Gå til innhold

Forbedre lyden på MP3 filene?

Nervevrak

Anbefalte innlegg

Normalisering er en utmerket måte å ødelegge en dyr master på. Hvis alle normalize-funksjoner hadde blitt fjernet fra rippere hadde de fleste problemene med ugjevne nivå forsvunnet (iallfall på moderne CDer).

Har det slått noen at det faktisk er meningen at alle sangene på en CD (evt forskjellige CDer)ikke skal ha samme volum? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EAC (Exact Audio Copy, binær kopi) og rett i LAMEenc på VBR 0 ~ 256kbit/s er den beste måten for å rippe med lydkvaliteten i tankene.

OGG er vel en bedre kodek enn MP3, men Mp3 er som regel best støttet i mobile avspillere :)

Angående bitrates og kvalitets-tap av lyden ved bruk av MP3, kan du ta en titt HER.

Lenke til kommentar
Normalisering er en utmerket måte å ødelegge en dyr master på. Hvis alle normalize-funksjoner hadde blitt fjernet fra rippere hadde de fleste problemene med ugjevne nivå forsvunnet (iallfall på moderne CDer).

Har det slått noen at det faktisk er meningen at alle sangene på en CD (evt forskjellige CDer)ikke skal ha samme volum? ;)

Anbefaler du leser tråden bedre igennem og kanske studerer info fra linkerne også!

Er der nogen der bryr sig om, at låterne på en CD faktisk bør ha /har forskjellig lydsstyrke, hvis man ripper med det formål og lage kjøremusikk til bilen eller party CD til en 'russe' fest?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

MP3Gain (og Replaygain) har en album-mode som justerer alle sporene på platen i forhold til hverandre. Dvs. at volumet på platen blir justert opp eller ned alt etter, uten at de intensjonelle volumforskjellene mellom sporene blir forandret.

Eneste forskjellen det gjør er at hele samlingen din vil ligge på cirka sammen lydnivå, og at du derfor slipper å justere volumet hele tiden pga forskjellig mastring fra cd til cd. Personlig synes jeg det er til ganske stor hjelp siden det mellom en plate fra 70-80-tallet og fra 2005 ofte kan være minst 10-15db forskjell.

Lenke til kommentar

MP3Gain (og Replaygain) har en album-mode som justerer alle sporene på platen i forhold til hverandre. Dvs. at volumet på platen blir justert opp eller ned alt etter, uten at de intensjonelle volumforskjellene mellom sporene blir forandret.

Eneste forskjellen det gjør er at hele samlingen din vil ligge på cirka sammen lydnivå, og at du derfor slipper å justere volumet hele tiden pga forskjellig mastring fra cd til cd. Personlig synes jeg det er til ganske stor hjelp siden det mellom en plate fra 70-80-tallet og fra 2005 ofte kan være minst 10-15db forskjell.

Akkurat det samme som iTunes gjør.

Preferences/Audio/SoundCheck (Automatically adjusts songs playback volume to the same level.)

Lenke til kommentar
Anbefaler du leser tråden bedre igennem og kanske studerer info fra linkerne også!

Er der nogen der bryr sig om, at låterne på en CD faktisk bør ha /har forskjellig lydsstyrke, hvis man ripper med det formål og lage kjøremusikk til bilen eller party CD til en 'russe' fest?

Takk for anbefalingen, men det er ikke nødvendig. :) Mulig du gikk glipp av poenget mitt.

Normaliseringsfunksjoner funker greit hvis de brukes skikkelig. Problemet er at det finnes mange der ute som husker å ha lest at "normalisering forbedrer lyden" eller noe slikt, og dermed normaliserer eller (i verste fall) kjører på med en limiter. Slik ødelegger man dynamikken i musikken! ;)

Jeg synes at musikk som låter likt (i nivå) låter merkelig sammen når stilen er forskjellig. Det er som å kjøre på med Sepultura for så å ta en en-gitars Finn Kalvik sang. Hvis begge disse høres like sterke ut, vil det låte merkelig. Synes jeg (og det finnes folk som vil være enig. Men det er mulig at du ikke finner dem blandt MP3-collectors).

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingen, men det er ikke nødvendig. :) Mulig du gikk glipp av poenget mitt.

Normaliseringsfunksjoner funker greit hvis de brukes skikkelig. Problemet er at det finnes mange der ute som husker å ha lest at "normalisering forbedrer lyden" eller noe slikt, og dermed normaliserer eller (i verste fall) kjører på med en limiter. Slik ødelegger man dynamikken i musikken! ;)

Jeg synes at musikk som låter likt (i nivå) låter merkelig sammen når stilen er forskjellig. Det er som å kjøre på med Sepultura for så å ta en en-gitars Finn Kalvik sang. Hvis begge disse høres like sterke ut, vil det låte merkelig. Synes jeg (og det finnes folk som vil være enig. Men det er mulig at du ikke finner dem blandt MP3-collectors).

Men den beste normaliseringen endrer ikke fila (replaygain) så er det opp til dne enkelte om man vil ha lyden normalisert eller ikke. Personlig ser jeg det bare som en fordel om en fil er replaygainet, vil jeg ikke normalisere er det bare å slå det av i spilleren.

AtW

Lenke til kommentar

En god løsning:

Foobar2000 + Replaygain + Advanced Limiter DSP.

Huk også eventuelt av for "Use peak info to scale down tracks that still clip after applying replaygain".

Da endrer du ikke på filene, eventuelt bortsett fra ekstra tagger, og får allikevel jevnt volum ved avspilling, med mulighet for å beholde de interne variasjonene på et album (track gain mode vs album gain mode). Advanced Limiter vil kun slå inn dersom en fil klipper selv etter Replaygain. Dette er da snakk om den klippingen som kan forekomme ved dekoding av mp3, ikke den som er i originalen i utgangspunktet.

Til andre avspillere og til portabel mp3-spiller er nevnte MP3gain en god mulighet. Pass på å la den legge info i tagger dersom du senere vil ha muligheten til å reversere prosessen.

Moralen er:

La heller avspilleren gjøre endringer under avspilling, enn å endre fysisk på filene. Har du først kodet en fil til mp3-format (eller et annet lossy format), så la den være.

Edit: Sleng også på eventuelt andre DSP-komponenter som gjør lyden subjektivt mer behagelig å høre på. Husk i så fall på at Advanced Limiter DSP skal være sist i kjeden.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar
De fleste MP3 filene jeg har er tatt opp av amatører.

De har som regel skrudd opp bassen, og volumet, så mye at de vrenger.

Er det noen programer som en kan ta å forbedre lyden til disse filene?

Og som en også kan forandre "gain" på filene. Slik at ikke volumet må justeres for hver sang en spiller. Men at de får samme utgangspunkt.

Det er vanskelig å gjøre, siden det er mye informasjon/detaljer som er blitt tapt i det de har konvertert til mp3. mp3 er ikke som rar/zip etc. Du får ikke bedre kvalitet om du konverterer mp3 til wav.feks.

Men det du kan gjøre er å finjustere dem i ett program som heter Cool Edit Pro. Den har fine equalizer funksjoner, masse filtre for å filtrere vekk støy og muligheter for å justere gain. Men for å si det sånn, har du for høy gain i mp3en, så kan du ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Men det du kan gjøre er å finjustere dem i ett program som heter Cool Edit Pro. Den har fine equalizer funksjoner, masse filtre for å filtrere vekk støy og muligheter for å justere gain. Men for å si det sånn, har du for høy gain i mp3en, så kan du ikke gjøre noe med det.

Hei

Der er ikke mange såkaldte "MP3 Collectors", der vil syns om din anbefaling her.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei

Der er ikke mange såkaldte "MP3 Collectors", der vil syns om din anbefaling her.

Mvh

Kimmer

beklager, men ser det ut som jeg bryr meg?

Jeg bare posta ett forslag som jeg syns var relevant.

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg er fremdeles usikker på hva dette MP3Gain programmet egentlig gjør jeg. Har lest på sidene og i hjelpe fila. Kan noen her kanskje forklare litt nærmere?

Hvordan klarer dette programmet å lese dB i en MP3 fil? Er dette dB tallet reelt?

Det står at en ikke mister kvaliteten på filene ved å la dette programmet "gaine" dem. Stemmer dette? Lyden blir jo lavere. Mister man da ikke en del av effektene i selve sangen?

Lenke til kommentar
Hmm. Jeg er fremdeles usikker på hva dette MP3Gain programmet egentlig gjør jeg. Har lest på sidene og i hjelpe fila. Kan noen her kanskje forklare litt nærmere?

Hvordan klarer dette programmet å lese dB i en MP3 fil? Er dette dB tallet reelt?

Det står at en ikke mister kvaliteten på filene ved å la dette programmet "gaine" dem. Stemmer dette? Lyden blir jo lavere. Mister man da ikke en del av effektene i selve sangen?

Poenget er at RG legger informasjon i tag-fila om hvordan det skal normaliserers, så tar avspillingsprogrammet seg av dette på direkten, uten å forandre filen. Man kan velge å la programmet ignorere informasjonen tagfila om man ønsker.

AtW

Lenke til kommentar
Hva menes her med RG?

Når jeg kjører en "gain" på en MP3 fil, så blir ikke fila større etterpå. Skulle den ikke blitt det iom at den MP3Gain skriver i taggen?

RG står for replaygain, det skal bli ett par bytes forskjell i størrelse, kan hende du ikke får gjort det skikkelig, eller at du har padded taggene dine (dvs lagt av ekstra plass i tilfelle man skal skrive mer til taggene).

AtW

Lenke til kommentar
Hehe. Det hjalp ikke stort. Hva søder er replaygain? :-)

Og hvordan ser jeg om jeg har padded taggene? Hva nå padded betyr.

Håper du kan skrive litt mer detaljert?

Replaygain er en måte å normalisere filene på, som legger nevnte informasjon i taggene (tror mp3gain skriver replagain-info).

Id3v2-tagger ligger på begynnellsen av fila, så selv om de bare tar noen kb må man i utgangspunktet skrive hele fila på nytt om man skal endre taggen, for å slippe dette så er det vanlig å legge til en ekstra kb eller noe slikt (som ikek brukes), slik at om man skriver mer til taggen, så slipper du å skrive hele fila på nytt.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...