Gå til innhold

Stillegående kjøling til AMD Tbird 1.4GHz

EspenM

Anbefalte innlegg

Jeg har en AMD Atlon Tbird 1.4 GHz med en GlobalWin CAK38 vifte.

Denne bråker for mye for min del, og leter etter et mer stillegående alternativ.

Fant denne på multicom:

Alpha PAL6035

Kjøler den nok for min prosessor?

Er det noen som har noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg nettopp dette til min Athlon 1.4:

TaiSol CGK760

Papst 8412NGM

Fanadapter 60-80

Veldig fornøyd. Kunne kanskje kjøle litt bedre, men med en støy på 26db (etter spec'en) så er den veldig silent.

Cpu: 44¤C (IDLE)

SP.: Hvor lenge på man kjøre cpu hardt for at det skal bli noe full load. Er det imidlertid noe prog som gjør dette?

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2001-10-26 10:30 ]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

prisen på en taisol er vel bare 200 kroner da. men du som sa at Zalman bare var 20db, vet du hvor mye tailsol er? globalwin er vertfall bråkmaker numero ono.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-28 17:07, thorhansen skrev:

Taisol er 29-31 dB, mens en Globalwin WBK38 ligger på 46dB.

Hvor sikker er du på dette? Talla er henta fra Microplex ikke sant?

ifølge TaiSol selv er støynivået 32dB. Går man derimot til vifteprodusenten så sier de 36.5dB - hvorvidt TaiSol bruker en modifisert versjon vet jeg ikke, men jeg Microplex sine tall er de jeg stoler minst på. Microplex sa en gang dette på delphi selv, men de kom aldri med noen oppfølgning på hvilke tall som er korrekte, men at microplex tar feil er da ganske sikkert.

Lenke til kommentar

Må slutte meg til han som sa at Taisol ligger på rundt 29 - 31, hvis du noengang har sammenlignet en globalwin WBK68 som ligger på 36,5dB med taisol så ligger taisol godt under støynivået. så om det et 32dB eller 29dB driter jeg i den er stille og kjøler bra, vifta går tross alt opp til 1800+ så litt må den få støye.

:smile:

Har uansett en CNPS5001-CU fra netconnection.no jeg også på en av mine PC'r den er stillegående som bare rakkern den. 20dB uten tvil der

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-28 19:27, khosethl skrev:

Må slutte meg til han som sa at Taisol ligger på rundt 29 - 31, hvis du noengang har sammenlignet en globalwin WBK68 som ligger på 36,5dB med taisol så ligger taisol godt under støynivået. så om det et 32dB eller 29dB driter jeg i den er stille og kjøler bra, vifta går tross alt opp til 1800+ så litt må den få støye.

:)

Men HVOR får du 29-31dB fra? Er klar over at forskjellen opp til 32 er liten, men det virker som om det er en vanlig misoppfatning at vifta på Taisolen bråker så lite som 29-31dB. Skal være enig i at den virker rolig, men det er bare det at på Delta's sider står det at viften gir 36,5dB(og du skulle da tro at produsent av vifta sine tall er mest korrekt). På TaiSol's sider står 32dB, men ellers er spec'sene helt like. Derfor synes jeg dette er et lite mysterium. 36,5dB _kan_ være riktig for du må huske at produsentene oppgir støynivå når vifta er i friluft og ikke montert på ribba. Forskjellig ribbe gir forskjellig støynivå med samme vifte. rotasjonshastighet har også noe å si for hvor bråkete vifta oppfattes.

Jeg har ikke noen peiling selv. Vifta er stillegående. 29-31dB kan vi avskrive. Ingen kilde oppgir det(nærmest finner vi microplex og databutikken som har skrevet 29-30dB, men de kan da ikke kalles gode kilder). 32dB kan være riktig for det er mulig TaiSol har modifisert deltaen, men hvordan kan de ha klart dette uten å miste noe kjøleytelse? Derfor synes jeg at det mest logiske faktisk er 36.5dB selv om det virker høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...