Gå til innhold

Refleksjon: Hvor tok de vakre melodiene veien?


Anbefalte innlegg

 

All ny spillmusikk skal være så utrolig ambient eller tilpasset action-scener at den ikke har noen verdi utenfor spillene. Som f.eks. musikken i Warcraft III....en skuffelse i forhold til 2'ern.

Trur ikke du kan ha spilt wc3 i multiplayer, siden der har hver rase sine egne musikkstykker, og de har ingen triggere for når det skjer action eller ikke, de har bare en god del stykker som spilles gjennom hele kampen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har enkelte favoritter fra spill.

 

men soundtracken i the rock er fantastiskt, er noe lignende som denne brukt i spill?

Musikken i MGS2 er det jo han som laget musikken i the rock som laget.

Det er den beste spillmusikken jeg har opplevd, men man må jo ikke glemme zelda. :w00t:

Lenke til kommentar
Musikken til Red Alert (introen) var fantastisk kan jeg huske! Savner den jeg! :thumbs:

Last den ned med kazaa eller no. Heter "hell march". Finnes noen andre mp3'er derfra også. Kjempebra musikk :)

Det er vel ikke ulovlig å laste ned hell march med kazaa vel?

 

Morrowind-musikken er jo kjempebra, samt Mafia og noen andre. (worms 3d?)

Lenke til kommentar

 

All ny spillmusikk skal være så utrolig ambient eller tilpasset action-scener at den ikke har noen verdi utenfor spillene. Som f.eks. musikken i Warcraft III....en skuffelse i forhold til 2'ern.

Trur ikke du kan ha spilt wc3 i multiplayer, siden der har hver rase sine egne musikkstykker, og de har ingen triggere for når det skjer action eller ikke, de har bare en god del stykker som spilles gjennom hele kampen...

Seff har jeg spilt masse MP , men det er jo samme musikken der som SP, so...

Poenget mitt er at musikken er mer ambient, og har ikke samme lytte-verdi når du ikke er i selve gamet. Musikken fra WC2, spesielt for Orcs sin del, var mer melodiøs og var litt barokk-inspirert. Blir kjedelig å høre på bukkehorn, orce-chanting og enkle tromme-rytmer i WC3

Lenke til kommentar

Merka meg aldri selve ingame musikken noe særlig så jeg trur jeg skrudde den av etterhvert.. pleier gjøre det om jeg går lei eller det er viktig å få med seg hva som skjer. Men musikken i kuttscenene til War3 var ekstremt bra. Spesielt i slutten av Human Campaign der det bidrar sterkt til atmosfæren.

 

Ellers i nyere spill så har jeg også merka meg CC Gens musikken. Gikk aldri lei av den til USA. Og ingenting er som å sitte på lan med en haug av folk dypt inne i de første bretta på Serious Sam Second Encounter, omringa av okser og hodeløse selvmordsbombere som kommer skrikende mot deg mens bongotrommene runger gjennom samtlige manns høytalere. Det gjør liksom et eller annet med stemninga så en ikke kan unngå å glise som en idiot og skrike "are you seeeerious!" før en går bersjerk med motorsaga og dør 12 ganger i løpet av et minutt.

Endret av Monsoon
Lenke til kommentar

Mye av den "normale" eller skal jeg si "vanlige" musikken vi hører på radio i dag er ... skvip i forhold til spill musikken. Synes jeg då. Men folk synes at vi gamere som digger gammel plingete og pipete spill musikk er sære. Kanskje de burde etableres en ny radiostajon som bare sender spill musikk så får de høre noe fengende :)

 

 

Tror ikke at spill musikken kommer å dø ut. Men det blir mer musikk fra en tredje part. Se på f.eks GTA 3 og Vice City. Mye bra musikk, men det er ikke de som har laget spillet som står bak den (ok noen få låter). Blir sikkert mye mer av det. De bruker visse biter av radio'en i GTA Vice City i cutscenene på passende steder.

 

Enig med at Morrowind musikken er bra. Men det er ikke nok!!! Det er for får tracks. Jeg blir nesten gal av å høre det samme om og om igjen i det spillet.

Dessuten ligner mye av det. Musikken i Mafia er også ... super. Skaper den perfekte 1930-talls Mafia stemningen. Men de kunne hatt mer av den og mer variert når du bare kjører rundt i byen/eller går. Savner det.

 

Men det var bedre spill musikk før. Last ned ZDspc og Meridian Prime folkens! Da kan dere høre på gamle plingete Snes og Nes toner :) Digger musikken fra Double Dragon, Mario 1,3, Chrono Trigger, FF-serien.

 

ZDspc spiller av spc filene som er musikk filene i snes spill. Kan dumpes fra roms med en emulator som støtter det eller lastes ned. Husk. Bare roms fra spill dere eier. :p

 

Musikken fra MDK 2 er bra. Spesielt den fra MAX sin del av spillet.

Gothic 2 får en bra atomosfære med musikken. Begynner å gå litt lei av den etter å ha spilt i 40 timer pluss. Men de er jo bare vanlige mennesker som har laget det spillet og de kan ikke presse inn for mye musikk heller.

 

Spill trenger fremdeles bakgrunnsmusikken. Det er nesten kjedelig å spille uten musikk. Vil si musikken er halve spillet i noen sammenhenger.

 

EDIT: i Redd Albert introen (Red Alert) hell march hører jeg dette:

 

*litt musikk* *marsjering* big mac takk! Seriøst. Synes det høres ut som de sier det. Noen som kan decifferere det for meg og skrive hva de egentlig mener?

Er det skjult reklame i RA for Mac Donalds?

Endret av Allsop musematte
Lenke til kommentar

Melodiene har forsvunnet til Game Boyen.

 

Som herr Lind er inne på, så har problemet med at rammebetingelsene for spill er blitt sprengt.

 

Før i tiden fikk musikeren en liten lydchip og noen få kilobytes å arbeide med, og beskjed om å lage fantastisk musikk til spillet. Med så klare definerte rammebetingelser for sluttproduktet, sier det seg selv at fokuset må ligge på fengende melodier og arrangement som utnytter lydsystemet til det fulle.

 

I dag kan man bruke all mulig musikk i spillet, det er ingen grense for lydbilde, instrumentvalg, minneplass eller rammebetingelser, så da drukner ofte melodien i instrumentene.

 

Less is more, er det noe som heter.

 

Forøvrig dukker det stadig opp fantastiske melodier i mange nye Game Boy Advance-spill.

Lenke til kommentar
Musikken trengs ikke lengre. I stedet tar man etter Hollywood og tilpasser den til å (som regel) fungere som bakgrunnslyd. Melodiene forsvinner, dør ut. Kommer framtidens grafikk til å innebære den definitive slutten for spillmusikken?

 

Det er nå trenden til nye filmer at det er musikk til enhver tid. Spesielt filmer (i nyere tid) som framhever seg her er Ringenes Herre, Siste Samurai, Harry Potter, Star Wars++

Lenke til kommentar

For meg er det Final Fantasy som teller. Når jeg setter på "A On-Winged Angel" kommer angsten tilbake. Følelsen av to svette hender som griper fatt i håndkontrollen. Hjerte pumper blodet raskere og raskere gjennom kroppen din, og hendene dine begynner å glippe det ellers faste taket du bruker å ha om kontrollen. Koret i bakgrunnen synger på latin. Selv om du ikke vet va de synger om, vet du at det er noe fryktelig. Sangen innledes med "Burning inside with violent anger" (selfølgelig på latin), etterfølgt av to sterke "SEPIROTH" som sender en frysning ned ryggraden du aldri har kjent maken til. Sangen fortsetter på samme måte med å beskrive hvor "MAD" Sepiroth er.

 

Mellom alle versene, som stor sett går ut på det samme - å gjøre meg død av skrekk - kommer de to ropene "SEPIROTH" igjen. Du har bare to "megalixir" igjen og Sepiroth har ikke brukt "Supernova" en eneste gang. Som kanskje noen vet er Ultima det angripe han bruker som skder alle dine venner og gjør at det ska relativt lite til før du dør eller har dødd. "SEPIROTH" kommer igjen og du hylen til kompisen din "vær så snill å spill litt!". Din kamerat ligger sammenkrøpet i sofaen bak deg, selv om det er hans spill sier han nei. Han har sagt nei mange ganger idag allerede. Ikke at vi har spillt det flere ganger enn denne gangen, men kompisen tør ikke spille.

 

Du fokuserer tilbake på skjermen. Sepiroth har bruk "Supernova" og alle dine spillere uten om Barett ligger strødd ut over skjermen. Heldigvis er du rask og bruker en "megalixir" slik at alle kommer til livet igjen.

 

La oss ta en pause i spillingen slik at jeg får fram poenget mitt. Det er sånn et spill skal bli laget. Ingenting kan komme i nærheten - når det gjelder nye spill - den spillinnlevelsen jeg fikk når jeg satt støpt i tvstolen. Når jeg spiller nye spill blir jeg mer frustrert enn oppslukt, og ender til slutt med å hive håndkontrollen hardt inni veggen eller banne så mye at en satanist hadde hatt problemer med å se på meg. Stemningen er ikke der lenger!

 

Tilbake til spillet. Etter mange flere minutter med Sepiroth skjelver du. Nå angriper han deg med et grep som kalles "Heartless Angel". Hørest harmløst ut, ikke sant? NEI, det er det ikke. Alle dine venner på skjermen har fått 1 HP. Dette er sakndalen. Du hyler og vrir deg. Ikke si at dette skjer, du føler gråten komme. du kjemper alt du kan, men håpe ender når du ser den uendelig lange videoen som viser at Sepiroth prøver "Supernova" på deg igjen.

 

Du vet at alt er tap, et slag av angst og sinne kommer over deg. Du siger ned på knærne, en tåre fallen ned på teppet og du ender hylende gå gulvet. Utslitt oav hele begivenheten klarer du knappest å røre på dej, og når din kjære kompis (som ikke "ville" spille) gir deg håndkontrollen bryter du igjen sammen. Synet av en Playstation får deg til å gulpe og du må ut for å få deg frisk luft. Den friske luften gjør deg godt, du og kompisen din spiller litt fotball før du blir hentet av dine foreldre for å dra hjem fast bestemt på å komme tilbake neste dag for å knekke Sepiroth.

 

Den andre dagen klarte jeg det. I vill jubelrus følgte jeg den fantastiske slutten før jeg falt om av glede.

 

Dette er barndomsminner som jeg av en eller annen grunn ikke klarer å glemme. De ligger der bake og lurer helt til jeg en gang til hører på Nobuo Uematsus nydelige (men skremmende) sang om Sepiroth.

Lenke til kommentar

Ja, min ynglingstrack fra FF er "one-winged angel", veldig dramatisk.

 

Oversettelse (forkortet):

 

Estuans interius | Burning inside

ira vehementi | with violent anger

Estuans interius

ira vehementi

 

Sephiroth

 

Sephiroth

 

Sors immanis | Fate -- monstrous

et inanis | and empty

Sors immanis

et inanis

 

 

Veni, veni, venias | Come, come, oh come

ne me mori facias | do not let me die

 

 

 

Glorioso generosa | Glorious and noble one

Glorioso generosa

 

 

Nobuo Uematsus har lånt tekst fra Carmina Burana en opera av Carl Orf.

Hva er Sephiroth?

(brukes også i Neon Genesis Evanglion, en anime-serie. Tror japanere er veldig opptatt av mytologi)

Lenke til kommentar
Får en klump i halsen når jeg hører musikken til commodore 64-spill.  Noen som har link til nedlasting av C64-spill musikk?

vel, du kan jo begynne her:

http://www.hvsc.c64.org:)

 

for meg er "bubble bobble" (c64) noe av det kuleste av spillmusikk. ellers

likte jeg descent/conflikt: freespace soundtracket. passer bra til spillet.

Endret av capy
Lenke til kommentar

Hvis man liker C64-musikk og skal på TG, så skal Press Play On Tape spille live der. Anbefales.

De tre siste årene har jeg også vært på Back in Time Live i England (sjekk www.c64audio.com). Mye å mimre til der, og en svært spesiell opplevelse. Bl.a. Rob Hubbard live på piano!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...