Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Jeg sliter med en '81 Golf 1,1 Formel E.


vonzu

Anbefalte innlegg

Bilen har lenge vært uggen.

I fuktig vær har den avogtil nektet å starte, den har hostet under kjøring og generellt oppført seg dårlig. På tørre fine dager har den fungert greit.

Bilen har aldri svevet på tomgang uten at bruk av choke.

Så plutselig ville den ikke starte mer.

 

Det viste seg at stiften var slitt så mye at den ikke åpnet. I tillegg fant jeg mye spon inne i fordeleren. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at fordeleren var aldeles vrak.

 

Jeg fikk tak i en bruk fordeler fra en Polo. En Bosch fordeler, som min, men med anderledes innfestning. Derfor måtte jeg plukke innmaten fra den nye over i den gamle.

 

Etter å ha montert fordeleren (i samme posisjon som før) fikk jeg ikke start på bilen. Startmotoren svev en omdreining - stoppet bom - svev en omdreining - stoppet bom - osv. Plutselig svev den en god del runder, før den igjen stoppet bom. Alt sammen mens jeg holdt nøkkelen vridd i startposisjon. Det høres ikke ut som om startmotoren mangler strøm, jeg syns det høres ut som om den stopper der den til vanlig skulle ha tent.

 

Jeg har sjekket at den lille kamakslingen i fordeleren ikke er 180 grader feil.

 

Jeg plukket ut alle pluggene, svev en del runder med startmotoren og lot sylindrene stå slik en stund. Etter å ha montert det sammen ville den fortsatt ikke starte.

 

Klokken ble etter hvert så mye at jeg måtte gi meg. Jeg åpnet verkstedporten og lot den stå slik mens jeg ordnet litt ting. Det var -8 ute. Rett før jeg skulle gå prøvde jeg bilen igjen.

Da svev den - stoppet bom - svev - stoppet og så startet den.

 

Den sviver forferdelig dårlig, og ikke uten choke.

Prøver jeg å gi gass er det nesten som den kveles, og det smeller og hoster ut eksosen og i forgasseren. Forgasseren er en Solex sak. Jeg har forsøkt å stille på tenninga litt i hytt og vær, for å se om det hjelper. Det har liten og ingen effekt, og jeg satte derfor fordeleren tilbake slik den alltid har stått.

 

Jeg har strengt tatt ikke mye peiling på bil, er det noe åpenlyst jeg overser? Kan det være at bilen er så peise full av bensin i alle krinkelkroker etter at jeg har kinnet mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte du tenningslampe når du stillte tenninga?

 

Spraya du fordeler og lokk innvendig med 5-56, eller annen fuktfjerning?

Har du korrekt åpning på stiften?

 

Uggen gange på motoren, kan nok være en kombinasjon av mager blanding (bensin),slitasje og det faktum at motoren helst vil ha 98 oct. super.

 

Fikk samme problem med min, når jeg gikk over til blyfri.

 

Har du prøvd å skru tomgangsskruen (mot klokka), for å få den til å gå på tomgang?

Lenke til kommentar

Tenningslampe hadde jeg ikke tilgjengelig. Jeg monterte fordeleren akkurat slik den sto før jeg tok den av.

Kan det være at den sto helt feil i utgangspunktet, for å kompensere for at den var så ødelagt?

 

Jeg har 98 med tilsetning i tanken.

Stiften har 0.40 åpning

Fordelerlokket er tørt og fint.

 

Det virker mer som om den får for mye bensin, det høres ut som den drukner. Syns det er litt rart siden jeg ikke har rørt forgasseren, jeg har bare skiftet fordeler.

Lenke til kommentar
Tenningslampe hadde jeg ikke tilgjengelig. Jeg monterte fordeleren akkurat slik den sto før jeg tok den av.

Det er desverre ikke alltid godt nok, få lånt deg en, eller kjøp en. Duger greit med en i fra f.eks. Biltema, til slikt bruk. :)

 

Kan det være at den sto helt feil i utgangspunktet, for å kompensere for at den var så ødelagt?

