Gå til innhold

ødelagte kondensatorer?

Villmink

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her med pc'n til en venn av meg. Den begynte plutselig å oppføre seg merkelig en kveld han satt og spilte Colin McRae 2.0. Det startet med at den rebootet og ga feilmeldinger under oppstarten av windows. uansett hva man valgte, av safe mode, safe mode with networking, og hele den pakka der, rebootet bare maskinen igjen.

Han har 2 harddisker, jeg har prøvd å starte maskinen med en disk, og prøvde begge men samme problem var der fortsatt. Da det bare er windows på en av diskene prøvde jeg å installere XP til den andre men fikk blåskjerm tidlig i installasjonen.

Har prøvd med bare en av de to ram brikkene, og også her prøvd begge, men samme resultat her også.

Tilslutt så jeg etter synlige fysiske skader, og jeg la merke til noe på kondensatorene. Det er 6 av de i området rundt cpu. Alle disse har et område øverst der det er et slags kryss på den runde blanke platen, på toppen av kondensatoren. Det er ikke noe slikt "plastikktrekk" som dekker dette området. Uansett, på 4 av disse buler dette krysset utover, omtent som på en bakt potet. Er det ødelagte kondensatorer jeg har med å gjøre?

Hovedkortet er et K7T Turbo ver 3.0.

Beklager "snål" forklaring og mangel på bilder. Skal se om jeg finner laderen til kameraet mitt :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antakelig bare dårlig kvalitet på kondensatorene. Er du flink til å lodde eller kjenner noen, så lar det seg sikkert gjøre å fikse det.

Har nytt hovedkort på vei til min gamle pc som hadde samme problem. Det er ikke så dyrt å finne erstatning for et gammelt hovedkort heldigvis. :)

Endret av ØW
Lenke til kommentar

Er vel et ganske kjent problem dette.. Hovedkortprodusenter bruker billigste type kondensatorer, og de holder ikke..

Har man lodde-skills, skal det gå fint å bytte de ut. Koster ikke mange kronene for slike kondensatorer. Evt. kan man få en elektronikk-service sjappe til å fikse det.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe feil, det er varme og bruk som gjør det. Har selv et hovedkort liggende med kondiser som er i ferd med å ta kvelden, en av grunnene for at eg kjøpte meg nytt system i juli i fjor.

Selvfølgelig er det feil. Kondensatorene _skal_ jo faktisk tåle både varme og bruk. De fleste slike kondensatorer har en rating på 60-80 grader, og man kommer neppe over det på et hovedkort.

Var et stort problem på P3 hovedkort fra 2000-2001 ca. at produsentene brukte billigste (dårligste) type kondensatorer. Spesielt ABIT.. har et Abit P3-kort selv med faretruende bulende kondensatorer, men heldigvis ingen stabilitetsproblemer enda..

Lenke til kommentar
Nåja, kondisene var fine på mitt da det var nytt, så er vel som du sier av dårlig kvalitet.

Mitt kort er msi815EP-Pro, men det funker enda.

Men husk all elektronikken slites, kortet mitt var over 2 år. Det er vel normalt at kondensatorene buler etter noen år, eller tar eg feil?

Tja, i gamle radioer o.l holder jo kondensatorene ofte i 20 år ++

Er dog litt mer belastning på kondensatorene på hovedkort, spesielt i spenningskretsene, men med kondensatorer av god kvalitet skal de kunne holde i mange mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...