Gå til innhold

Forbedre lyden på MP3 filene?

Nervevrak

Anbefalte innlegg

De fleste MP3 filene jeg har er tatt opp av amatører.

De har som regel skrudd opp bassen, og volumet, så mye at de vrenger.

Er det noen programer som en kan ta å forbedre lyden til disse filene?

Og som en også kan forandre "gain" på filene. Slik at ikke volumet må justeres for hver sang en spiller. Men at de får samme utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som en også kan forandre "gain" på filene. Slik at ikke volumet må justeres for hver sang en spiller. Men at de får samme utgangspunkt.

Er meget godt fornøyd med Musicmatch JUKEBOX. For jevn lydavspilling markerer du alle MP3`ene din i Playlist, høyreklikker og velger Prepare track(s) for Volum Leveling. Dette er en super MP3 ripper.... :yes:

Lenke til kommentar

Hei,

Et bra program for lossless Gain/Normalizer control er dette freeware program:

http://www.geocities.com/mp3gain/

Fins også i en Pro utgave med flere funktjoner.

Nesten alle andre programmer normalizer med kvalitetstab - dette gelder MusicMatch, WinAmp, ITunes, Windows MediaPlayer osv.

MP3 Pro er helt fantstisk :-)

PS. Flere av kompiserne har normalisert flere hundrede Gigabytes Mp3 med MusicMatch (det tog flere dager) og opdaget etterpå at kvaliteten var blit dårligere :-(

Edit: Skal tilføje at WindowsMediaPlayer kan nomalisere under avsplilling av Playlist uten at gøre permanente endringer på MP3-filerne.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Å 'normalize' filer i ettertid for å få nogenlunde likt volum tror jeg ikke jeg ville gjort. Å gjøre det når man ripper derimot (forutsatt at man beholder samme normalize-verdi for komplette album så låtene ikke får feil volum i forhold til hverandre når man spiller av albumet) kan være lurt.

Det finnes dog flere programmer som normalizer volumet når du spiller av uten å klusse til originalfila - winamp har blant annet flere plugins som gjør dette.

Lenke til kommentar
Å 'normalize' filer i ettertid for å få nogenlunde likt volum tror jeg ikke jeg ville gjort. Å gjøre det når man ripper derimot (forutsatt at man beholder samme normalize-verdi for komplette album så låtene ikke får feil volum i forhold til hverandre når man spiller av albumet) kan være lurt.

Hei,

Nei - det er ikke bra å normalisere hele samlingen - kunne ikke finde på det selv. Det er dog lurt når man skal brenne en mixed CD til bilen eller lage en 'Party' CD.

Originale CD'er kan svinge op til 10db (har jeg oplevet).

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Hei,

Nei - det er ikke bra å normalisere hele samlingen - kunne ikke finde på det selv. Det er dog lurt når man skal brenne en mixed CD til bilen eller lage en 'Party' CD.

Originale CD'er kan svinge op til 10db (har jeg oplevet).

Mvh

Kimmer

Nomalizing er noe som man unngår å gjøre, spesielt på hele sanger (i mot setting til enkelte spor men bør også unngå å gjøre det her). Ja den øker volumet men med dettte følger også mere kvantiserings støy. Bruk heller en limiter selvom man lett kan skivse livet ut av mixen hvis man ikke vet hva man gjør.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan anbefale Winamp pluginen Octimax for normalisering av Mp3 filer. Meget god lyd, den gjør alt i realtime og endrer ikke mp3 filene fysisk. I tillegg bruker den lite cpu kraft. Den er desverre ikke gratis, men koster rundt 400 nkr :\

Lenke til kommentar
Det finnes dog flere programmer som normalizer volumet når du spiller av uten å klusse til originalfila - winamp har blant annet flere plugins som gjør dette.

Tror det er på denne måten iTunes fungerer og.

Ja, iTunes justerer volumet som filen skal spilles av i og lagrer det i xml fila. Selve mp3 filen blir altså ikke forandra, iTunes bare senker volumet når den respektive filen avspilles. Derfor blir det ikke noe kvalitetstap!

Lenke til kommentar
Kan anbefale Winamp pluginen Octimax for normalisering av Mp3 filer. Meget god lyd, den gjør alt i realtime og endrer ikke mp3 filene fysisk. I tillegg bruker den lite cpu kraft. Den er desverre ikke gratis, men koster rundt 400 nkr :\

finnes en gratis en(husker ikke navnet, heter no med heurestical plugin) som gjør jobben ganske så bra, du finner den på winamp.com

Endret av Lautsprecher
Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med foobar2000 og den innbygde Replaygain funksjonen. Det er forøvrig det samme som MP3Gain bygger på. Info legges i tagger eller i databasen og endrer derfor ikke på filen. Du kan scanne både som album og track og kan også stille Preamp for både filer med og uten RPG info.

Det er ihvertfall en mulighet som bør prøves om du liker litt mer avanserte programmer. "Alt" kan stilles på og justeres slik du vil ha det. Det er for meg det beste programmet jeg noen gang har kommet over, og jeg aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på det (fordi jeg liker det vel og merke), men det er meg da... :)

Lenke til kommentar

Er meget godt fornøyd med Musicmatch JUKEBOX. For jevn lydavspilling markerer du alle MP3`ene din i Playlist, høyreklikker og velger Prepare track(s) for Volum Leveling. Dette er en super MP3 ripper.... :yes:

Ikke for å starte en flame-war her, men music-match jukebox er ikke en super ripper i det hele tatt, ihvertfall ikke om målet ditt er lydkvalitet, noe jeg oppfattet det som var målet til trådstarter.

AtW

Lenke til kommentar
Er en funksjon på iTunes som fikser dette... Såkalt normalizer, synest den funker veldig bra

Tror ikke normalizere vil fungere i det hele tatt hvis lyden i selve originalfilen allerede er vrengt. Vrengt lyd går det ikke ann å gjøre noe med.

Hvis det deretter blir vrengt når du spiller av (selv om det ikke er vrengt på selve originalfila) så er det bare å sette ned volumet. Mye lettere enn å fikle med normalizere.

Lenke til kommentar
Er en funksjon på iTunes som fikser dette... Såkalt normalizer, synest den funker veldig bra

Tror ikke normalizere vil fungere i det hele tatt hvis lyden i selve originalfilen allerede er vrengt. Vrengt lyd går det ikke ann å gjøre noe med.

Hvis det deretter blir vrengt når du spiller av (selv om det ikke er vrengt på selve originalfila) så er det bare å sette ned volumet. Mye lettere enn å fikle med normalizere.

Etter å ha lest igjennom posten til "Nervevrak" en gang til, ser jeg at jeg misforsto litt ja... :blush:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Hei!

Tar opp denne gamle tråden. Har ett par spm

1. Er det noe poeng å normalisere MP3 filer?

2. Jeg bruker MusicMatch sin "Volume leveling" funksjon. Fungerer denne på samme måte som feks MP3Gain?

Hei,

Øysan - det var en 1 år gammel tråd, der ble tatt opp igen. ;)

Å normalisere betyr egentligt bare å gi låterne fordefinert lydstyrke (db).

Som jeg nevnte for et år siden - kan det f.eks være lurt å normalisere låterne hvis man lager miksede CD'er til bilen osv - før man brenner de ut.

På billige tema-boksset CD'er (forskellige artister) har jeg opplevet lydstyrke forskelle på opp til 10db og det er ganske mye og veldig irreterende.

Lenge siden jeg har brukt MusicMatch - så jeg vett ikke hvordan den utfører normaliseringen pr i dag - men før i tiden gjorde den dette med kvalitetstab.

Vil dog stadig anbefale MP3Gain for normalisering.

En QUOTE fra MP3Gain siten:

MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.

Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding.

MP3 låter der er rippet med dårlig (forvrenget) kvalitet til følge - kan man desverre ikke gøre noget med - utenom å justere lydstyrken på de (og i nogen tilfelde gjøre de enda dårligere).

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Jeg testet nå. Tok en mp3 fil som jeg har lastet ned fra nett.

Kopierte denne 2 ganger, slik at jeg hadde 3 like sanger.

Sang nr 1 er orginal

Sang nr 2 redigerte jeg med MP3Gain

Sang nr 3 redigerte jeg med MusicMatch og volume leveling

Lydstyrken på sang nr 1 og 3 er helt lik, mens sang nr 2 ble en del lavere.

Hva gjør egentlig MusicMatch med filene da?

Lenke til kommentar
Hei!

Tar opp denne gamle tråden. Har ett par spm

1. Er det noe poeng å normalisere MP3 filer?

2. Jeg bruker MusicMatch sin "Volume leveling" funksjon. Fungerer denne på samme måte som feks MP3Gain?

Hei,

Øysan - det var en 1 år gammel tråd, der ble tatt opp igen. ;)

Å normalisere betyr egentligt bare å gi låterne fordefinert lydstyrke (db).

Som jeg nevnte for et år siden - kan det f.eks være lurt å normalisere låterne hvis man lager miksede CD'er til bilen osv - før man brenner de ut.

På billige tema-boksset CD'er (forskellige artister) har jeg opplevet lydstyrke forskelle på opp til 10db og det er ganske mye og veldig irreterende.

Lenge siden jeg har brukt MusicMatch - så jeg vett ikke hvordan den utfører normaliseringen pr i dag - men før i tiden gjorde den dette med kvalitetstab.

Vil dog stadig anbefale MP3Gain for normalisering.

En QUOTE fra MP3Gain siten:

MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.

Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding.

MP3 låter der er rippet med dårlig (forvrenget) kvalitet til følge - kan man desverre ikke gøre noget med - utenom å justere lydstyrken på de (og i nogen tilfelde gjøre de enda dårligere).

Mvh

Kimmer

Vil bare bifalle kimmer sitt innlegg her, mp3gain er det nærmest man kommer en standard for normalisering, og ikke uten grunn. Det gjøres tapsfritt på en fortreffelig måte, informasjonen bare legges i metadaten på filen, så kan du selv velge om spilleren din skal ta hensyn til det.

Hvorvidt det er noen vits er jo smak og behag, men som sagt før her, skal du ha spor fra mange forskjellige cder er det ofte mer behaglig når det er normalisert.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...