Gå til innhold

FTP vs P2P

Laibach

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FTP er, iallefall som regel, dedikerte maskiner med masse plass som har et serverprogram kjørende. Så logger folk seg på maskinen med brukernavn og passord (Finnes unntak på visse offentlige FTPer som tillater anonyme brukere), leter gjennom mappene på maskinen til de finner det de vil ha og starter overføring. FTP kan også lett sperre antall brukere, max upload, max påloggede og par andre småting.

P2P derimot. La oss ta for oss P2P-tjenesten Direct Connect. Her er det så og si bare personlige PCer som folk bruker som er pålogget og når de går og legger seg blir da også som regel maskinen skrudd av og filoverføringen din må vente til nesten dag, hvis perosnen da kommer online. Ellers så støtter kanskje nettverket resume fra andre brukere og du kan da laste ned resten fra dem istedenfor. KaZaA støtter jo f. eks nedlastning av samme fil fra flere brukere, SAMTIDIG. Når du så joiner en "hub" med DC, eller bare starter opp Kazaa, kan du med en gang søke gjennom alle filene til alle andre brukerene og dobbeltklikke på dem for å forhåpentligvis begynne overføring. Også her kan antall brukere som får laste ned filen fra deg stilles lett, max hastighet er ikke så ofte du får stille på.

Hmm, uff, gidder ikke skrive mer nå, men jeg tror jeg har dekket det meste. Største fordelen er uansett at med P2P kan du søke gjennom filene til alle andre brukere, mens i FTP må du logge deg inn på 1 og 1 maskin og lete etter filer. Men så får du kanskje også oftere raskere hastighet og større sjanse for at du får hele filen :) I P2P er det MANGE som jukser med det de deler, hastigheter og annet dritt. I Kazaa er det praktisk talt umulig å skaffe seg mp3er også, da det ligger for mye falskt der

Lenke til kommentar

En annen viktig forskjell er at en FTP er mye mer "eksklusivt", man kommer ikke inn på en FTP uten å vite den nøyaktige adressen, og kommer igjen ikke inn uten riktig brukernavn og passord. Man kan ikke søke etter filer på mange FTP'r samtidig, da de ikke er kobla sammen i noe nettverk overhodet, men er selvstendige maskiner.

Når du først er inne, kan du både laste ned og OPP filer. Noen FTP'r har sperrer slik at man må laste opp f.eks. 1MB for å kunne laste ned 7MB..altså 1:7 ratio.

Eieren av FTP'n kan gi ulike rettigheter for ulike brukerkontoer.

En FTP er ei mye mer privat filsamling enn et p2p-nettverk, der hvem som helst kan søke etter filene du har delt og laste ned.

FTP-protokollen har eksistert siden internett's barndom, og kanskje før det også.

P2P er et fenomen som ble en farsott over internett etter at Napster ble berømt for sin ulovlige deling av musikk i 98/99. Før det var P2P bare en vanlig betegnelse på filoverføring i nettverk mellom flere maskiner på LAN.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål om FTP i samme slengen, hvis folk kan laste opp ting på serveren min hvis jeg hadde den, har de mulighet for å laste opp all mulig dritt da?

Ja. Men siden eieren har full kontroll kan han/hun jo nekte brukere å lasta opp all mulig dritt. Mange har en form for ønskeliste av hva dem vil ha, derfor holdes kvaliteten seg ofte høy.

Lenke til kommentar

Folk kan laste opp absolutt hva de vil ja. Men du må sjekke innimellom hva som har blitt lasta opp og slette. Har ikke sett noen form for script eller program som kan filtrere hva som kan lastes opp. Tror ikke det fins.

En annen ting, skriv i åpningsmeldinga til FTP'n din at alle må lage directory med navnet sitt i, og kun uploade i sitt directory. Da ser du om noen bare laster opp mannskit, og kan straffe dem med utestengelse elns.

Men dette funker selvsagt kun hvis hver bruker får eget brukernavn og passord.

Du kan også sette opp slik at alle brukerne har samme konto. Da vil brukernavnet være anonymous og passordet det de selv finner på. Men da kan du selvsagt ikke stenge ute noen uten å stenge ute alle de andre også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
:yes: Takker, grunnen jeg lurte var at jeg vurderer å sette opp en liten server for venner som står på 24/7.

TIPS:

Pass på å sette en streng firewall og helst ikkje bruke FTP-funksjonen

som ligger i Windows, den har veldig dårlig sikkerhet. Helst bør du sette

opp en egen Unix/Linux maskin for dette... Å bruke hovedmaskina di

vil eg ikkje anbefale, iallefall om du kan lite om sikkerhet på server, nettverk

etc.

Lenke til kommentar
tror nok ftp generelt er raskere enn p2p da

Jeg har allefall mellom 600 -700 KB/s fra raskere servere

på p2p så får jeg sjelden mer en 200 KB/s

Kommer sikkert ann på belastning osv også da...

Når jeg ser på nrk web tv så får jeg stabilt 890 KB/s

Har du 10mbit bredbånd *misunnelig*

Det er vel fordi vanlige folk ikke har mer en 2mbit linje, og de fleste har jo ADSL. Resten kan du regne ut selv.

*furter litt til*

Lenke til kommentar

Jeg har nok 2 Mbit ADSL linje....

Men 10 Mbit linje hadde ikke skadet da...

Men 2Mbit linje holder nok leenge hvis man ikke har ekstremt behov for å laste ned filmer, spill osv.

Kommer ikke bare ann på hvilken linje man har selv da, vel å merke, nytter ikke med 10 Mbit linje hvis den personen eller serveren man laster ned i fra har treg oppkobling. Ingenting er bedre enn det svakeste ledd.

Men har man internetttilgang i klassen T3 og laster ned en server eller en person med liknende linje så går det som regel veldig, men problemet er jo også at mange vil selvsagt laste ned fra folk/servere med raske linjer. Slik at disse belastes også til tider veldig hardt. Så hjelper det om man har 10 Mbit linje hvis 100 personer prøver å laste ned store filer fra deg samtidlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...