littleMe Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Hei.. Jeg holder på å lage en hjemmeside. Har funnet ut at CSS er ganske viktig å ha med. Noen som kunne forklart/har noen linker slik at jeg kan skjønne hvordan man lager den CSS fila. Takk på forhånd. LittleMe Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 http://www.w3schools.com Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Offtopic: kunne ikke la være å se klokkeslettet denne tråden ble startet How leet: "Skrevet: 30/01/2004 : 13:37" Back to topic: Denne bruker jeg mest som referanse, men er mye annen teknisk info her: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/ Masse flotte artikkler: http://www.alistapart.com/topics/css/ Selve siten virker lite oppdatert, her brukes det en hack med voice-family, noe jeg faktisk er imot, men sikkert kjekt å lære seg litt, pluss at det er noen tutorials linker i bunnen der: http://www.glish.com/css/ Da kom jeg ikke på noen flere i øyeblikket, men google og søk på css tutorials e.l. gir sikkert noe det og Ellers har man dette forum når man vil ha hjelp med spesifikke bugs i html/css kode du ikke klarer å finne ut av. Endret 30. januar 2004 av FuLu Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Noen som kunne forklart/har noen linker slik at jeg kan skjønne hvordan man lager den CSS fila. Enkelt og greit: Dettes skriver du i html-filen: <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="sheet.css"> <title>Min hjemmeside med CSS-nabbing</title> </head> Dette skriver du i sheet.css: body { color: #000000; // Det betyr at all tekst i body, som ikke er definert andre steder blir svart background-image: url("bg.gif"); // setter bg.gif som bakgrunn background-repeat: no-repeat; // ingen repetisjon av bakgrunnsbildet font-family: verdana, sans-serif; // setter primær og sekundær font } a { color: #ff0000; //setter linker rød text-decoration: underline; // setter understrek på linker } a:hover { color: #0000ff; // linker som du holder over blir blå text-decoration: underline overline; // og du får under- og overstrek } Kopier disse to inn i filene index.html og sheet.css Prøv deg frem. Det der er det første du trenger, og er ganske bra til å begynne å lære skrivemåte o.l. på! Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Skrives ikke kommentarer i css slike /* kommentar her */ ?? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 kommentarblokk skrives slik: /* kommentarer */ uttrykk: verdi; // denne kommentaren varer ut denne linja Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Jeg tror faktisk ikke slik comment // er tilgjengelig i CSS i heletatt, så vidt jeg vet så er det bare /* comment blokk */ som fungerer Endret 30. januar 2004 av FuLu Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ok, trodde jeg hadde lest det et sted... tror jeg må legge til "med forbehold om evt. feil i innlegget" i signaturen min Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 bare /* kommentar */ eller /* kommentar kommentar kommentar */ som virker.. er ikke "// kommentar" php? eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Beklager, men det var ikke meningen som kommentar. Skjønner nå at det ble misforstått, men jeg bare skulle forklare hvert felt. Tenkte ikke på at // var kommentar i php, asp, c osv... Beklager det! Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 bare /* kommentar */ eller /* kommentar kommentar kommentar */ som virker.. er ikke "// kommentar" php? eller er jeg helt på jordet? I de fleste språk, hvertfall C++ osv Så kan man kommentere med //, men merkelig nok ikke i CSS , sikkert en grunn, men egentlig ser jeg ikke noe grunn til at det ikke skal støttes hehe Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ...men merkelig nok ikke i CSS , sikkert en grunn, men egentlig ser jeg ikke noe grunn til at det ikke skal støttes hehe Jeg pleier egentlig aldri å kommentere... Men så lager jeg ikke så veldig store CSS-dokumenter heller... Har ikke sett behovet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå