Gå til innhold

Flashing av BIOS


Icenor

Anbefalte innlegg

Jeg prøver og flashe BIOS men jeg greier det ikke.

Jeg har en 5385EA Compaq Presario PC.
Hovedkorte er Compaq model.

Jeg fant 2 oppdateringer til ROMpaq på compaq sin nettside ([url="http://h20015.www2.hp.com/en/softwareList.jhtml?reg=&cc=us&prodId=compaqpres93274&lc=en&plc=&softitem=Microsoft%20Windows%20XP&sw_lang=en&pagetype=software"]Link[/url])

Har prøvd med begge filene både i Windows og kopiere det over til en diskett og starte pcen med disketten i, men jeg får bare melding om at det er en diskett i stasjonen og at jeg må fjerne den for å gå videre.

Kommer det til å hjelpe å oppdatere BIOS på ytelse?

Jeg får elendig FPS i Battlefield spesielt i kamp. :cry:

Jeg har:

2GHz P4
1024MB SDRAM
ATI Radeon 9600XT 256MB
1GB Nedlasting på internettet

Noen som vet hva jeg burde forvente av FPS? Spiller ingen rolle om settings er høyt eller lavt lagger like mye uansett. :thumbdown:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må lage en oppstarts diskett først.

Ta og formater disketten i windows og kryss av "gjør denne til oppstarts diskett for ms-dos" så legger du bios filene på den etterpå..

Men Vær 100% sikker på at du har rett bios,har du feil bios så ødelegger du maskinen din..

 

TaZ

Lenke til kommentar

Ville byttet hovedkort til et som tar ddr-ram. Du trenger ikke mer enn et hk basert på i848-chipsettet, som f.eks. dette fra Abit. Sett inn en PC3200 DDR-brikke, og vips så får du utnyttet den båndbredden din P4 er god for, nemlig 3,2 GB/s. Dette er en ganske rimelig og god oppgradering, og er en del bedre enn båndbredden på 1,05 GB/s som du har nå...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg prøver og flashe BIOS men jeg greier det ikke.

 

Jeg har en 5385EA Compaq Presario PC.

Hovedkorte er Compaq model.

 

Jeg fant 2 oppdateringer til ROMpaq på compaq sin nettside (Link)

 

Har prøvd med begge filene både i Windows og kopiere det over til en diskett og starte pcen med disketten i, men jeg får bare melding om at det er en diskett i stasjonen og at jeg må fjerne den for å gå videre.

 

Kommer det til å hjelpe å oppdatere BIOS på ytelse?

 

Jeg får elendig FPS i Battlefield spesielt i kamp. :cry:

 

Jeg har:

 

2GHz P4

1024MB SDRAM

ATI Radeon 9600XT 256MB

1GB Nedlasting på internettet

 

Noen som vet hva jeg burde forvente av FPS? Spiller ingen rolle om settings er høyt eller lavt lagger like mye uansett. :thumbdown:

uff a meg, CompaQ er jo ikke akkurat det letteste og ha med og gjøre da. :no:

 

husker jeg skulle låne min mors diskettstasjon en gang (på hennes compaq) og satt den inn igjen etter bruk. og når jeg skulle starte maskinen hennes. ble det MYE jobb for maskinen ble helt tullete. selvom jeg ikke hadde startet den uten diskettstasjon engang... :thumbdown:

Lenke til kommentar

ok jeg har bursdag straks (11/02 :cool: ) så jeg får skaffe meg nytt hovedkort

 

men betyr det at jeg må kjøpe et nytt cabinet??? Jeg bruker pcen primært til spilling så hvilket kort burde jeg kjøpe ???

 

Hva mener du med at minne er flaskehals?

 

 

Nye hovedkorte må nesten kunne bruke (siden jeg har ikke så veldig lyst til å kjøpe nytt av alt det der):

 

SoundBlaster Live 5.1

P4 2.0GHz

120GB UltraDMA HardDrive

ATI Radeon 9600XT 256MB

Endret av Icenor
Lenke til kommentar

Kjøp dette hk fra Abit. Da kan du kjøpe PC3200 DDR-RAM, og resultatet blir at du får mye høyere minnebåndbredde, med andre ord utnyttet minnebåndbredden til din CPU 100%. Valgte single ddr hk siden dette minnet matcher din CPU sin bus-hastighet.

