tomlundb Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Jeg leser stadig at man må "kjører dhcp tjenesten". Jrg blir forvirret. Hvordan gjør man det. Min ipconfig sier at DHCP er inaktiv. Kan noen forklare? Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Høreklikk på "My Network Neighbourhood" velg properties, hørkeklikk på Local Area Connection 1 velg properties. Velg TCP/IP og trykk properties, hak av for "Obtain IP adress automaticly" eller på godt norsk Automatisk mottak av IP adresse. Lenke til kommentar
tomlundb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Beklager OKIDOKI Det gikk ikke. Mitt PCI nettverkskort får altså ikke kontakt med D-Link trådløs ruter. Det kabel fra nettverkskortet til ruteren. ******* frustrerende. Har forsøkt med å legge inn "tall" adressene selv, men .... niks. Kan det være noe i registeret? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Har forsøkt med å legge inn "tall" adressene selv, men .... niks.Kan det være noe i registeret? Prøv med en annen kabel før du begynner med noe annet. Lenke til kommentar
tomlundb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Har faktisk gjordt det også. Står vi da tilbake med feil på PCI kortet? Hvorfor ikke. Det skal jeg jammen sjekke. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Første du må gjøre er selvsagt å se om link-lysene på routeren og netverks kortet tennes når kabelen settes i (og begge enheter står på) Gjør de ikke det er det feil på kabelen. Det kan jo også tenkes at du bruker feil type kabel. Lysene forteller deg slikt. Kommer det lys, men fortsatt intet nett prøv kabelen på en annen maskin - selv om lysene kommer på kan det være jodrings feil. Det kan også være feil på porten på routeren som du setter kabelen inn i. Prøv en annen port. Når du har prøvd alt dette og fotsatt har problemer trenger vi litt mer info av deg for å kunne hjelpe videre. Klikk Start->Run Skriv CMD Trykk OK Skriv IPCONFIG /ALL Trykk [Enter] Copy / paste all tekst som skrives på skjermen og post det på forumet. Lenke til kommentar
Kavroom Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Er du sikker på at dhcp er aktivert på D-Link routeren din? Lenke til kommentar
tomlundb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Hei Kavroom Nei. Hvordan gjør man det man ikke oppnår forbindelse? Lenke til kommentar
Kavroom Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Sjekk først om det lyser i nettverkskortet som petterg skriver. Hvis det gjør det kan du taste inn http://192.168.0.1 i nettleseren din og konfigurere den derfra. (Med mindre du har endret ip til routeren manuelt). Hvordan du går videre derfra må du nesten slå opp i manualen. Last den ned www.dlink.no om du har mistet den. Lenke til kommentar
zTab Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Se i manualen din hva som er standard ip for ruteren. Under egenskaper for TCP/IP legger du inn denne ip-en under "standard gateway". Står sannsynligvis hva som er IP-range for andre nettverksenheter i manualen også. Velg en ip innenfor dette området og legg det under "IP-adresse" Og får du tilkobling da, kan du logge inn på ruteren og konfigurer DHCP derfra. Lenke til kommentar
tomlundb Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Hei Petterg Har tatt kopi av saker og ting, men vet ikke hvordan jeg skal få det inn her??? min strømpostadresse er : [email protected] gi meg et ord så skal jeg sende ipconfig kopi. Har siden sist byttet PCI nettverk-kort, men det er det samme! Skiftet kabler også uten virkning. Det må være win 2000???? Hilsen Desperate Tom Lenke til kommentar
plumbo Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 dersom du har valgt "obtain ip-address automatically" og du ikke får kontakt med dhcp-serveren, noe som fører til at du ikke får ip-adresse, blir du tildelt en APIPA (automatic private ip adressing) adresse. APIPA er en slags innebygget mini-dhcp i win9x/2000/xp, og gir deg en adresse innen følgende ip-spenn: 169.254.x.x hvor x.x varierer. for at du skal få kontakt med d-link routeren din, som har ip-adresse 192.168.0.1 må du angi en fast ip-adresse for din egen maskin. grunnen er at hvis en skal kunne kommunisere med en node på et nettverk, må noden ha en ip-adresse som er lik i de første 2 "parene", 192.168.x.x (unntak her er bruk av routere, men det ser vi bort ifra i dette tilfellet) sett din ip-adresse til å være f.eks 192.168.0.10 og 192.168.0.1 som gateway. kjør så iexplore 192.168.0.1 , logg inn, og aktiver dhcp. dette tilfellet gjelder hvis dhcp ikke er aktivert, og formålet er å få gang igjen servicen. Lenke til kommentar
tomlundb Skrevet 1. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2004 Problemet løste seg. Til andre med tilsvarende trøbbel: LEGG INN OPERATIV SYSTEMET PÅ NYTT. Istedenfor å rote rundt i dagevis må man bite i det sure eplet, formater c:\ og legg inn windows på nytt. Når saker og ting ikke fungerer så har det oppstått rusk i forgasseren. Korrupte filer er værre enn rust og sopp i PC´en. Ta nødvendige kopier og start på nytt. Sånn er livet. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ... jeg bare elsker når folk sammenligner PC med bil. Metaforer som "rusk i forgasseren" er så treffende. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 jeg nekter! det er ikke noe moro å reinstallere, tar jo flere dager å få maskina opp og gå igjen... og ja, jeg nekter å ta backup også, det er for pingler.. technet er min gode venn, sammen med eventloggen og en eller annen feilmelding kommer man langt.. også google da selvfølgelig. Godt for deg at du ikke hadde hardware feil da, at feilen lå i sw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå