DoffeY Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Hvordan kan jeg sortere postene jeg henter ut av en .mdb database? Nå bruker jeg Response.write "<FONT SIZE=6> <CENTER>" Response.write objTabellsett("Overskrift") & "<BR>" Response.write "</FONT>" Response.write "<FONT SIZE=4>" Response.write objTabellsett("Brødtekst") & "<BR>" Response.write "</FONT>" Response.write "<FONT SIZE=3>" Response.write objTabellsett("Tekst") & " <A HREF=artid" & objTabellsett("nummer") & ".asp>[les mer]</a><BR>" Response.write "</FONT>" Response.write "<BR><P><HR><P>" Problemet her blir da at de nyeste havner i bunn.. Har også en post som heter "nummer" i den tabellen, og dette er et autonummer. Det jeg da skal ha, er asp scriptet til og sortere fra HØYEST til LAVEST før den skriver det ut.. Evt en annen måte som dumme jeg ikke vet om -Kristoffer Endret 30. januar 2004 av DoffeY Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Er litt rusten på ASP om dagen men.... med mdb så mener du en ACCESS database right? og du bruker vel sql setninger for å liste ut? Bruker du en SELECT * FROM DB og while skal den jo legge den nyeste i bunnen... kan eventuelt legge til SORT BY id Eller bommer svendsen her? Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 tingen er at jeg vil ha den nyeste øvers.. Lenke til kommentar
snowbaard Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Dette bør funke; SORT BY id DESC (ASC er standard) Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ay lese bedre så hadde jeg klart å savre på dette.... hehe jaja Lenke til kommentar
DoffeY Skrevet 11. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2004 Hm.. Skjønte ikke helt den der jeg.. Noen som kan editere koden slik den skal være? Her kommer hele programsnurten. <% Dim objTilknytning Set objTilknytning = Server.Createobject("ADODB.Connection") objTilknytning.Connectionstring="DSN=datafil.dsn" objTilknytning.Open Dim objTabellsett Set objTabellsett = Server.Createobject("ADODB.Recordset") objTabellsett.Open "hjemmeside" ,objTilknytning,,,2 response.write "<BR><P><HR><P>" Do while not objTabellsett.EOF Response.write "<FONT SIZE=1> <LEFT>" Response.write objTabellsett("Dato") Response.write "<FONT SIZE=6> <CENTER> <B>" Response.write objTabellsett("Overskrift") & "<BR>" Response.write "</B></FONT>" Response.write "<FONT SIZE=4>" Response.write objTabellsett("Brodtekst") & "<BR>" Response.write "</FONT>" Response.write "<FONT SIZE=3>" Response.write objTabellsett("Tekst") & " <A HREF=artid" & objTabellsett("nummer") & ".asp>[les mer]</a><BR>" Response.write "</FONT> </CENTER>" Response.write "<FONT SIZE=1>" Response.write "<BR><P><HR><P>" objTabellsett.MoveNext Loop objTabellsett.Close Set objTabellsett=Nothing objTilknytning.Close Set objTilknytning=Nothing %> Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Hm dette så rart ut for meg. Hva er det du bruker? asp og? SQL? så ikke noe SQL settning der heller ikke hvilken DB du knytta deg til. Har brukt noen andre rutiner enn hva jeg har lært Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 for å sortere data brukar du ORDER BY tabell.kolonne ASC/DESC i SQL setningen din.. for eksempel som dette her: <% Dim rsCommon Dim strSQL Dim adoCon ... adostuff ... strSQL = "SELECT tabell.* FROM tabell ORDER BY tabell.kolonne ASC" rsCommon.Open strSQL, adoCon %> ASCending da blir rekkefølga 1,2,3,4 osv, DESCending da blir rekkefølga 5,4,3,2,1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå