Gå til innhold

Forbedre lyden på MP3 filene?

Nervevrak

Anbefalte innlegg

Er det dB tallet i MP3Gain reelt? Hvordan kan programmet lese en lydstyrke?

Tallene Replay Gain gir er basert på beregninger gjort ut fra kunnskap om hvordan øret oppfatter lyd.

Her er noen linker med info:

Replay Gain

Replay Gain -> FAQ

Ellers kan du søke og lese på Hydrogenaudio, der det er snakket mye om dette tidligere, og der du også finner han som har laget Replay Gain (med nicket: "2Bdecided").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det dB tallet i MP3Gain reelt? Hvordan kan programmet lese en lydstyrke?

Programmet kan ikke beregne seg til lydtrykksnivået i rommet du spiller i, hvis det er det du lurer på. Men det kan derimot gjette, og alle slike programmer trenger en eller annen målestokk. ;)

Lenke til kommentar
Er det dB tallet i MP3Gain reelt?

Hei,

En god tommelfinger (på Windows PC'er) er, at man ikke skal stille Mastervolume og Volume i avspilleren på mer end 85% pga forvrengning.

MP3Gain har default 89db. Original CD'er svinger fra 86 - 96db (min erfaring).

Pga mine gamle høreskadete rockmusiker-ører syns jeg, at 89db er for lavt (følger tommelregelen) for mine ører og for mit utstyr til PC'en.

Jeg bruker å normalisere til 94db - da kan jeg få noget 'guffe' på rommet og i bilen uten forvrenging.

Det er som sagt veldigt individuelt, hvordan man oppfatter lydstyrke og lydkvalitet og selvfølgelig avhengig av, hvilket utstyr man har koplet til/og i PC'en.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

En god tommelfinger (på Windows PC'er) er, at man ikke skal stille Mastervolume og Volume i avspilleren på mer end 85% pga forvrengning.

Det har jeg også funnet ut.

MP3Gain har default 89db. Original CD'er svinger fra 86 - 96db (min erfaring).

Pga mine gamle høreskadete rockmusiker-ører syns jeg, at 89db er for lavt (følger tommelregelen) for mine ører og for mit utstyr til PC'en.

Jeg bruker å normalisere til 94db - da kan jeg få noget 'guffe' på rommet og i bilen uten forvrenging.

Det er som sagt veldigt individuelt, hvordan man oppfatter lydstyrke og lydkvalitet og selvfølgelig avhengig av, hvilket utstyr man har koplet til/og i PC'en.

Akkuratt. Normaliserer du alle filene dine?

Hva skjer med de filene som ligger under std på 89dB? Blir lyden rar på en måte?

Etter hva jeg har skjønt så gjør ikke MP3Gain noe med MP3 fila direkte, men bare skriver til ID3 taggen. Denne infoen skal være mulig å fjerne igjen eller?

Jeg har nesten 50000 låter og er litt skeptisk til mygle for mye med filene.

Leste på http://replaygain.hydrogenaudio.org/ og det står sikkert mye nyttig der. Finnes det en tilsvarende norsk side der ute? Har lyst til å lære litt mer om dette.

Lenke til kommentar
Akkuratt. Normaliserer du alle filene dine?

Hva skjer med de filene som ligger under std på 89dB? Blir lyden rar på en måte?

Hei,

Nei - jeg gør ikke det - av grunne som jeg ikke vil/kan nevne her.

F.eks MP3Gain kan justere lydstyrken uten kvalitetstap.

Når jeg ripper mine originale CD'er - gør jeg dette med EAC+Lame, hvor man også kan stille på db - til f.eks 94db.

Når jeg hører på musikk (der på mystisk og uforklarlig vis er havnet på min harddisk) kopierer jeg vanligvis de låter (jeg vil lytte til/brenne ut) til en annen mappe og normaliserer de der (sletter de etterpå) og beholder således originalen inntakt.

Som sagt er vi mennesker veldig forskellige, og jeg har ikke sansen for å endre på låter (som andre skal høre på) - bare fordi jeg er 'halvdøv' :-)

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...