Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Så du har ingen problemer med å vite at du gjør noe ulovlig hver gang du skrur på datamaskinen? nei, egentlig ikke at det er ms som svir (dvs; ikke tjener enda mer (synes gates har nok med sine 2-300 milliarder)) gjør saken veldig enkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå