TAAB Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Heisann....Jeg har ikke så mye greie på harddisker og trenger (mye) hjelp. Jeg har kjøpt en brukt 20gb hd som jeg har montert som tilleggsdisk. Det virket som om alt var i orden, men den viste bare 9.75gb. Jeg åpnet Fdisk, og der ble den lest som en 20gb, og det samme gjorde programmet Aida. Så begynner moroa Jeg fant en tråd fra dinside.no om hvordan man partisjonerer og formaterer en hd, så jeg prøvde følgende. I fdisk : opprette en utvidet partisjon--gikk ikke---så prøvde jeg å foreta en formatering ved å høyreklikke på disken under min datamaskin, og dermed var NM i blåskjerm i gang. Pc'n starter som den skal, men hvis jeg prøver å åpne Min datamaskin, så kommer blåskjermen igjen. Hvis jeg skriver fdisk +enter i kommandolinjen så fryser maskinen. Jeg kan "se" disken fra scandisk, men den står oppført men noen merkelige tegn, og hvis jeg rører den så går alt i stå. Aida finner disken og forteller at jeg fortsatt har en 20gb disk koblet til.......puuuhhhh Finnes det noen programmer som kan hjelpe meg med dette, eller er det noe jeg kan ordne opp i selv? Håper jeg ikke har lagd skrot av disken Jeg kjører win98se, fat 32. Håper det er noen kloke hoder som har tid til å svare meg:) Lenke til kommentar
soundwall Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 hvilken type disk er det? noen disker har jumpere for å begrense størrelsen på disken. hvordan er denne disken tilkoblet? master? slave? sjekk kabelen du bruker. prøv å bytt. Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 (endret) Edit: Jeg leste neppe innlegget nøye nok. Prøv PartitionMagic. Endret 30. januar 2004 av larskrru Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Det er Western Digital WB200EB. Jeg har bare byttet ut en gammel dvd spiller, og satt in hd med den ide kabelen som var der. Jeg mener at jumperen sto på csi eller noe sånt??? Skal skru den opp etterpå å sjekke. Disk 1 (den opprinnelige) står oppført som primær master, og disk to som primær slave. Du må enten starte på en diskett eller "omstarte i dos modus" og ikke bare starte en komandolinje / dos prompt inne i vindows når du skal kjøre programmer som fdisk Betyr det at jeg bør prøve å partisjonere disken på nytt? Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 Tja. PartitionMagic kan endre størrelsen på partisjonen uten at du behøver å begynne helt fra scratch. Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 Startet på nytt i DOS, og kjørte fdisk : Partisjon :1 Status :A Type :Ext Dos MB :16080 System : (blank) Bruk : 84% Total diskplass er 19093mb For det første så skulle disken være tom, og skulle det ikke stått FAT32 ett eller annet sted? Bør jeg ikke da slette disken og partisjonere/formatere den på nytt? Hva trykker jeg på ?: 1. Fjern primær Dos-partisjon 2. Fjern utvidet...................... 3. Fjern logiske Dos stasjoner på den utvidete Dos partisjonen Jeg prøvde partitionmagic, men jeg får atter en blåskjerm når prg prøvde å starte. (og du som sitter og ler......nei, jeg har virkelig ikke peiling på dette ) Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 30. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2004 ÅÅÅÅÅÅåååååå DER....var NM i blåskjerm over for denne gang. Kobla hd'n vekk fra cd-brenneren, satt den opp som slave til den opprinnelige hd'n, slettet og opprettet ny utvidet partisjon, formaterte...og vips...alt i orden igjen. Lenke til kommentar
@b Skrevet 30. januar 2004 Del Skrevet 30. januar 2004 ÅÅÅÅÅÅåååååå DER....var NM i blåskjerm over for denne gang. Du må varsle når neste NM i blåskjerm starter, kanskje flere kan delta? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 ja.. alt jeg trenger å gjøre er å prøve å starte ME... rett etter at jeg har logget inn, så blir det blå sjerm... (gidder ikke å fikse, men det hadde ikke vært noe i veien hvis dere kom med tips til fiksing...) Lenke til kommentar
WildOne Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 ÅÅÅÅÅÅåååååå DER....var NM i blåskjerm over for denne gang. Du må varsle når neste NM i blåskjerm starter, kanskje flere kan delta? Hadde vært så med..... men da må jeg jo installere 9x..... *tenke* Er det verdt det? NOPE! Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 bensin + windows ME cd = Lenke til kommentar
WildOne Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 = et herlig bål som varmer helt inn i sjela! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå