Gå til innhold

PHP mot mySQL


Anbefalte innlegg

:blush: Jeg har fryktelig lite peiling på dette, men driver å lærer meg PHP og mySQL. Kjører winmySQLadmin på maskinen da jeg har forstått at jeg ka holde på med databaser offline!? Men når jeg skal i gang å kalle opp tabeller osv i PHP får jeg problemer. Hvor finner jeg info om hva som er innlogginsnavn osv? Må jo ha diverse info for å koble opp til databasen. Alt jeg brukte da jeg åpnet mySQLfront var en ip jeg fant i winmySQLadmin. Som dere skjønner har jeg ikke veldig mye erfaring, så jeg snakker sikkert i grøten. Men kort forklart; hvordan kobler jeg meg opp mot en database med PHP?

 

takk, hvis noen gidder :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du er root selv, kan du direkte med SQL gjøer følgende:

 

create database mydatabase;
grant select,insert,update,create,drop,alter,delete,index on mydatabase.* to dbreadwrite@"localhost" identified 'et_passord';
grant select on mydatabase.* to dbread@"localhost" identifed by 'et_annet_passord';

 

da kan du siden koble til server localhost og bruke databasen mydatabase der.

den lager to brukere, dbread med passord et_annet_passord. denne brukeren kan kun hente ut data. dbreadwrite er en annne bruker som kan gjøre hva den vil i databasen, typisk oppdatere tabeller eller adminsitrere dem.

 

man kan hvis man vil også skille mellom en oppdateringsbruker (som kan insert og delete) og en database administreringsbruker (som da også kan create og drop tabeller)

Lenke til kommentar

Takker.

 

Har funnet ut at det ikke va noe poeng å leke seg offline, så jeg har skaffet meg et webhotel. Irriterende nok sliter jeg litt med samme greia der, men det er kanskje lettere å svare på;

 

Jeg har en php-fil som kun skal vise en tabell ("venner") som jeg har laget med phpmyadmin. Men når jeg skal koble til databasen har jeg følgende kode:

 

$kontakt = mysql_connect(' ?? ',' ?? ',' ?? '); //Kobler til databaseserveren

if(!$kontakt)

{

print("<p>Klarer ikke å koble til databasen!</p>"); //Feilmelding

exit(); //Avbryter

}

 

Hvor finner jeg hva som skal stå i "??" Den første parameteren er jo databaseserveren, og de andre brukernavn og passord. Brukernavn og passord har jeg jo til phpmyadmin, og går utifra at det er de det siktes til, men hva er serveren?

Lenke til kommentar

$location = "myhost";
$username = "usr";
$password = "pwd";
$database = "mydb";

$conn = mysql_connect("$location","$username","$password");
if (!$conn) die ("Could not connect MySQL");
mysql_select_db($database,$conn) or die ("Could not open database");

$query = "SELECT * FROM venner"; 
$result = mysql_query($query);
$numrows = mysql_num_rows($result);
while($row = mysql_fetch_array($result)){
echo $row[navn];
}

 

er et eksempel ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...