Gå til innhold

Guide : Flash 9800np/pro til 9800XT

Anbefalte innlegg

Så ble jeg og en lykkelig eier av et Radeon 9800XT... :D:thumbup:

PowerColor kortet mitt klarte det uten RAM sinks og med standard kjøler!

Men jeg fikk en del artifacts i windows etter flashen, men de ble borte etter jeg reinstallerte driverene! Gikk også fra 15710 til 16199 poeng i 3dmark 2001 SE!

Jeg brukte ATI Winflash, og det fungerte utmerket! Lettere en å boote fra diskett og minst like sikkert.

Endret av Johan123321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, nå lurer jeg veldig på noe her, sorry for alle de teite spørsmålene :\

Jeg satte på morro skyld Core'en til 412 og Mem til 360 og trykka på "find artifacts".. Det som skjedde forrige gang jeg gjorde det står et par poster opp: Grønne flekker, flimmer, etc..

MEN!

Nå skjedde det ingenting.. I hvert fall ikke på en kort stund.. Forrige gang klikka alt i løpet av de første 10 sekundene..

Men når jeg trykka på "abort" i ATITools, og den firkanten begynte å snurre, så lagde det en veldig rar lyd fra skjermkortet mitt.. En sånn irriterende lyd med høy htz, som en "hundefløyte" :p

Hva kan dette bety?

Og forresten, snakka med en fyr i dag om dette med overklokking av skjermkort, han sa at det var rart at man ikke la inn BIOS'en først, for XT-BIOS'en åpna plass for mer voltage, og dermed mindre sjans for artifacts.. Er han helt på jordet? :p

Virker som kortet ditt ble litt varmt ja!

Om ny BIOS gir mer spenning til f.eks. minnet, kan naturligvis minnet overklokkes høyere.

Men allikevel er det greit å teste FØR man flasher hva kortet kan klare. For XP-BIOS' standardinnstillinger innebærer høyere frekvenser for både minne og GPU som standard enn Pro-BIOSen. Det betyr at om kortet ikke klarer 412/360 FØR du flasher, kan du få problemer med å få flashet tilbake (om du ikke har et PCI-skjermkort liggende).

Ehm.. Er det noen måte jeg kan hindre dette på, eller er det bare for dårlig kjøling? Litt rart at så mange andre har gjort dette uten at det har skjedd det samme med de.. Kan denne lyden bare "gi seg" etterhvert, eller...?

Lenke til kommentar
Som da igjen tilsier at dette ikke vil gå? =(

Du må bare finne en bios for R9800XT med Samsung minne . Bruk Ati Winflash med den biosen du finner . Husk å ta backup av orginal bios før du begynner .

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Okay, men at jeg tror jeg har R350-kjerne og at det laget en rar lyd fra skjermkortet mitt når jeg prøvde den å overklokke den til 412 / 360 har ikke så mye betydning? TUSEN takk for alle svarene, folken! Dere har vært kjempesnille og hjelpsomme! Jeg skammer meg over hvor lite jeg vet om hardware :/

(Og JA, nicket mitt er ironisk til 1000 ;))

Lenke til kommentar

Jeg så denne guiden og tenkte at jeg skulle prøve det med mitt Connect3d 9800 pro-kort, som begynner å bli relativt gammelt nå. Da jeg mottok vga silencer og ram-sinks fra microplex og begynte å installere vga silencer'n merket jeg at det var R350-core. :(

Har lest diverse steder at det ikke er verdt det å flashe til xt, ettersom man får artifacts i 3dmark og muligens i nyere spill og.

Så det jeg lurer på er om det er ett bestemt kort man kan kjøpe fra f.eks komplett.no, hvor man er sikret at det er en R360-core?

Og forresten, takk for en inspirerende guide :)

Lenke til kommentar
Så det jeg lurer på er om det er ett bestemt kort man kan kjøpe fra f.eks komplett.no, hvor man er sikret at det er en R360-core?

Du får som regel R360 core på PowerColor og Sapphire...