 

Kan ha skjedd noen forandringer når du skifta innmaten, hvis ikke denne var fra en tilsvarende motor.

 

Jeg har 98 med tilsetning i tanken.

Stiften har 0.40 åpning

Fordelerlokket er tørt og fint.

 

:thumbup: Sprayet nedi fordeleren også?

 

Det virker mer som om den får for mye bensin, det høres ut som den drukner

 

Hvis du får start, sjekk om eksosen er svart, blå eller hvit.

Svart eksos = for mye bensin

Blå eksos = brenner olje

For å være helt sikker, hold et hvitt ark bak eksosrøret.(skal ikke bli sotete eller klissent av olje).

 

Hvit eksos = normalt, hvis den avtar etter hvert, hvis ikke brenner den kanskje kjølevann (usikker denne her, spess nå på vinteren).

 

Syns det er litt rart siden jeg ikke har rørt forgasseren, jeg har bare skiftet fordeler.

 

Ikke helt sikker nå, men jeg tror ved å flytte tenningspunktet en anelse, kan man risikere å få en dårligere forbrenning.

 

:)

 

Edit: sikker noe jeg skulle forklart nærmere.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Kan ha skjedd noen forandringer når du skifta innmaten, hvis ikke denne var fra en tilsvarende motor.

Fordeleren kom fra en '81 polo. Den virket til å være identisk forruten flensen som festes til motoren.

 

Hvis du får start, sjekk om eksosen er svart, blå eller hvit.

Svart eksos = for mye bensin

Blå eksos = brenner olje

For å være helt sikker, hold et hvitt ark bak eksosrøret.(skal ikke bli sotete eller klissent av olje).

 

Hvit eksos = normalt, hvis den avtar etter hvert, hvis ikke brenner den kanskje kjølevann (usikker denne her, spess nå på vinteren).

Jeg har relativt hvit eksos på tomgang med litt choke. Gir jeg gass blir det svart som bare det

 

Sprayet nedi fordeleren også?

Jeg har smurt den lille kammen inne i fordeleren med litt fett, samt at jeg har smurt opp hele innmaten med litt smøreolje. Bør jeg da ha WD-40 / CRC 5-56 eller tilsvarende oppi?

Lenke til kommentar
Startmotoren svev en omdreining - stoppet bom - svev en omdreining - stoppet bom - osv. Plutselig svev den en god del runder, før den igjen stoppet bom. Alt sammen mens jeg holdt nøkkelen vridd i startposisjon

 

Virker litt som du har for lite strøm på batteriet, den skal jo spinne motoren ganske kjapt normalt -minst 200 rpm.

 

og det smeller og hoster ut eksosen og i forgasseren

 

Virker som du har baktenning.

 

Jeg har relativt hvit eksos på tomgang med litt choke. Gir jeg gass blir det svart som bare det

 

Da har du for "rik" blanding, trolig pga. choken. Hvordan så pluggene dine ut?

 

Trolig har du for "mager" blanding uten choken, da må CO skruen på forgasseren justeres.

 

Btw: Er forvarmeslangen og vakuumslangen til filterboksen i god stand?

Lenke til kommentar
Trolig har du for "mager" blanding uten choken, da må CO skruen på forgasseren justeres.
Jeg vet ikke hvor CO skruen er. Jeg har en Solex forgasser.

 

Btw: Er forvarmeslangen og vakuumslangen til filterboksen i god stand?
Vakuumslangen er ok, forvarmeslangen kunne vært bedre. Hvilken funksjon har denne slangen egentlig?
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor CO skruen er. Jeg har en Solex forgasser.

Den bør du ikke fikle på selv, få et verksted eller bensinstasjon, til å sjekke COen.

 

Menne...Har du lyst, har du lov...Den er nede på høyre side av forgasseren (sett i kjørerettning) ved en ganske stor skrue(tomgangs-skruen).

 

forvarmeslangen kunne vært bedre. Hvilken funksjon har denne slangen egentlig?

Den fører fører luft som er oppvarmet av eksosmanifolden til forgasseren, for å unngå ising.

En termostat i filterboksen styrer spjellet (på innsuget) til nevnte slange, med vakuum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...