Gå til innhold

Validering av personnummer

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave å lage et PHP script for validering av personnummer fra ulike land. I første omgang danske personnummer. Problemet er at jeg ikke finner noe som helst info/kode for hvordan gjøre dette. Noen her som kan guide meg i riktig retning? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
se på funksjonen preg_match

det blir litt lettere å svar hvis du sier hvordan danske personnummer ser ut

Det er nettop det jeg lurer på :) Tenkte at om noen her på forumet har drevet med personnummer validering tidligere, så kan de kansje si meg hvor jeg kan finne info om hvordan utenlandske (her danske) personnummer ser ut i format, lengde, regler for validering etc......

Lenke til kommentar

Hmm.. veit ikke hvordan det er i Danmark, men tror ikke "hvem som helst" i Norge kan komme og validere personnummer.

Måten det gjøres på (tror jeg), er at de sjekker navn oppimot personnummer og "vasker" ut de som ikke stemmer.

Og det er "visse krav" til å få tilgang til personregisteret, tror jeg. er ikke sikker.

Men det er i Norge da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
' date='30/01/2004 : 11:39'] Hmm.. veit ikke hvordan det er i Danmark, men tror ikke "hvem som helst" i Norge kan komme og validere personnummer.

Måten det gjøres på (tror jeg), er at de sjekker navn oppimot personnummer og "vasker" ut de som ikke stemmer.

Og det er "visse krav" til å få tilgang til personregisteret, tror jeg. er ikke sikker.

Niks. Her er det ikke snakk om å sjekke om personen med fødselsnummer 01016757133 med navn Audun Rundberg (altså meg) eksisterer, men om fødselsnummeret 01016757133 er matematisk riktig. (Fødelsnummeret jeg har brukt her er bare tull.)

Her er Skatteetaens forklaring, med info om validering:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=6640

Her er en forklaring for Sverige:

http://susning.nu/Personnummer

Som alltid, Google er din venn.

MVH Audun

Lenke til kommentar
synes det er rart du har fått det i jobbinstruks uten å få informasjon om hvor du finner dette.

Det er det som er jobben ;)

Hvert land har en egen algoritme for validering av personnummer. Hvertfall i Norge. Dvs. at man ikke trenger tilgang til personregisteret eller noe. Man kan da altså validere at nummeret som blir tastet inn er gyldig, ikke om det faktisk eksisterer.

Jeg vil tro det er slik for de fleste andre land også. Prøvde å ringe ambassaden, men de hadde ikke peiling på slikt. hmmm mulig jeg må søke om å få denne infoen eller noe???

Lenke til kommentar
,30/01/2004 : 11:39] Hmm.. veit ikke hvordan det er i Danmark, men tror ikke "hvem som helst" i Norge kan komme og validere personnummer.

Niks. Her er det ikke snakk om å sjekke om personen med fødselsnummer 01016757133 med navn Audun Rundberg (altså meg) eksisterer, men om fødselsnummeret 01016757133 er matematisk riktig. (Fødelsnummeret jeg har brukt her er bare tull.)

Her er Skatteetaens forklaring, med info om validering:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=6640

Her er en forklaring for Sverige:

http://susning.nu/Personnummer

Som alltid, Google er din venn.

MVH Audun

aha!

ja, jeg tenkte det kanskje var noe sånt og at jeg hadde bomma når jeg leste de andre postene.

men er ikke mye jeg kan hjelpe med da, desverre.

Lykke til med oppgaven/jobben din :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...