Men skal du skifte skjermkort bare fordi du har R350 core? :nei:

Du kan sikkert overklokke kortet ditt til XT hastigheter, og der er ikke så mye dårligere.. ;)

Lenke til kommentar
Okay, men at jeg tror jeg har R350-kjerne og at det laget en rar lyd fra skjermkortet mitt når jeg prøvde den å overklokke den til 412 / 360 har ikke så mye betydning? TUSEN takk for alle svarene, folken! Dere har vært kjempesnille og hjelpsomme! Jeg skammer meg over hvor lite jeg vet om hardware :/

(Og JA, nicket mitt er ironisk til 1000 ;))

Hvis du har R350 core, så er det ikke vits å flashe. Du får skyggefeil i 3DMark2003 og i noen spill (FarCry).

Lenke til kommentar

Du får som regel R360 core på PowerColor og Sapphire...

Men skal du skifte skjermkort bare fordi du har R350 core? :nei:

Du kan sikkert overklokke kortet ditt til XT hastigheter, og der er ikke så mye dårligere.. ;)

Tviler på at jeg kjøper nytt på grunn av dette, var bare et spørsmål ;)

Har allerede klokka kortet en del, skal nok holde lenge.

Lenke til kommentar
mall thing to note, the R360 core is appearing now quite frequently in 9800Pro 128MB pieces. These can also be modded to a 9800XT 128MB using the hacked BIOSes found here with no artifacting issues.

This is different from the older 9800Pro (R350 core) -> 9800XT BIOS mods where people "claimed" an increase in performance due to the mod which was more than likely due to artifacts appearing in 3DMark03.

Using the Omega drivers (v2.5.22 onwards) which has a fix for such mods, the scores all go back to normal pre-modded levels.

It is no secret that the R360 core has certain shader optimisations over the 9800Pro. Also a 9800XT vs. a 9800Pro at the same clockspeeds, the 9800XT will win clock for clock due to these optimisations. My theory is, on the old core, with the BIOS flash, those optimisations were being called by the different programs (games, benchmarks etc) which resulted in artifacts and artificially increased the scores. Anyone who benchmarks regularly will state how artifacts can both decrease and increase scores.

Oh and one thing else, from memory the R350 cores had a default vGPU of 1.7v. The R360 scores have a vGPU of 1.8v or was it 1.75v. Either way, to increase o/cability, a vGPU mod ought to be done as well.

I dont believe that its just an issue with the PCB. Most of the people who have the newer R360 core and flashed it to a 9800XT 128MB have only two differences compared to a full fledged 9800XT 256MB (besides the obvious difference in RAM). The first one is that the overdrive feature is not available for usage (which IMO is pointless anyway). The second is that the built in temp readouts arent occuring which tends to suggest that the thermometer is not built into the core itself but to another part of the PCB, or if its in the core, it hasnt been connected.
Endret av SpinNdre
Lenke til kommentar

Bra post VeXx!!! :w00t: Interesang lesing!

Men øve til poenget...Min fyste post på HW btw :yes:

Eg ha nett kjøpt meg eit skjermkort: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB.

Eg har ikkje kjøpt noke nytt kjølesystem til kortet, (brukar det som føl me). Vil der vere forsvarleg av meg å flashe dette kortet til XT, eller kjem eg då til å svi det av?? :cry: Det vil noke vere litt seigt, tvilar på om garantien på kortet dekkar overklokking... :roll: Eg lurer på om eg kan klokke dette kortet vidare etter at eg har flasha det til XT, og om det er forsvarleg med kjølinga som er bundla med kortet... Eg har forresten 4 kabinettvifter i pc'n!

Håpar på svar så fort som råd! :D

Mvh. FZ.50-PoWaH

Lenke til kommentar
Bra post VeXx!!! :w00t: Interesang lesing!

