Gå til innhold

Dual CPU hovedkort (Socket A)

beeed

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å oppgradere PC'en min. Jeg ser ikke noe poeng i å kaste/selge den prosessoren jeg allerde har. Derfor vil jeg kjøpe et hovedkort som kan ta to prosessorere og som bruker DDR-minne.

Noen som har erfaringer enten det er positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du Athlon MP da? Kun den prosessoren fungerer i dual (Athlon XP krever modding isåfall og det vet jeg ingenting om).

Quad selger flere dual Athlon MP hovedkort fra Tyan:

http://www.quad.no/shop/html/dualamd.asp

Komplett selger MSI K7D Master-L:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

Bra kort alle sammen, lommeboka de får avgjøre hvilket :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Først må du spørre deg selv om: har jeg egentlig bruk for to prosessorer? Dette systemet fungerer best til multitasking, dvs: massevis av programmer åpne om gangen. En enkelt CPU på1.6 GhZ går fortere enn to på 1.2. Så dual CPU er dyrt, og anbefales bare for de som har masse programmer åpne.

Men jeg hindrer deg ikke ;)

Lenke til kommentar

Hvis du SKAL ha dual K7 (aka. Athlon) bør du heller kjøpe inn to XP prosessorer (Lommeboka avgjør hvilken) og ta en L5-mod på de.

Om ikke tar du heller ett nForce2 hovedkort sammen med en XP2500 elns.

En annen ting du bør ta med i beregningene er at noen dualkort krever en EPS strømforsning, så da må du ha det og!

Lenke til kommentar

Men du må huske på at dual MP HKet kun støtter 266MHz FSB. DVS lav båndbredde. Altså ikke noe særlig til spill. Men det funker helt yppelig som gameserver osv.

Skal du ha dual må du ha 2 like CPUer. Og da er du jo like langt. Så jeg vil nok heller anbefale deg og gå for et single CPU oppsett. Aka det som xthal nevner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...