Gå til innhold

nettverksproblemer


Anbefalte innlegg

Jeg sliter som vanlig litt med min redhat 7.2 install :wink: Jeg har to nettverkskort i maskinen, begge to sitter i en switch og har fått ip-nummer fra en dhcp server og er på nettet. Dvs jeg kan pinge begge. Det som er problemet er at hvis jeg drar ut kabelen til eth0 så kan jeg ikke pinge eth1. Dersom jeg starter restarter maskinen med eth0 frakoblet får jeg pinget eth1. Tror kanskje det kan ha noe med maskinnavnet som den får fra dhcp serveren.

 

Jeg er ganske newbie på linux, men jeg har tenkt til å kjøre to forskjellige sambaservere, et på hvert nettverkskort. Derfor er det essensielt for meg at ikke trafikken går fra eth0 til eth1 gjennom maskinen, men bare ut og inn gjennom det ene nettverkskortet.

 

Har noen peiling ? Håper på svar!

 

Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Hmmm.. den var litt vrien ja.

 

Har ikke inngående kunskaper om dette men, kanskje jeg kan være til noe hjelp.

 

Tror det kan bli en del surr med å ha ett hostname på 2 ip adresser. Etter min erfaring så kan det også bli litt vanskelig å kjøre 2 samba servere på samme maskin. Hva om du hadde satt samme ip til begge nettverkskortene også kalt "trunking" (noen andre produsenter kaller det noen annet men det er poenget som er viktig). Da får du ytelsen av 2 nettverks kort og du slipper kluss med hostname. I samba så kan du jo nekte brukere, hoster eller ip adresser til gang til spesielle shares. Hva med å gjøre det sånn i steden. Spørs litt hvordan du har tenkt dette. Kom med litt mere utfyldene informasjon så kan jeg kanskje komme med et litt mer spesifikt svar.

 

- er nettverks koblet på samme switch eller er det 2 forsjellige?

- Hva er hensikten med 2 nettverks kort og hvorfor 2 samba servere?

 

Mvh,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...