 

Edit: Det koster ikke så mye heller, og du får kvittet deg med hk'et fra Compaq

 

Edit: Selv om det står 800 MHz FSB, går det bra med en CPU med 400 MHz fsb, da hk'et er bakoverkombatibelt. Bare pass på at du setter riktig RAM divider slik at du kjører 400 MHz DDR-hastighet

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å bytte HK & RAM så tror jeg faktisk jeg heller hadde sett hva jeg fikk for hele PC'n. Evt. skaffe et av de skjermkortene til 300kr, og beholde det du har. Mange er desverre villige til å betale mye for Merke PC'er. Mange mange av de jeg kjenner lever i den villfarelse at Dell, Compaq og Fujitsu-Siemens er overlegent alt annet og er villige til å betale deretter.

 

Cheiftec Dragon ATX 632.-

Sony DVD-ROM 341.-

AMD XP2500+ 771.-

Sony Floppy 137.-

Seagate 7200.7 120GB 762.-

Abit NF-7 2.0 727.-

Corsair Value 512MB DIMM 800.-

MS Valuepack Mus & Tast 282.-

Sapphire 9600XP 1395.-

Vifte, CPU, Silent Breeze 227

-----------------------------------------

Sum 6074.-

-----------------------------------------

+ evt. OS

Har satt opp denne spec'en til folk som skal ha noe rimelig som man kan spille på, de har kjøpt og synes de har fått en relativt kjapp og støysvak PC.

 

Edit: Ser du ikke har så lyst å bytte alt, kan jo forstå det. Du får tenke etter hva du synes du har råd til, hva som er viktig og hva som "lønner seg".

Endret av larskrru
Lenke til kommentar

Jeg satser på Stigfjel sitt HK forslag hvis ingen andre vet om noe bedre

 

Kan ikke forstå hva HP driver med. De må jo vite at å blande P4 med SDRAM'et kommer til å senke ytelsen til CPU'en (hvis jeg har forstått det riktig) Er det letter å Flashe BIOSen til dette HK enn Compaq sitt?

Lenke til kommentar
Kan jeg bruke begge samtidig da?
Neppe,men uannsett er jo DDR billigere enn SD for tiden...

Selg den gamle,kjøp ny og få penger til overs! :D

 

Fant noen priser på ram hos PS Data:

Memory 256MB PC-333 DDR PC2700 Original, 256MB PC-333 391,-

 

Memory 256MB SDRAM PC-133 Original 168Pin, 256MB PC-133 564,-

 

Festlig :D

EDIT:Jeg bare roter,på tide å legge seg.... :cry:

Endret av Fiesta
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å beholde pcen, for å selge den og bygge en egen har jeg alt for lite erfaring med. Kan heller gi denne til søsteren min og bygge en nye en, hvis jeg forrtsatt har bruk for pc i fremtiden.

 

Ok da blir alt slikt:

 

P4 2.0GHz

120GB HardDisk

ATI Radeon 9600XT 256MB

Dette HK fra Abit

Elixir 512MB DDR PC3200

 

Har jeg noen store mangler da, eller "flaskehalser"?

Endret av Icenor
Lenke til kommentar
Jeg satser på Stigfjel sitt HK forslag hvis ingen andre vet om noe bedre

 

Kan ikke forstå hva HP driver med. De må jo vite at å blande P4 med SDRAM'et kommer til å senke ytelsen til CPU'en (hvis jeg har forstått det riktig) Er det letter å Flashe BIOSen til dette HK enn Compaq sitt?

Å flashe BIOS til dette hk vil nok være betydelig enklere, siden det hk som du antakelig vil gå for ikke har de sperrene som hk til merke-PC har.

Grunnen til at Compaq blandet P4 med SDRAM, var på grunn av at de ville gjøre stor profitt.

Lenke til kommentar

Du sier du ikke vil bygge en ny for det har du forlite erfaring med, men du vurderer altså å bytte hovedkortet?

 

Jeg klarer ikke helt å se forskjellen på å skru det nye hovedkortet ditt inn i et compaq kabinett eller om du skrur det inn i et nytt, bortsett fra at jeg er usikker på hvor godt det passer i Compaq'en. Ved å bytte hovedkort så gjør du jo så å si akkurat det samme som å bygge en ny pc. CPU og minne må ut, alle kabler etc. Så ut med hovedkortet og inn med et nytt, inn med CPU, Minne og alle kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...