Men øve til poenget...Min fyste post på HW btw :yes:

Eg har ikkje kjøpt noke nytt kjølesystem til kortet, (brukar det som føl me). Vil der vere forsvarleg av meg å flashe dette kortet til XT, eller kjem eg då til å svi det av?? :cry: Det vil noke vere litt seigt, tvilar på om garantien på kortet dekkar overklokking... :roll: Eg lurer på om eg kan klokke dette kortet vidare etter at eg har flasha det til XT, og om det er forsvarleg med kjølinga som er bundla med kortet... Eg har forresten 4 kabinettvifter i pc'n!

Håpar på svar så fort som råd! :D

Mvh. FZ.50-PoWaH

Velkommen til forumet forresten! Men on topic.. Jo da. Du kan flashe det til XT. Jeg kjører mitt Powercolor kort med den medfølgende kjøleren (som er en av de dårligste du får på 9800PRO kort) og det funker bra. Ingen artifacts! Men rammen blir alvorlig varm.

Lenke til kommentar
Bra post VeXx!!!  :w00t: Interesang lesing!

Men øve til poenget...Min fyste post på HW btw  :yes:

Eg har ikkje kjøpt noke nytt kjølesystem til kortet, (brukar det som føl me). Vil der vere forsvarleg av meg å flashe dette kortet til XT, eller kjem eg då til å svi det av??  :cry: Det vil noke vere litt seigt, tvilar på om garantien på kortet dekkar overklokking...  :roll: Eg lurer på om eg kan klokke dette kortet vidare etter at eg har flasha det til XT, og om det er forsvarleg med kjølinga som er bundla med kortet... Eg har forresten 4 kabinettvifter i pc'n!

Håpar på svar så fort som råd!  :D

Mvh. FZ.50-PoWaH

Velkommen til forumet forresten! Men on topic.. Jo da. Du kan flashe det til XT. Jeg kjører mitt Powercolor kort med den medfølgende kjøleren (som er en av de dårligste du får på 9800PRO kort) og det funker bra. Ingen artifacts! Men rammen blir alvorlig varm.

Johan123321: Har dette mye å si? Kan det skade kortet / bli ustabilt, osv...?

Og forresten, fikk du også sånn rar pipelyd når du overklokka ditt kort, som jeg fikk? Eller bytta du ut BIOS-en først, eller no?

Lenke til kommentar
Bra post VeXx!!!  :w00t: Interesang lesing!

Men øve til poenget...Min fyste post på HW btw  :yes:

Eg har ikkje kjøpt noke nytt kjølesystem til kortet, (brukar det som føl me). Vil der vere forsvarleg av meg å flashe dette kortet til XT, eller kjem eg då til å svi det av??  :cry: Det vil noke vere litt seigt, tvilar på om garantien på kortet dekkar overklokking...  :roll: Eg lurer på om eg kan klokke dette kortet vidare etter at eg har flasha det til XT, og om det er forsvarleg med kjølinga som er bundla med kortet... Eg har forresten 4 kabinettvifter i pc'n!

Håpar på svar så fort som råd!  :D

Mvh. FZ.50-PoWaH

Johan123321: Har dette mye å si? Kan det skade kortet / bli ustabilt, osv...?

Og forresten, fikk du også sånn rar pipelyd når du overklokka ditt kort, som jeg fikk? Eller bytta du ut BIOS-en først, eller no?

Det kan vel ikke skade kortet annet enn at det nekter å starte med feil bios. Da kan du alltids flashe tilbake: guide

Kortet mitt tok ingen skade, og jeg fikk ingen rar pipelyd. Jeg overklokka først for å sjekke, og så flasha jeg.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar så langt! :thumbup: Men har ikkje fått svar på alt eg vil endå:

1) Kan du brenne opp grafikkortet med å klokke, eller blir dette berre artifacts/pc'n ikkje vil starte???

2) Med det kortet eg har; kan vil det vere lurt å klokke meir etter at eg har flasha det til XT, (kansjke nokon Mhz til på Core... :hmm:

Håpar på raske svar, (igjen :thumbup: )

Mvh.

FZ.50-PoWaH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...