Gå til innhold

OS på RAM


kjaks

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt ganske mye på dette med en "harddisk" fri for mekanisk bevegelige deler. Jeg tenker meg en pc bassert på et EPIA kort og en slik disk for bruk i bil og båt, der vibrasjoner lett tar knekken på 3.5" disker. Det er bedre med 2.5" disker, og de tåler vanvittig mye mere enn 3.5", men allikevel, de ryker i de verste smellene de også.

 

Det finnes mange forskjellige løsninger til "minnebassert-harddisk". De fleste som er brukbare er også svært dyre.

 

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det perfekte hadde vært et lite *nix OS som starter når maskinen starter, lager en ramdrive på f.eks 1GB, og pakker ut et disk image fra HD til ramdrive og booter på dette. Dersom noen vet om noe som fungerer på denne måten, så rop ut.

Enig! Det er en god løsning. Det ville fjernet alle søkene og dermed gjort oppstarten mye mye raskere. (Det er jo søkene som tar mest tid, ikke selve overføringen)

 

Jeg har lest om skikkelig high-end løsninger som bruker SD-ram brikker til ramdisk. Denne er sikret mot strømbrudd med batteri. Løsningen jeg så var og er SCSI-basert og i 5,25"-format med 8-16 minneplasser. Søketiden på selve ram'en er bare 30-45 nanosekunder men selve SCSI-kontrolleren øker dette til mikrosekunder. Altså vanvittig mye bedre enn de raskeste harddiskene som har millisekunder søketid.

 

Jeg mener at flash har fantastisk søketid (mikrosekunder) men at transfer er alt for treg. Harddisk har middels ok tranfer, men elendig søketid. (D)Ram har både fantastisk søketid (selv med kontrollerens begrensning på mikrosekunder) og fantastisk transfer.

 

Hvis jeg skulle laget en perfekt ramdisk-løsning nå ville jeg satset på DDR-ram (for kompatibilitet og størrelse per modul) og laget et PCI-Express (16x) kort med 8-16 minneplasser (ECC/REG) + minnekontroller + batteribackup (Li-Ion/Li-Polymer for små plasskrav). Dette måtte selvfølgelig fått en harddisk-bios slik at den kjennes igjen av OS'et som en ekte harddisk. + Driver CD/floppy til Windows/Linux. En slik løsning kunne blitt relativt billig (~1000kr for kortet + ram), og ville tilbudt både fantastisk transfer og fantastisk søketid og ikke mistet minnet ved strømbrudd.

 

Edit: Man kan selvfølgelig lage et image til harddisk jevnlig , f.eks hver time, som en slags redundant (Raid1-mirror) løsning i tilfellet systemet blir stående uten strøm så lenge at batteriet går tomt.

 

Når det gjelder plass så mener jeg 1GiB holder til en gammel Win9x/NT-løsning med gammel/kompakt programvare. (Ev egen erfaring vet jeg at Win98+OpenOffice+Photoshop 6.0+Acdsee+winamp+Opera = ~300 MB). Hvis man har råd til mer ram så er en basic installasjon av WinXP 1,5GB + moderne programvare 1GB = 2,5 GB. Man kan selvfølgelig legge til mer om man investerer i f.eks 4GiB ram (8x512 MiB)

 

PS.:

nanosekund. = 0,000 000 001 sekund

mikrosekund = 0,000 001 sekund

millisekund . = 0,001 sekund

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Høres perfekt ut Simen1, og tenk så deilig når du slår av alle de mekaniske diskene, og de trenger ikke å starte opp før du trenger noe på de diskene.

Nå har jeg ganske så stillegående disker her så det er ikke noe problem. Jeg bruker nok diskene ganske mye også (som regel winamp i bakgrunnen) så jeg tror ikke jeg ville slått de helt av.

 

Men det ville i hvertfall vært deilig å kunne starte maskina på 5 sekunder og at all programvare hadde en øyeblikkelig respons bestandig.

 

PS. Jeg kan legge til at Software- ramdisker er veldig nyttige når man har mange små filer som skal aksesseres hele tiden. F.eks til temprorary internet-files, "favoritter", databaser, dynamisk eller passiv web-server etc. Data synkroniseres med disk en gang i blandt for å unngå tap av data ved strømbrudd.

Lenke til kommentar
Grafene sier ikke rent lite om hvor kjappt ramdisk egentlig er.

Nei. Grafene sier egentlig hvor mye raskere ram'en er i forhold til en harddisk, hehe.

Får håpe de nye platene på 175GIB blir meget raske, når de da kommer på markedet. Tenk en liten 3.5" disk med 3x175GIB. Det vil eg kalle meget bra data tetthet per rpm.

Ok, mente selvfeølgelig "i forhold til hva folk er vant til", altså harddisker.

 

Hvor er det du har lest om disker med 175 GiB/plate ?? Seagate har vist rekorden nå med 100 GB/plate, så det kan sikekrt ta sin tid før noen når 175 GiB/plate .. (eller har jeg gått glipp av noen store nyheter de siste dagene?)

Lenke til kommentar
Kjører RamDisk på maskina mi :)

 

Temp inett filer/Acrobat reader også husker jeg ikke den siste, det går FORT :D

 

Så ja skulle hatt en 3Gig med ram :D som Husket :D

 

http://www.fg-racing.net/data/RamDrive.JPG

Hvordan har du satt opp ram-disken?

Og hvordan får du lagt temp internett filer og acrobat på den?

Ett eller annet script ved oppstart og avslutning?

 

Forklar gjerne sånn at jeg (og andre) kan sette det opp som deg.

Lenke til kommentar

Selv brukte jeg 3`party software, men det skal også være mulig via regedit og en driver. leiter litt nu :D

 

Men trikset er jo at "ram" blir delt opp slik at du får en Fysisk disk i windows :D

denne lastes hver gang maskina starter slik at den er tilgjenglig hele tiden :D

Den lagrer til fysisk hardisk innimellom slik at data ikke blir tapt.

 

men 3`party software finner du her :D

http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm

 

Ps ikke glem å post litt resultater da :D

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

synes RAM drive høres veldig spennende ut, og nå har jeg også ganske mye SDRAM liggendes som jeg godt kunne brukt til noe. MEN, jeg finner ikke noen informasjon om RAM drives på noen norske webshopper. Er det noen av dere som vet hvor jeg skal titte, eller om RAM drive også går under andre navn?

Lenke til kommentar

RamDrive utnytter Systemrammen du har i maskina NU.

det er med andre ord noe du har i maskina NU.

Det er ikke noen Hardware du setter inn så sant du ikke haar lyst på mer Ram i maskina.

 

RamDrive er en Virtuel Harddisk Montert på ram brikka som du har på hovedkortet.

 

Her er en litt kjapere :D

 

ramdisk.png

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...